Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Maskinell röjning.

2 inlägg 3838 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Maskinell röjning.

Rasken  
#312430 Hej!

Skall göra ett special arbete. Röja små granar och sly på en mosse. Tjockleken på stammarna är upp till 6 cm, undertryckta och långsamt växande gran. Inte alls så höga utan är ca 20cm - 1 m höga. Det är massor som är utspridda på flera ha. De skall fraktas bort efter röjningen.

Då tänkte jag att det lättaste, vore att använda maskinell röjning med något röjningsaggregat som man kan föra med lite svängande rörelse eller efter modifiering så att det går att samla upp de på samma gång som man röjer. Kommer att ha en liten maskin med kranmans 330 kran. ( mer om denna maskin i någon kommande tråd senare ). Har ett hydral kapacitet på ca 23 liter/min 185 bar.

Finns det någon som har några tips på röjningsaggregat? Tror att man skulle kunna få en del arbeten med det om det fungerade bra. Är ju inte så många som vill gå med röjsåg längre...

Har tittat lite på Mense men tycker att de är lite för dyra. Såg för några år sedan Fingerklippare som var små ca 50 cm långa till minigrävare. Men kan inte hitta de igen. Första generationen av Mense tror jag påminde om de. Kanske någon som har någon begagnad liggande?

Tackar på förhand!

Rasken



   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinell röjning.

Fredrik Reuter  
#312444 Hej,
Det var minsann specialarbete!
Jag vet inte, men tror du inte det blir problem att transportera bort så korta "buskar", det känns svårtskotat såvida du inte tänkt ha det i någon balja eller liknande?

Spontant tror jag annars att vanlig röjning med röjsåg är snabbare, men jag kan ha fel, vad säger ni andra?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).