Motorsåg och handhållet

Stihl har stoppat tillverkningen.

18 inlägg 7817 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl har stoppat tillverkningen.

roa  
#312108 Stihl har stoppat tillverkningen av MS 441 ,till en bit in i Mars månad.Ska rätta till ett allvarligt fel i produktionen säger ansvariga på Stihl. Ska vi tro på detta eller är det en uppgradering eller ny såg på gång.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl har stoppat tillverkningen.

Brumsten  
#312122 Hej, det kommer nog en ny typ av motor på sågen, mitt tips är med återcirkulering av avgaserna
för bättre förbränning och renare avgaser.
Troligen även en ändring på förgasarsidan, separerade kanaler i förgasaren istället för separat
friskluftskanal.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Stihl har stoppat tillverkningen.

roa  
#312200 Då kan dom göra vid förgasare upphängningen när dom ändå är i gång. Slits upp på tre veckor, och en längre bensinslang så man kan byta bränslefiltret i skogen. Har man tur kan man byta det i verkstaden utan att förstöra slangen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl har stoppat tillverkningen.

roa  
#312210 På MS 661 har dom fått till förgasare upphängningen riktigt bra bara att kopiera till MS 441 .Hur svårt kan det va !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl har stoppat tillverkningen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312225 Jag hade hoppats det kunde komma direktinsprutning...

Användarvisningsbild

Re: Stihl har stoppat tillverkningen.

traktorz  
#312257
Mange skrev:Jag hade hoppats det kunde komma direktinsprutning...

- Är det så väl genomtänkt på en handburen utrustning? Behöver förmodligen ett batteri för motorstyrningen i så fall. Batteriet behöver sen laddning.

Användarvisningsbild

Re: Stihl har stoppat tillverkningen.

Kse  
#312258 Tror inte att man behöver batteri för den saken skull.
Batterilös EFI har funnits på snöskotrar sen mitten på -90 talet.

Avatar Fallback

Re: Stihl har stoppat tillverkningen.

roa  
#317612 Stihl har problem med avgasreningen på 441 klarar avgaskraven när proffshuggare kör sågen .Däremot inte när fritidshuggare kör sågen ( MAN HAR JU RÄTT OCH KÖPA VAD MAN VILL OCH HAR RÅD TILL.OM MAN HAR KUNSKAP OCH ANVÄNDNING AV GREJERNA ÄR JU EN ANNAN FRÅGA. ska klara avgaskraven vid alla typer av sågning enligt lagen( Källan är stihl) Helt åt helvete anser jag ,betraktar det som handhavande fel. Då ska inte avgaskraven gälla. \M/

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl har stoppat tillverkningen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317617 det borde dom ha stoppat 362 med sämre skit såg får man leta efter orkar inte ens att gå med 3/8 kedja och 18 tum

Avatar Fallback

Re: Stihl har stoppat tillverkningen.

roa  
#317629 Är det den nya med M - Tronic du menar

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl har stoppat tillverkningen.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317878
roa skrev:Är det den nya med M - Tronic du menar

nix bara 362 ingen m eller c.

Användarvisningsbild

Re: Stihl har stoppat tillverkningen.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317882 Det är inget unikt att tillverkning stoppas idag. Husqvarnas stoppas ideligen och leveranser med liksom Stihl och de flesta andra.

Användarvisningsbild

Stihl MS 362

traktorz  
#317899
knaggen skrev:det borde dom ha stoppat 362 med sämre skit såg får man leta efter orkar inte ens att gå med 3/8 kedja och 18 tum

- Det finns ju både 36RS och 36RM kedjor till den sågen. Har lärt här på forumet att helmejselkedjor går lättare, så 36RS torde därför prestera något bättre på längre svärd.

Men visst borde en angiven effekt i databladet på 3.4 kW/4.6 hk räcka till för den kedjan. Kanske är sågen defekt? För det kan väl ändå inte vara så att den lanserade modellen är defekt?

Nu har ju modellen med M-tronic lanserats också, så Stihl kan ju ha ändrat något, i och med att nu i databladet effekten ökats med en tiondels kW. Tyvärr är ju sällan databladsangivelserna att lita på förstås, då de ofta manipuleras i obskyra marknadsföringssyften.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317958
traktorz skrev:
knaggen skrev:det borde dom ha stoppat 362 med sämre skit såg får man leta efter orkar inte ens att gå med 3/8 kedja och 18 tum

- Det finns ju både 36RS och 36RM kedjor till den sågen. Har lärt här på forumet att helmejselkedjor går lättare, så 36RS torde därför prestera något bättre på längre svärd.

Men visst borde en angiven effekt i databladet på 3.4 kW/4.6 hk räcka till för den kedjan. Kanske är sågen defekt? För det kan väl ändå inte vara så att den lanserade modellen är defekt?

Nu har ju modellen med M-tronic lanserats också, så Stihl kan ju ha ändrat något, i och med att nu i databladet effekten ökats med en tiondels kW. Tyvärr är ju sällan databladsangivelserna att lita på förstås, då de ofta manipuleras i obskyra marknadsföringssyften.

Har testat med sthil orginal kedja och inte blir det bättre av det fortfarande trött mycket trött
ren skit såg i mina ögon som inte borde ha sålts .
Nej det är inget fel på sågen i övrigt .
företaget jag jobbar åt har 10 st varav 2 är på verkstad med samma symtom tydligen så har det kommit en uppgraderad tändspole till 362.
hjälper det inte så får jag trimma skiten så det blir lite fart i skrotet för som det är nu så är min 346 vassare än 362.

Avatar Fallback

Re: Stihl har stoppat tillverkningen.

roa  
#317966 Håller med dig den det är skit den nya 362 är bättre, men den håller inte samma klass som husqarnas 560

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).