Skotare

Köpa maskin eller ej?

45 inlägg 18975 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Fredrik Reuter  
#312466 Ja, det är inte kul när det inte funkar på jobbfronten!
Vet inte om det är ett bra tips, men du känner ingen som har ex skotare som kan du typ lärlingsjobba hos på helger eller kvällar?
Det är ett sätt att få in foten. Då kan man visa att man duger till om man sköter sina kort rätt.

Hur som, jag önskar dig lycka till och tror du kommer ordna till något riktigt bra!

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312468 Ju fler som vill arbeta gratis, desto bättre för kunderna. Men är det verkligen något ni vill rekommendera?

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

Tosca  
#312471 Många gånger kan tyvärr gratisarbetet bli en kostnad för entreprenören, jag vet fler som helst inte tar in oerfarna just för att så mycket kan bli fel eller orsaka merarbete för ordinarie förare.

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Seb macahan  
#312472 I mitt exempel menar jag 50tsk över. Men jag håller med om att det är mycket mer än maskinen som kostar men det kan vara en väg in. Sen håller jag med Admin att en modern maskin är o föredra för både ekonomi och hälsa. Det jag inte riktigt förstår är hur det kan vara så dålig ekonomi. Är det inte entreprenörer som sätter priserna? Kryper alla blir det dålig ekonomi i allt. Ska jag jämföra mot min branch bygg. Jag är nästan alltid dyrast i offerter men har haft 100% beläggning 365dagar per år i 8år. Vi har anställt i finanskris. Då många av mina konkurrenter har fått varsla. Jag är inget speciellt alls men det gäller att hitta vägar som får ens idéer att bli verklighet. Vad kan man som entreprenör göra för att locka kunden förutom priset. Hur kan man tex sälja Gucci väskor för 40-50tsk? Mitt räkneexempel var bara för o illustrera ett sätt o tänka för o hitta vägar. Även om jag kan hålla med om att det var lite väl optimistiskt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Seb macahan  
#312474 Glömde. Att sälja sig som f-skattare är ju minst riskfritt. Kanske något o prova. Då har du ju på några år dragit på dig lite erfarenhet av att driva företag innan du skuldsätter dig.

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Simon Nordin  
#312476 Hur funkar de med F-Skatt? Lär man veta att man har jobb när man skaffar F-Skatt eller ej? :) Vill bara veta mer så jag kan öppna upp nya möjligheter osv :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Seb macahan  
#312487 F-skatt har inget med jobben att göra. Du registrerar di g för F-skatt hos skatteverket. Detta innebär att du betalar in skatt och moms på din förvärvsinkomst. Det innebär i sin tur att säljer du 1timmes tjänst för 350:- +moms så ska du betala in hela momsen samt skatt och sociala avgifter på 350:-kr.
Fördelen för en arbetsgivare är:
1. Han behöver inte sköta något administrativt gällande dig (endast betala din fakturor)
2. Han kan anlita dig när han behöver tillfällig bemanning (ett bra sätt att komma in o visa vad man går för)
3. Är du sjuk eller annan frånvaro så drabbar de inte arbetsgivaren utan dig
4. Du står för omkostnader, kläder, försäkringar mm (smidigt för a-givaren)
5. Gör du ett dåligt jobb så slipper han/hon att varsla dig med allt vad det innebär.

Detta ger många fördelar för a-givaren och kanske färre för dig men du har möjlighet att styra dig själv och framförallt ett bra sätt att komma in o visa vad man går för. Är du eller blir duktig så lär du får stanna kvar.
i ditt läge hade jag åkt på en informationsträff med skatteverket (och läs på nätet). När du har koll på läget med skatter och moms, så bestämmer du en timtaxa som är låg och en ordinarie. Åk ut till entreprenörer och sälj din idé om te x de första 500timmarna för taxa 1 och resterande timmar taxa 2. Försök o skapa ett band och gör dig smidig och en som löser problem. Vi företagare gör näst intill vad som helst för o hitta folk som löser saker och underlättar vår vardag. Det handlar inte bara om vad man blir tillsagd o göra utan o tänka mycket själv och ta initiativ. Blir du den personen har jag ytterst svårt att se att du går arbetslös. Du kanske till och med blir jagad av skogsbolagen. Dom har redan tunga dyra fasta kostnader så kan dom anlita en på timme som bara kostar när han/hon används så klingar det nog väl i deras öron. Blir du riktigt duktig kommer du att bli erbjuden fast jobb för då är dom rädda för att förlora dig till andra. Men var flexibel och medgörlig, inte mesig och vek men lös rådande situation och ha ett öppet sätt o tänka, bjud på nån timme då du kanske inte presterade max, kör du fast en maskin så dra av den uppkomna kostnad som det blir. Det är kanske inte lönande till en början men du lär dig massor och du kommer att bli älskad. Jag hade anställt den personen tvärt som bara genererade pengar och aldrig kostade något? Förstår du hur jag tänker?
Och eftersom du fick denna manual till ett lyckat liv av mig så vill jag ha 5% av dina intäkter. Skojar bara. Lycka till och låt inte massan av nej sägare ta ner dig på jorden. Vilken liten lön du än får i början måste ju vara bättre än ingen alls, som det verkar vara nu?

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Simon Nordin  
#312504 Tack för svaren Seb :) Då tror jag mig veta hur ja ska göra :) Ska kolla på skatteverkets sida å eventuellt ringa dom å höra mer :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312509 Går det verkligen att hyra ut sig på timme till skogsentreprenadfirmor? Trodde facket lade sig i (de firmor som har kolllektivavtal då)?

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

jannee  
#312512 Simon har hittat 5 månaders jobb på 1,5 år, vad är det som säger att Simon ska hitta mer körningar när han köpt en maskin. Visst går det att vara optimistisk men bättre att vara realist. priserna är redan dumpade och för att komma in måste du dumpa ännu mer = köra på förlust.
Inte svårt att skita när arslet är fullt som det är när det gäller ZEB - där fanns startkapital och ZEB gör det han nu gör för sitt höga nöjes skull.
Du bör eller måste nog har kört regelbundet (fast) i några år INNAN du börjar tänka i banorna att köpa egen maskin.
Hur som helst, lycka till Simon vad du nu än hittar på.

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Ängagärdet  
#312518 Kan rekommendera att bli f-skattare. det öppnar många dörrar. Kontakta din ekonomibyrå och ta ett snack med dem om det, har du ingen kontakt så skaffa det allra först! Att momsregistrera sig kan man göra online på skatterverket, tar bara typ en halvtimma, så får du hem papprena om någon vecka, sen är du igång. Och du kommer snart ha fullt upp med olika uppdrag, utan att behöva köpa maskin!

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Simon Nordin  
#312528
Ängagärdet skrev:Kan rekommendera att bli f-skattare. det öppnar många dörrar. Kontakta din ekonomibyrå och ta ett snack med dem om det, har du ingen kontakt så skaffa det allra först! Att momsregistrera sig kan man göra online på skatterverket, tar bara typ en halvtimma, så får du hem papprena om någon vecka, sen är du igång. Och du kommer snart ha fullt upp med olika uppdrag, utan att behöva köpa maskin!


Känner mig lite blåst, men vad för typ av ekonomibyrå xD Är inte så insatt i sådant nämligen :lol: Å med kontakt, menar du på ekonomi byrån eller hos en entreprenör?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Ängagärdet  
#312530 Oavsett om du köper maskin eller inte så kommer du behöva någon som kan hjälpa dig med deklarationer, göra kalkyler m.m. då tycker jag det är bra å ha den kontakten innan man drar igång. Jag har kört eget i 17år å min redovisningskontakt är den som tjänar mest pengar åt mig fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Köpa maskin eller ej?

Seb macahan  
#312632 Ja du Janee, du verkar veta mer om mig än jag själv. Jag har börjat med tomma händer. Det brukar låta så i landet lagom att man föddes med sked i mun etc. Det är så förbannat svårt att förstå att vem som helst kan bli vad som helst bara drivet finns. Lite synd att inte fler fattar det. Kanske en ursäkt för att man inte kommit dit man ville med sig själv. What so ever. Det jag har fått hjälp med i livet är 30tsk till lagfart och pantbrev när jag o frugan köpte huset. resten är av egen fri vilja. Tro det eller ej. Alla måste inte stå i ledet och buga. Räta ryggen och gör ett eget försök utan andras valda sanningar. Därmed inte sagt att köpa maskin är det enda rätta. Men lyssna aldrig på massan, lyckas du så tror dom att du fått eller myglat till dig det och misslyckas du så "visste dom att det skulle sluta så". Better up ni med lite ambitioner på livet.....

Avatar Fallback

Re: Köpa maskin eller ej?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312656 Okej, men låt oss inte föra fram startande av företag som ett sätt att ta revansch på samhället? Jag tycker man skall göra det om man har kunnandet och får möljigheten, men jag är rädd att överdriven optimism är felplacerad. Visst, det kan gå.

Livet är långt, man hinner igenom många branscher och starta flera företag. Om man vill.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).