Motorsåg och handhållet

Glidande kilar

138 inlägg 54110 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

JensSkoog  
#310566
Blivande snickare skrev:Vackert, väntar med spänning! :grin:

Här kommet det. Det grövsta är i botten av högen, och gravmaskinen har kastat roten undan (ska komma en "gapahuk" där jag hugg så vi har lite tak över huvudet när jag har ungar där), så det är ung ved. Har lite gammalt fågelbär på vedpbacken. Ska se om jag kan få gjort ett kap där och fota när jag kommer dit.
Fågelbär Haugen (1).JPG
Fågelbär Haugen (2).JPG

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Blivande snickare  
#310605 Jaha, fågelbär å rönn verkar va nästan likadana, samma träd kanske till och med?
Röda bär på hösten som hänger kvar fastän bladen ramlat av?

Tack för bilderna Jens! :)

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

JensSkoog  
#310631 Vi kallar fågelbär för VILLKIRSEBÆR på norska, och rönn för ROGN, och om du smakar på bären, så känner du att det är stort skil. Rönnen är ochså gärna mörkare i färgen i dom mörka partien. Rönneved doftar gott, och om du gör dramglas av den, får drammen en extra god smag den första tiden. Fågelbärsveden doftar hellre skit.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310642 Fågelbär Prunus avium är i plommonsläktet, medan Rönn Sorbus aucuparia finns i rönnsläktet (rönnar och oxlar). De är dock bägge i familjen rosväxter!

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Göt  
#311637 Oregons kilar tycker jag är bra dom glider inte, men det är någon som sågar i mina kilar men jag vet inte vem :mrgreen: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

JensSkoog  
#311657 Hm, det där skedde mig ochså någon gonger innan jag började använda säkra hörnet :surp: Kann det vara den lilla gröna kilsågaren som bor i skogen och gör hyss mot skickliga folk? :lol:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Simon.M  
#311679 Köpte mina första plastkilar i år kört med metallkilar tidigare är ett bra alternativ till dom som brukar såga i kilen. lära sig den hårda vägen :)

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Göt  
#311769 ja det där med den gröna kilsågaren det tror jag på :lol:

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

svampbob  
#311778 här en bild på ett av dagens problem. Hur ska jag få ned tallen som sitter helt inflätat i den större granen och just bakom tallen är det ett djupt och blött dike. Hur hade ni gjort kilar i tio lager eller huggit upp en väg på andra sidan diket och vinschat därifrån?

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

JensSkoog  
#311781 Jag skulle användt kastblock på andra sidan av diken, så jag fick vinschat den vägen. Senn ville jag gjort fällskär och säkra hörnet samt ett par kilar i två högder. Har ingen traktor själv, så jag använde spakblocken, men det där skulle inte vara omöjligt om du får fästat wiren så högt som möjligt. Till det använder jag en sex m. lång teleskopstång från Jula som hör till taksnöbortskaffning!

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

svampbob  
#311795 Jag kapade tallen rakt av och tog sedan en massa bit och baxade tallen bakåt och när jag fick ner den i dikesbotten så lossnade den från granen och föll åt rätt håll. Hade den inte fallit då jag fick ned den i diket så hade jag provat att vinscha.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

JensSkoog  
#311815 Säkert snabbaste sättet å göra det på, men fasan hur dom kan sitta i varandra!

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311821 Går ju rätt skapligt bra för denna kille! med bra kilar och utan säkra hörnet! tänka sig!.....



Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#311826
Mangan skrev:Fågelbär Prunus avium är i plommonsläktet, medan Rönn Sorbus aucuparia finns i rönnsläktet (rönnar och oxlar). De är dock bägge i familjen rosväxter!

Liksom Björk.. :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#311829
svampbob skrev:här en bild på ett av dagens problem. Hur ska jag få ned tallen som sitter helt inflätat i den större granen och just bakom tallen är det ett djupt och blött dike. Hur hade ni gjort kilar i tio lager eller huggit upp en väg på andra sidan diket och vinschat därifrån?

Ett 45 graders snitt på lämpligt höjd brukar funka fint för att få loss trädet, se bara upp för grenar som knäcks och faller ner.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).