Sågverk (mindre)

Stockbandsågsblad en riktig djungel?

22 inlägg 16319 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stockbandsågsblad en riktig djungel?

JoakimP  
#312241 Hej!

Har ett Logosol (Norwood) ML26 bandsågsverk med 13hk bensinmotor.
Med sågverket köpte jag också ett 5 pack Logosols HSS blad (3660x41x1,3).
Jag tycker att bladen fungerat bra, men jag har å andra sidan inte så mycket att jämföra med eftersom jag är ny på stocksågning.
Har sågat mest gran och tall, men det har blivet några stockar ek, och lite fler ska det bli.

Nu har det kommit till det läget att det är dags att börja slipa bladen.
Först hade jag tänkt att köpa en Logosol Grindlux, men blir osäker när det sägs att det också är viktigt att skränka bladet.

Hur är det med HSS bladen, klarar de sej utan skränkning de 5ggr som bladet kan slipas, eller bör man också skränka det varje gång?
Ska man köpa en skränkningsutrustning också, då blir det väl billigare att skicka iväg bladen och få allt gjort, eller?

Sen blir jag osäker på om man valt rätt bredd på bladet, är det att föredra ett bredare blad framför ett smalare?
Tjockleken ska väl också ha betydelse har jag hört :grin:
Ett för tunt blad blir väldigt sladdrigt sa en säljare, men kan det bli för tjockt också?

Sedan är det ju det här med härdningen av tänderna, kanske räcker det med tandspets härdat, de är ju betydligt billigare?

Med andra ord vad ska man tänka på när man köper blad till stocksågen?
Har ni något som ni kan rekommendera och som går som en dröm?

/Vilsen i såghuset



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

skogshasse  
#312278 jag tycker att ett bredare sågblad är att föredra framför ett smalt. angående slipningen så tror jag att man kan slipa ett blad väldigt många gånger om det bara är träskämt för då tar man bara bort någon tiondel material så är det vasst igen. själv så slipar jag med woodmizer slipen som tar hela tandprofilen på en gång. jag tycker att man bör slipa det sista på tanden efter man har skänkt tänderna på bladet.

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

JoakimP  
#312279 Tack för svaret skogshasse
Men skränker du bladet varje gång?
Kan man göra det på Woodmizer slipen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

josip  
#312296 Jag har aldrig skränkt bladen hittills. Bara slipa och såga!
Grindlux slipmaskin och Woodmizer LT15 såg. Bladen håller att slipa kanske 10 ggr, sen börjar de spricka och brista hur som helst. Jag har bara kört WM:s egna standardblad..
Påstår dock inte att det skulle vara onödigt med skränkning.. Säkert bra någon gång, men man slipar ju så litet som möjligt..

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

JoakimP  
#312329 Tack för svaret, Josip
Josip, hur breda och tjocka är standardbladen från WM? Är det dubbel tandspetshärdat i dom bladen?
Frågorna är många, men frågar man inte får man ingenting veta...

\Joakim

   TS
Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

skogshasse  
#312346 är bladet bara träskämt så skränker jag varannan gång men är det spiksågat eller grussågat så skränker jag alltid så jag brukar göra två högar av bladen när jag tar ur dom så man vet vad som ska göras åt bladen

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

skogshasse  
#312349 slipa och skränka görs i olika maskiner. det finns en behändig smidig maskin för skränkning på marknaden som tar tre tänder i ett moment finns på youtube kommer ej ihåg vad den heter

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

josip  
#312390 JoakimP: Bredden är väl 32mm, om jag inte misstar mig. tjockleken borde vara 1mm. Sågsnittet blir 2mm när man sågar.
Hur många stockar / hur ofta har du bytt blad med hss? Själv tycker jag att man kan såga mellan 1/2 - 1 dag med ett standardblad beroende på stockarna - och fliten förstås! ;-)
Nämnas bör att stockarna oftast är riktigt rena, ingen jord och smuts. Avverkade på vintern, oftast med maskin.

Om någon vet av en billig skränk så kunde jag tänkas vara intresserad. Spiksågade blad får man nog inte i skick utan skränkning tror jag. Fast ränderna brukar kunna gå ur efter 3-4 slipningar om det inte var så farligt..

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

skogshasse  
#312394 jag brukar skränka ca 0,25 mm och bladen som jag använder tror jag är ca 1,1-1,3 mm tjocka och jag gillar dom som är 1,3 mm bäst sen vad det är för bredd på dom ska jag återkomma med måste mäta det först. så sågspåret blir ca 2 mm woodmizer har en väldigt bra sågskala som jag jobbar med där sågspåret är inlagt.

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

JoakimP  
#312406
josip skrev:JoakimP: Bredden är väl 32mm, om jag inte misstar mig. tjockleken borde vara 1mm. Sågsnittet blir 2mm när man sågar.
Hur många stockar / hur ofta har du bytt blad med hss? Själv tycker jag att man kan såga mellan 1/2 - 1 dag med ett standardblad beroende på stockarna - och fliten förstås! ;-)
Nämnas bör att stockarna oftast är riktigt rena, ingen jord och smuts. Avverkade på vintern, oftast med maskin.

Om någon vet av en billig skränk så kunde jag tänkas vara intresserad. Spiksågade blad får man nog inte i skick utan skränkning tror jag. Fast ränderna brukar kunna gå ur efter 3-4 slipningar om det inte var så farligt..


Jag har inte hållit räkningen på hur många stockar jag sågat, innan jag satt in ett nytt blad. Har nog bytt bara på känsla bara för att jag tycker att nu har jag kört länge med bladet, får nog kolla över om dom verkligen är slöa.
Eller hur gör ni, kör ni tills det är slött eller byter ni med jämna intervaller?
Problemet är också att jag bor ca 10 mil från skogsmarkerna och såghuset, sedan har jag inte ordnat till det med att få in stockarna på ett smidigt sätt, nu får jag trixa med ATV-kärran och det är riktigt tidsslöseri. Jag har bara wirekran på min kärra, så det blir ett evigt bökande, upp och ner...
Har på gång räls och en rälsvagn, men det blir nog inte förrän till sommaren. det kommer bli kanon.

Jag hittade denna skränken
, den säljs av Alboga träteknik för 7250:- + moms, den ser faktiskt ganska bra ut. Om det då duger med en Grindlux slip och en sådan skränk hamnar man ju på ett ganska vettigt slut pris. Logosol brukar ju rea Grindlux också vid vissa tillfällen.

/Joakim

   TS
Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

skogshasse  
#312423 det är den skränken jag menar

Användarvisningsbild

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

Camwood  
#312429 Nära 10 tusen kr för en skränkmaskin låter dyrt !! Då är det billigare och köpa nya sågblad eller hällre lämna in dom för slipning. Köp i stället ett skränkjärn för 155 kr och en skränkklocka för 915 kr på Skogma AB. Det är lite svårt att skränka o mäta så smala sågblad mot normala som är 110 mm och mer men det går.
Alt 1 är att dra bladet mellan backarna på ett skruvstäd och skränk en tand i taget.
Alt 2 är svårare , 2 st skränkjärn samtidigt i 2 st tänder åt motsatthåll.
Jag tror inte det är värt besväret att stå och skränka om ett helt blad när det börjar bli dåligt utan däremot så är det väldigt bra med ett skränkjärn o klocka när men bara har stukat några tänder.
Det tror att det är mer lönsamt att såga än att sköta underhållet på verktygen till sågen :grin:
men det är ju inte fel att lära sej det så man kan det ändå.

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

Tosca  
#312443 Är det inte enklare med en skränktång om man ska göra det för hand?

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

Pabene  
#312485 Beträffande skränkning:
Ett bandsågblad som till exempel har alla tänder skränkta till 0,45mm och där en tand "står ut" till 0,48 mm, kommer att riva en rand i brädan. Om matningen är ca 10 m/min återkommer randen på ca 20 mm avstånd längs hela brädan. Den tanden får mera "stryk" och efter några bräder syns repan mindre. Om det bara är en enda tand som står ut repas ju bara den ena av ytorna i sågsnittet.
Den skränkutrustning som visas i filmen, säljs även under namnet Pilous. Den är bra men tar inte hand om tänder som "står ut" mera än vad som den blivit inställd för. Jag tror att det är den snabbaste manuella skränkutrustningen som finns på svenska marknaden. Det tar endast ca 2 min att skränka ett blad. För den som strävar efter den optimala ytfinheten på de sågade ytorna måste dock skränkningsmåttet mätas på varje tand med indikatorklocka. Det finns flera skränkverktyg som fungerar på det sättet. I min utrustning skränks en tand åt gången, resultatet avläses på indikatorklocka med 0,01 mm upplösning. Alla "vänstertänder" behandlas först sedan kränger man bladet och kör bladet åt andra hållet för att göra "högertänderna". Det tar mig ca 20 min att skränka ett 4,25 m blad (med 22 mm tanddelning ) till ett nästan perfekt resultat. Att göra detta med tång eller andra enklare verktyg anser jag vara närmast omöjligt. Det finns Amerikanska manuella skränkutrustningar, med mätklockor, och som ser ut att vara lika snabba som Pilous utrustning.
Jag är av uppfattningen att att man skränker först och avslutar med slipning.

Avatar Fallback

Re: Stockbandsågsblad en riktig djungel?

Pabene  
#312522 Jag glömde skriva ett par regler för bandsågar:
1) Du kan (möjligen) såga med ett lite slött blad som har rätt skränkning. Det är dock omöjligt att såga med ett superskarpt blad som har för liten skränkning.
Jag har också märkt en tendens till att tändernas skränkläge "kryper tillbaka" lite, bara av att bladet har löpt runt på hjulen vid sågningen. Om jag minns rätt minskar skränkningsmåttet mera på de nedåt/utåt skränkta tänderna.
Förr användes en regel vid konstruktion av bandsågar:
2) För att inte bandsågbladen, alltför tidigt, skulle brista av "böj-utmattning" så skulle såghjulens diameter vara 1000 gånger större än bladets tjocklek.
Man får därför inte bli förvånad om tjocka blad (tex 1,3 mm), brister något tidigare i en såg med små hjul.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).