Socialt (mer om oss)

Sämsta med att vara manuellhuggare?

55 inlägg 20688 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

stektlök  
#311721 Jag dööööör ! Så jävla roligt att anersimyras toabesök studerades. Förövrigt håller jag med om att de ä sjukt störande å bli akut skitnödig i skogen

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

machonisti  
#311723 De där dagarna då första trädet fastnar. Alla grejer och uppfinningar sätts in och likväl hänger jävelskapet fast. Då flyttar man en bit och koncentrerar sig på riktskär och fällskär och likväl fastnar det. Två träd som hänger, förbannad sågar man hejvilt i en tredje som bryter sönder de fem vackraste grantopparna.

Användarvisningsbild

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

totte  
#311740 När oljetanklocket gängat ur sig, brallorna är mycket välsmorda och stumpen som skall hålla locket har gått av för länge sen så locket är borta nånstans i riset och snön. Reservsågen finns i andra änden på skiftet, det är 40 cm pudersnö att gå i. Reserven vägrar starta. Oljelocket på den passar givetvis inte på den ordinarie.

Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

Tosca  
#311743 Ja, då har man helt enkelt för få sågar.

Användarvisningsbild

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

Kse  
#311744
stektlök skrev:Jag dööööör ! Så jävla roligt att anersimyras toabesök studerades. Förövrigt håller jag med om att de ä sjukt störande å bli akut skitnödig i skogen


Kan väl tänka mig många värre ställen att bli akut skitnödig på, i skogen är det ju bara att dra ner brallorna och krysta.
Det värsta är väl om man sågar av den gren man sitter på :D

Användarvisningsbild

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

totte  
#311750
Tosca skrev:Ja, då har man helt enkelt för få sågar.


Det hade jag, på den tiden ja.

Användarvisningsbild

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

sundelius  
#311754 Ytterligare en skithistoria.
Var upp till skogen och skulle hämta ett lass ved till en kompis och lillgrabben hängde med. Medans jag lastade i skogen nöp det till, sa till grabben att jag måste bajsa. Hoppade ut och gjorde mitt bakom ett träd, frid och fröjd.
Rullade hemåt och när vi kommer till kompisen står halva grannskapet där och språkar. Hoppar ur traktorn för att fråga var han vill ha veden.
Ur hytten sticker ett litet huvud och SKRIKER " Pappa ska du skita igen!!" :oops: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

svampbob  
#311756 Att det kan jävlas är väl inget som är speciellt för manuellhuggning. Läser man trådarna om gamla skördare så förstår man snabbt att där är mycket verkstad och lite huggande.

Nu när jag hugger sju dagar i veckan och har så gjort den senaste månadén så händer det väldigt lite missöden. Däremot blir man förbannat trött och slut.

Igår var en riktigt grisig regndag och det kändes som att kläderna vägde 10 kg när jag fick av mig dom. Igår var jag på afterwork med några gamla kollegor. Duschade snabbt efter att ha fått av mig allt det genomsura och direkt skjutsad till krogen. När jag fick första ölen så värkte det fortfarande i de kalla fingrarna.

Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

Chuck Norris  
#311774 Manuelhuggare? Tror ni dagens ungdom vet vad en manuellhuggare är? Någon slags fosil kanske?

Det sämsta med manuelhuggning måste definitivt vara att det inte lönar sig överhuvudtaget, timpenning 0 eller tom negativ jämfört med att sälja rotpost förutom i vissa specialfall som ex hugga några fröträd eller väldigt små volymer.

Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

Hema  
#311785
machonisti skrev:
bodaedet skrev:Mycket skitprat här, så jag fortsätter.
Blev akut nödig och hastade iväg, givetvis till polarens område och drog ner hängselbyxorna högg tag i lagom grov björk och släppte loss. Vill minnas att det var en måndag och ungdomsåren innebar inmundigande av diverse drycker och skräpmat, så resultatet var allt annat än trögt.
Vid frukost så anklagade polaren mig för att släppa smygare, jag nekade självklart, samma visa vid middagsrasten.
När jag kom hem och hängde kläderna på tork upptäckte jag att hängslena fått en brunare ton än Huskvarnas oranga...

Hände inte i skogen men följer temat:

Två gubbar i vinterfisket förflyttade sig på samma snöskoter. Kallt och blåsigt besvärligt med vinterhalare och huva.
Skitnödig, ned med rasket och ut med lasset.
Snabbt på med kläderna i kölden utan att observera att huvan blivit tyngre.
Usch, va kletigt i huvudet!!

Är det definitionen av att skita på sig? :)

Avatar Fallback

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

tallen100  
#311788 Iaf skita på nått man har på sej :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

anersimyra  
#311790 Att glömma att ta med sig vatten är heller ingen höjdare.. :surp: vid ett tillfälle var desperationen så svår att jag gjorde inbrott i kundens kåk och slog på vattnet, straffet blev omedelbart då jag fått igång bevattningsvatten från Östersjön... :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311808
machonisti skrev:Två gubbar i vinterfisket förflyttade sig på samma snöskoter. Kallt och blåsigt besvärligt med vinterhalare och huva.
Skitnödig, ned med rasket och ut med lasset.
Snabbt på med kläderna i kölden utan att observera att huvan blivit tyngre.
Usch, va kletigt i huvudet!!

Påminner lite om den historia som Anders Adamsson brukar dra en gång varje Tour de France, dock med den skillnaden att där var personen i nöd medveten om var sakerna hamnade.

Användarvisningsbild

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

JensSkoog  
#311842 Å röja tallföryngring i sommarvärme, 30+, och solsken och ha glömmd vatten är illa, men det har jag bara gjord en gong. Lämna kvar bränsledunken vid bilen och dragsa sig själv, två sågar och andra prylar lång väg genom snår och myr är värre, för det har jag gjort lite för ofta 😡

Användarvisningsbild

Re: Sämsta med att vara manuellhuggare?

herjman  
#312001 Det negativa:
Värme, regn, insekter, lönen kontra ansträngningen, ständiga smärtor i kroppen beroende på vad man hugger för tillfället.

Det positiva:
Naturen, känslan när man gjort fint i skogen efter en gallring eller röjning. Och att få vara utomhus (när vädret är fint)

Det där med skitnödighet är inget som bekommer mig så mkt, dels för att jag normalt håller till i skogen och inte i parker eller trädgårdar och dels för att jag har ett förflutet som orienterare 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar