Skogsröjning

Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

14 inlägg 6856 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

Jenny  
#311170 Har någon nått tips vad göra för satt sågen ska gå vintertid vid mkt upplega? Har en Jonsered som inte ens vill starta ((2145) efter den blivit kall och Sthil 460 FS som går ett tag och sen isar igen i luftfiltret,blir galen , på detta vis blir det inte mkt gjort..!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

Jim_the_one  
#311174 2145an borde ha nåt litet spjäll som du kan öppna för att den ska få varm luft och förhindra isbildning. Men du skrev inte om det beror på det.

Stihlen har jag dålig koll på men det borde finnas nåt liknande på den.

Avatar Fallback

Re: Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

bgl  
#311175 Ang Stihlen:
Du har väl bytt ut pappersfiltret till nätdito!?

Avatar Fallback

Re: Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

röjjare  
#311189 Om jonsereden är som husqvarnas motsvarande modell finns det ett litet blått spjäll innanför luftfiltret för varmluft. Kom ihåg att tvätta filtret ofta då du öppnat spjället för det blir mycket sot på det.

Användarvisningsbild

Re: Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311210
StihlFS460Winter.jpg


http://www.manualowl.com/m/Stihl/FS-460 ... 14?page=34

Verkar det likna hur din såg ser ut osv?

Användarvisningsbild

Re: Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311211 Enligt bilden och texten så verkar man komma långt bara genom att tejpa för friskluftintaget ganska mkt.

Avatar Fallback

Re: Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

skördaren 2  
#311213 Fråga försäljaren om det finns vinter utrustning till nån av dina modeller för röjning vinter tid .... har alltid varit ett problem när snön faller ner på sågen och tinar sen när du stannar den så fryser den i hop ....

Avatar Fallback

Re: Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

isteskog  
#311215 När jag hade skogsvårdsfirma så röjde vi tills det blev för mycket snö. Vi hade vintersats till röjsågarna, lät sågarna gå på tomgång när vi fikade och tog in sågarna över natten i kojan. Fungerade bra! :smile:

Avatar Fallback

Re: Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

Jenny  
#311285 Jo jag har vintermundering på !,Jonsereden har numera ingen "vändskruv" men den förra hade det! Sthil har jag bytt till vinterfilter ,har två st som jag varvar med men det isar igen efter ca 45-1 timmes körning.. Varvar med sågarna så jag har ena fram till lunch,byter då och lämnar den använda i varm koja!

   TS
Användarvisningsbild

CS2150 & CS2152

traktorz  
#311294 Mest problem förmodligen vid fuktig väderlek och några minusgrader. Risk för isbildning i luftfiltret. Ta in och tvätta och tork det. Alt. Ha ett i reserv att byta med.

Har inte för stor tilltro att öppna vinterpluggen som löser gångproblemen, snarare tillförs då mer smuts in till luftfiltret.
Kåpan över repullen kan ju vara bra för att hindra snö smälta till is därinne.

En 2T-motor ska kunna starta och gå i rejäl kyla förutsatt att bränsle och förgasare är justa. T.ex. våra båda Jonsered ur samma generation som CS2145 startar och går hyfsat i den rådande vintern. Men CS2152 hade problem med tät tankventilation. Prova att öppna på tanklocket och kolla om det är undertryck i tanken?

Avatar Fallback

Re: Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

Pensionär  
#311305 Ingen "vändskruv" ??? 2145 borde väl va motsvarande Hqv 345. Och i såna fall så finns den skruven innanför luftfiltret.

Avatar Fallback

Re: Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

Skogen i boden  
#311960 Är det inte en blå plastbit under 2145 an som man skruvar lös och vrider för att styra om varm luft på vintern .

Avatar Fallback

Re: Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

Jenny  
#311966 Nix den är borttagen på den nya modellen,fanns på förra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Underröjning med mkt upplega,sågen trilskar

Skogen i boden  
#312002 Altså inte under luftfiltret utan under själva motorn. Kan hända att de gjort om sen jag köpte min i höstas .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).