sön 18 jan 2015, 18:58#311923
Hej,
Jag tog mig friheten och sammanfoga tråden "Alla vill ha den..." med den äldre tråden om Cut43.
(Tyvärr) håller jag också med Baggböla här. Skriver tyvärr inom parentes för det hade vore skoj med något nytt som rörde om lite.
Kaptiden är idag viktig att den är optimerad. Tror att det är svårt att få gehör genom hela kedjan med ett påslag på avverkningspriset för detta.
Sedan detta med säkerhetsrisken och den uppenbara risken att kapa i backen.
Idag är såglådorna skapta för att skydda både människor och egendom såsom kedjan och svärdet.
Det syns till och med i videon vid ett kaptillfälle att de är påväg ner i backen.
Sedan är det några saker till som jag ställer mig frågande till; Hur löses svärdsmatning och oljetillförsel till sågmotorn när allt kan snurra runt?
Säg grova träd så är det kanske tre kapcykler när sågen måste komma underifrån, tänker jag fel, eller blir det att sågmotorn snurrar tre helvarv då utan att snurra tillbaka?
Såglådan blir delad där bakre delen verkar hållas uppe enbart av sågmotormekanismen. Med kanske ~800 ansättningar per dag blir alltid några dåliga och såglådan pressas ner i backen, oftast med ganska hård kraft. Hur kommer då såglådan (och sågmotordel) hålla över tid?
De som sett en såglåda med några tusen timmar på nacken förstår nog vad jag menar.
Sist så visas det på videon att klena stockar kapas konventionellt. Men spaden ser ut att vara i vägen, vart tar den vägen?
Det kan vara så att uppfinnaren har svar på dessa frågor, det vore riktigt skoj om det blev något av detta!
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!