Motorsåg och handhållet

Bensindunkars hållbarhet?

28 inlägg 11967 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bensindunkars hållbarhet?

mghg  
#312009 Jag har en gammal kombidunk från Husqvarna som jag har tagit över från min fader. Vet inte hur gammal dunken är, men det står på den att skall användas till längst 1998. (Den ser ut ungefär så här: http://www.husqvarna.com/se/accessories ... nk-565517/, men med svarta lock och överfyllnadsskydd.) Dunken läcker inte och jag har inte märkt att det blir någon utfällning av plast i bensinen. Endast akylatbensin har använts de senaste tio åren, kanske sedan dunken var ny. Jag är sugen på att köpa den nya kombidunken från Husqvarna, men tycker det är slöseri att kassera en dunk som verkar vara i gott skick.

Hur länge håller normalt en bensindunk?

Finns det några risker med att fortfarande använda en bensindunk som enligt tillverkaren inte skall användas efter 1998?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bensindunkars hållbarhet?

rikard_e  
#312012 Plast håller inte sin seghet när den åldras av tex solljus. Den hårdnar, blir skörare och spricker lättare.

Så det är väl enda risken med att använda föråldrad plast, samma gäller huggarhjälmarna.

Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312053 Problemet har diskuterats tidigare viewtopic.php?f=12&t=739
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312076 Den nyaste dunken (HVA-modell i gult och Made in Germany) jag köpte för ungefär två år sedan har inte längre något bäst-före datum. Den röda Made in Sweden med datum 2008 används fortfarande men den kommer jag inte ihåg när jag köpte och den oranga innan dess hade också datum.

Avatar Fallback

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Tosca  
#312078 Liksom med hjälmen får man väl göra ett "bryt-och-bändprov".
Knastrar det i dunken ska man sluta använda den.

Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

mghg  
#312138 Tack för alla svar. Dunken har inte hårdnat nämnvärt så den får vara kvar i användning.

Jag var mest orolig för utfällning av plast i bensinen även om jag inte märkt det. Men det var ingen som påtalade någon sådan risk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bensindunkars hållbarhet?

jannee  
#312151 När dunken börjar läcka är det nog ide att byta ut den, min dunk började läcka olja men då var den nästan 40 år gammal och färgen hade med tiden blivit mer svart än mörkröd vilket den var när den var ny - vill jag minnas.

Avatar Fallback

Re: Bensindunkars hållbarhet?

isteskog  
#312167 Jag har dunkarna så länge de håller ... påfällning har tagit någon dunk :shock:

Avatar Fallback

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Tosca  
#312175 Ja, det är ju alltid jobbigt att någon råkar ställa dunken precis där man planerar att fälla. ;)

Avatar Fallback

Re: Bensindunkars hållbarhet?

isteskog  
#312178 Hmm .... En ryggsäck gick åt skogen för några år sedan. Det görs inga hållbara grejor längre :wink:

Avatar Fallback

Re: Bensindunkars hållbarhet?

tallen100  
#312180 Jävla träd :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751935 Det hände en liten olycka med pipen...

Ställde ner dunken på golvet och snuddade till pipen med benet. Kändes knappt. När jag tittade ner så hade den lossnat. 😤
1647003476_20220311_132826.jpg


Då funderar jag om man måste byta dunken efter en viss tid? Eller om man går efter allmäntillståndet. Den är från Juli 2013. Står mest i förrådet så den slits inte nämnvärt. Det gäller jobbets om nån börjar bli orolig. 😉

Känns för bra för o kassera. Tänker att jag skulle skaffa en ny pip. Fast dom är väl dyra så det knappt är lönt...

Avatar Fallback

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Tralsmo  
#751939 Dom gammal Huskvarna dunkarna me den pipen ä värdelösa. Pipen menar ja då.
Har bytt ett antal pipar genom åren.
Dom finns nog å köpa fortfarande.
Har en stihldunk å den nyare Huskvarnam numera å pipen på dom nya Huskvarna är bättre men inte så bra som stihl.

Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Elis76  
Användarvisningsbild

Re: Bensindunkars hållbarhet?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751955 Jo det är bensinpipen.

Pipen tål inte mycket för att dom skall läcka. I synnerhet den varianten med böj som sitter på femlitersdunken från affären. Den ramlar lätt å då på fel håll. Så blir det ett jack i pipen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).