Motorsåg och handhållet

Sågen stannar efter 30 sekunder...

75 inlägg 29877 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311861 Sitter ingen kil, är integrerad i hjulet.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311872 Inte nu längre...

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

anersimyra  
#311901
Mange skrev:Det har inte samma effekt som newton vaggan.
Tar du det från kopplingssidan kan det tros så kanske, men då släpper det inte utan du slår sönder vevaxel.
Tänk det från andra sidan, svänghjuls sidan. Uppstpr det vibration i ett av de två materialen släpper de direkt.
Flyttas kraft mellan olika kroppar utan vibration mellan material/kroppar släpper inget.
Visst flyttas kraft mellan olika kroppar även utan " vibrationer " i en Newtonvagga, se kapitlet elasticitet.. :geek: :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

anersimyra  
#311902 http://sv.wikipedia.org/wiki/Konserveringslag.. :geek: Konservering enligt Newtons tredje lag torde här vara förklaringen till " fenomenet ".. :geek: :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311905 Ja, nu har nog sågen stannat för gott då. Ett nytt original kostar ca 1500:- :shock: tror man kna hitta i USA från 300 spänn dock. Om man inte kan fusklaga genom att ta upp ett spår i svänghjulet och sätta en bit metall som griper in i spåret i svänghjulet och i axeln.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311914 300 är väl som hittat! Kan säkert hitta nåt begagnat i Polen för en hundring + frakt med!

Eller säg till Anders han kallar på Newton så kan han knacka dit det igen!

Kilen är en lägesangivelse och håller inte svänghjulet. Spänning i det komiska förbandet är vad som håller det på plats. Utan den går kilen lätt ot helvete, vilket du nu vet.

Finns andra sätt o se till att den är i rätt position och om det är äckligt rena ytor, kommer det ingenstans när det är spännt.

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311916 Och nu vet du att det inte sitter någon kil på den här modellen.

Vilka andra sätt finns det att se till att den är i rätt position? Räcker det visuellt, eller måste man mäta på någe vis?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311919 Jag märker upp dem, lägger det på plats och spänner till det. Startar hon o går som det ska är det bra, annars gör om och gör rätt.
Det ska vara äckligt rent och ingen lås goja då blir det ett helvete sen.

Ibland får man göra nåt som hjälper till att hålla axel på plats eller guida på nåt vis, sånt löser sig när man står där o pular.

Sätta kil funkar med...

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311920 Okej, tackar ödmjukast! :-BD

Antingen det, eller så köper jag ett nytt svänghjul eller så köper jag en begagnad 339... :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

sveakatten  
Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

anersimyra  
#311929 Vad är " tanklocket " uppe på sågen till för ??.. :o

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

tallen100  
#311930 Kan det vara låsningen av kåpan?

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311931 Skruv som lossar hela filterkåpan! Bökigt, men funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311956 Med hjälp av manges stöd, så klämde jag dit svänghjulet där jag tror det skulle sitta. Blir säkert någon grads fel, hur noga är sånt där egentligen? Sågen gick igång lite halvknackigt, men kunde jobbas upp i varv. Sen blev det samma problem som innan. Har bytt bränslefilter och slang, gjort rent luftfiltret. Är nästa steg att öppna förgasaren?

Såg att det kom blåa flammor ur dämparen - inget gnistgaller - ibland, har inte tänkt på det tidigare. Vad kan det tyda på?

Jäkla tur man har andra sågar, nu kan jag se om jag får igång denna kanske lära mig nåt på kuppen. Jag som aldrig haft moppe... ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Seb macahan  
#311959 Blåa flammor??? Är du säker på att du har bensin i sågen? Blåa flammor brukar betyda sprit.
Jag har lagt många timmar på o felsöka en bensindriven gräsklippare som jag tankat med diesel. Bara en tanke

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).