Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 404T gallringsskördare

51 inlägg 34216 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
masterchief  
#28491
masterchief skrev:SKulle gärna se lite faktiska siffror för vimekskördaren.
Har aldrig fått någon bra bild om hur de står sig kostnadsmässigt mot tex en H8.
Tex vad kostar det kubiken att köra olika medelstammar etc.
Och vad de har i timmen då för maskinen.
Trevlig maskin, snäll mot skogen, men har aldrig lycktats få någon objektiv bild av ekonomin i det hela 8)

Ingen som törs visa siffror för 404an??
I mina trakter har börjat rulle en Scorpiondrivare, både skördare och skotare... kanske kunde vara ett alternativ.
Vad jag hört så flyttar du bakboggien hydraliskt, tex korta den när du skördar/kör 3 meters..
Många talar sig lyriska för dessa små maskiner, men finns det någon ärlig chans för en entrepenör att få ekonomi i dem?
Eller funkar det som drivarexprimentet som holmen bedrev/driver?
Dvs uppdragsgivaren subventionerar.
Lite siffror tack 8)

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28493
masterchief skrev:
masterchief skrev:SKulle gärna se lite faktiska siffror för vimekskördaren.
Har aldrig fått någon bra bild om hur de står sig kostnadsmässigt mot tex en H8.
Tex vad kostar det kubiken att köra olika medelstammar etc.
Och vad de har i timmen då för maskinen.
Trevlig maskin, snäll mot skogen, men har aldrig lycktats få någon objektiv bild av ekonomin i det hela 8)

Ingen som törs visa siffror för 404an??
I mina trakter har börjat rulle en Scorpiondrivare, både skördare och skotare... kanske kunde vara ett alternativ.
Vad jag hört så flyttar du bakboggien hydraliskt, tex korta den när du skördar/kör 3 meters..
Många talar sig lyriska för dessa små maskiner, men finns det någon ärlig chans för en entrepenör att få ekonomi i dem?
Eller funkar det som drivarexprimentet som holmen bedrev/driver?
Dvs uppdragsgivaren subventionerar.
Lite siffror tack 8)


Scorpionen är väl en tvagreppsskördare? Är väl den som har en hypro pa bakdelen när den skördar har jag för mig. Kollade lite snabbt pa Elmia, den sag rätt fin ut, Vw diesel var det i den.

Användarvisningsbild
masterchief  
#28528 Scorpiondrivaren jag skrev om är utrustad med ett Keto engreppsaggregat, finns både 2grepps och engrepps numera.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28553 Du lär väl då ta med i beräkningen att de kanske inte blir så himla mycket över i pengar med ett sånt system heller kanske?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#28562
Engstrand skrev:Du lär väl då ta med i beräkningen att de kanske inte blir så himla mycket över i pengar med ett sånt system heller kanske?

Ska du använda dig av 404 och 606 ,och köra stickvägslöst, då pratar vi första gallring, och där blir det inte mycket över om du vill ha ett bra jobb utfört.Men det blir ett bättre över vid andragallringen.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28563 Jo det förstår jag. Men med ett sånt system kan man väl kanske t.om. bli skyldig på att använda sig av?
Tror mer på att ha dubbla stickvägsavståndet med en större maskin och lite manuellfällning i mellanzonern. Men det är MIN personliga åsikt. Ska inte komma och påstå att det är så. Smaken är ju som baken! :D

Användarvisningsbild
masterchief  
#28564 Det där med mellanszonsfällning fördyrar betydligt har jag märkt..
Iofs inget vi håller på med normalt men ibland får man fälla ur branter och stenmoras och köra toppfällt.
Vi brukar köra på nollförare då för att hålla koll på produktionen.
Min erfarenhet är att det drar ned produktionen ungefär med en tredjedel.
Fast för skogens bästa är det ett alternativ om man inte tror på det jag gör, beståndsgående i förstagallring 8)
Det här med beståndsgående vs stickvägsgående kan ältas i evighet :roll:
Tror det är lite att jag började med beståndsgående skördare som gör att jag har lite svårt att gilla förstagallring med långkran.
Man blir lite färgad av det man håller på med.

Avatar Fallback
Jon  
#29515
masterchief skrev:
masterchief skrev:SKulle gärna se lite faktiska siffror för vimekskördaren.
Har aldrig fått någon bra bild om hur de står sig kostnadsmässigt mot tex en H8.
Tex vad kostar det kubiken att köra olika medelstammar etc.
Och vad de har i timmen då för maskinen.
Trevlig maskin, snäll mot skogen, men har aldrig lycktats få någon objektiv bild av ekonomin i det hela 8)

Ingen som törs visa siffror för 404an??
I mina trakter har börjat rulle en Scorpiondrivare, både skördare och skotare... kanske kunde vara ett alternativ.
Vad jag hört så flyttar du bakboggien hydraliskt, tex korta den när du skördar/kör 3 meters..
Många talar sig lyriska för dessa små maskiner, men finns det någon ärlig chans för en entrepenör att få ekonomi i dem?
Eller funkar det som drivarexprimentet som holmen bedrev/driver?
Dvs uppdragsgivaren subventionerar.
Lite siffror tack 8)



Det är klart att siffrorna blir bra med en billig skördare typ Vimek 404 i klenskog, om du har klen skog är ju varje stam värd få kronor. Räkna så här: om du har 005 medelstam = 20 träd/m3 och 150 :- / kubik för upparbetningen så är ju varje stam endast (för entreprenören) värd 7,5:-. För varje hundralapp mer per timme maskinen kostar måste du köra drygt 13 träd mer/timme :? Räknar man då på lägre kapitalkostnader, drivmedelskostnader, underhållskostnader, flyttkostnader mot en större skördare borde det vara kring 300:-/timme upp, så innebär ju det 40 träd per timme mer (året runt)...... Knappast det går... en liten maskin räcker för att hantera små träd lika snabbt som en stor. Vimek skördaren torde vara mer lönsam än en H8 ända upp till 010 medelstam då förbanden blir för glesa och den korta kranen inte kan kompenseras med smidighet. Tänk på hur gallringarna ser ut som är gjorda med vimekmaskiner den marginal som räkneexemplet visar används till att göra stickvägslöst, gallra rätt träd istället för att toppa ner bestånden (för att höja medelstammen i gallringsuttaget) samt använda en liten skotare (vilket är dyrare). Maskinerna har slingrat sig fram så du märker knappt det varit en maskin där. Skulle man gallra med en vimek som det ser ut där en stor skördare gjort en 1a gallring kan jag inte tänka annat än att ekonomin skulle vara kanon.
Rätt maskin på rätt ställe, klen skog >>liten och billig maskin. Stor skog >> stor och effektiv maskin. Rätt 1a gallrat har skogsägaren dessutom avsevärt bättre ekonomi på nästkommande uttag.

Någon som har synpunkt på hur jag resonerat?

Användarvisningsbild
masterchief  
#29524 Sedan är det en nackdel man har och det är att man kan inte motivera gratisträden( vägträden) som prislistorna är bygda för.
Som jag ser det så är det mycket där man har ekonomi i förstagallring.
Iofs så har jag bara kört ett eller 2 områden stickvägslöst så har inte jättemycket erfarenhet där.
Klart bäst för skogen är dock stickvägslöst.
En annas sak är som får mig att tveka är förarkomforten. Jag har varit på ett par visningar med Vimek, dock inte sista åren.
Då jag var så fanns inte AC som tillval, något som är avgörande för förarprestationen sommarhalvåret. Sedan upplevde jag förarergonomin som tveksam med spakar.
Problemet är om man ska få till de sakerna så skenar det iväg prismässigt, samt misstänker att man behöver en starkare motor, och då drar de mer diesel.
Ska man summera mina åsikter så tyckeer jag 404an är en intressant maskin, smidig som få med olika möjligheter tex röjsmaskin, där tror jag den skulle fungera med stjärnklippen.
Dock för att den skulle vara ett alternativ för mig så måste de få till bla förarkomforten.
Går det att få stubb behandling på den?

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29527 Ja stobb behandling finns som tillval

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31202 Jag skulle kunna tänka mig en 404t om inte det vore för det där keto aggrergatet med bara 3 kvistknivar tall går ju bra att köra men inte gran det blir nog en del vrak i massaveden för att det är dåligt kvistat. Den där scorpinjon drivaren vad var det för keto aggregat på den?

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31240 Vad är det för keto aggregat på scorpionen på denna bild ser det ut som det minsta logmax aggregatet http://www.nmskogsteknik.se/beav.htm

Användarvisningsbild
masterchief  
#31241 Nu vet jag inget om Ketoaggregaten, men att 3 kvistknivar skulle ge en massa vrak är jag tveksam till.
Kör för tillfäller slutavverkning på en granåker som barkborren tagit det mesta av. Ca 2ha totalt.
Medelstam ca 0,06, aldrig gallrat.
Kör med 604 aggregatet med 3 knivar.
Blir helt tillfredsställande kvistat. kan inte se det blir direkt sämre än med tex 400aggregatet som sitter på lilla maskinen och där är det 4 knivar.
Dock så känns det lite overkill på de stackars granspetorna :oops:
Men man kan inte gärna ta dit bägge maskinerna heller. Har varit en hel del sluttaverkningsmogen skog som torkat med.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31242 Är nog inte hans som e på bilden överst. Der måste vara ett logmax. Kikar du på det under så ser de mer ut som ett keto!

Avatar Fallback
seke  
#31243
Mowi skrev:Vad är det för keto aggregat på scorpionen på denna bild ser det ut som det minsta logmax aggregatet http://www.nmskogsteknik.se/beav.htm


Tittar man lite noga så ser man att han bara har klistrat dit Log Max-aggregatet... Och ja, det ser ut att vara ett 928, ser tom. ut att vara samma bild på aggregatet som Log Max har på deras produktblad...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).