Motorsåg och handhållet

Behöver jag/vi motorsågskort?

180 inlägg 69228 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

tallen100  
#311570 Tror dom flesta med lite vett skulle föredra en huggare med tio års erfarenhet utan "kort", gentemot en nybliven "plastkortsägare" utan någon större vana.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311572 Jag har 10 års erfarenhet och inget kort. Just saying... ;)

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

bjed0001  
#311584
mghg skrev:Det tidigare regelverket om motorsågning AFS 2000:2 krävde att den som arbetar med en motorsåg "skall ha genomgått utbildning för den typ av arbete som skall utföras och ha kompetens för arbetet". Det nu gällande regelverket AFS 2012:1 kräver dokumenterat godkänt resultat vid teoretiskt och praktiskt prov.


Ha, jag har inte reflekterat över skillnaden i formulering mellan den gamla texten och den nya. Med den i åtanke så måste nog erkänna att du har rätt i ditt resonemang. Eftersom man tydligen särskiljer utbildning från prov.

Jag har resonerat som Brickan att "examen visar att man har passerat en viss kunskapsnivå" precis som proven syftar att göra. Vore intresant att läsa någon form att förarbete till lagtexten och se bakgrunden till omformuleringen.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#311586
tallen100 skrev:Tror dom flesta med lite vett skulle föredra en huggare med tio års erfarenhet utan "kort", gentemot en nybliven "plastkortsägare" utan någon större vana.
Den som anlitar någon vars enda erfarenhet är en AB kurs torde som sagt vara..." ovanligt dum å hufudets vägnar "... :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

röjar kalle  
#311591
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Tror dom flesta med lite vett skulle föredra en huggare med tio års erfarenhet utan "kort", gentemot en nybliven "plastkortsägare" utan någon större vana.
Den som anlitar någon vars enda erfarenhet är en AB kurs torde som sagt vara..." ovanligt dum å hufudets vägnar "... :shock: :shock:
Det verkar inte så min käre myra du och dina körmedlemmar har ju hävdat körkort det är grejor när man väl gått kursen då blir man en hejare på trädfällning och fått plastkortet.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#311593
röjar kalle skrev:
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Tror dom flesta med lite vett skulle föredra en huggare med tio års erfarenhet utan "kort", gentemot en nybliven "plastkortsägare" utan någon större vana.
Den som anlitar någon vars enda erfarenhet är en AB kurs torde som sagt vara..." ovanligt dum å hufudets vägnar "... :shock: :shock:
Det verkar inte så min käre myra du och dina körmedlemmar har ju hävdat körkort det är grejor när man väl gått kursen då blir man en hejare på trädfällning och fått plastkortet.
Där " sket du allt i byxan " Kalle.. :mrgreen: Läser du mina tidigare inlägg är detta lätt insett. Jag har beskrivit faran med arbetsgivare som kräver att personal med enbart AB utbildning kan anses vara " erfarna," jag har beskrivit hur kursdeltagare på en AB kurs efter kursen insett hur lite de egentligen kan. Inte fan jämställer jag en person med enbart AB utbildning med mina egna förtioett år i skogen..ditt påstående är skrattretande.. :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

röjar kalle  
#311603 Nej min käre Myra det gjorde jag inte alls. Du har själv sagt att kursen var en kompetens höjning av din yrkesutövning tex användning av kil och säkra hörnet. Sen märker man ju mer mothugg ni får ändras er hållning

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

elis  
#311621 .[/quote] Där " sket du allt i byxan " Kalle.. :mrgreen: Läser du mina tidigare inlägg är detta lätt insett. Jag har beskrivit faran med arbetsgivare som kräver att personal med enbart AB utbildning kan anses vara " erfarna," jag har beskrivit hur kursdeltagare på en AB kurs efter kursen insett hur lite de egentligen kan. Inte fan jämställer jag en person med enbart AB utbildning med mina egna förtioett år i skogen..ditt påstående är skrattretande.. :lol: :lol: :lol:[/quote]
Nä, kanske inte men det gör väl arbetvadfndetnuheterverket? En med plast AB är mer värd än en med förtiett år i branschen utan plast.
(Jag vet att du har plastxxxl)

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311628
anersimyra skrev:Självklart är ett betyg bevis på genomgången utbildning, men det är i sammanhanget inget bevis på godkänt praktiskt och teoretiskt prov enligt säker skog eller annan godkänd utbildning.. :o :o

Håller inte med. Många kurser kräver godkänt både på ett teoretiskt prov (=tentamen) plus godkänt på praktiskt prov (= t.ex. laborationer). De kurser som bara kräver deltagande för att få betyg finns ju men då står det också i kursplananen att det är det som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#311641
th skrev:
anersimyra skrev:Självklart är ett betyg bevis på genomgången utbildning, men det är i sammanhanget inget bevis på godkänt praktiskt och teoretiskt prov enligt säker skog eller annan godkänd utbildning.. :o :o

Håller inte med. Många kurser kräver godkänt både på ett teoretiskt prov (=tentamen) plus godkänt på praktiskt prov (= t.ex. laborationer). De kurser som bara kräver deltagande för att få betyg finns ju men då står det också i kursplananen att det är det som gäller.

Proven ska vara godkända enligt fastslagna kriterier, utländska ( Brittiska ) utbildningar vilka är alldeles utmärkta finns att tillgå, dock saknas väl definierade moment som diskvalificerar dem för godkännande.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#311646
röjar kalle skrev:Nej min käre Myra det gjorde jag inte alls. Du har själv sagt att kursen var en kompetens höjning av din yrkesutövning tex användning av kil och säkra hörnet. Sen märker man ju mer mothugg ni får ändras er hållning
Syftet med kurserna är att delvis öka kompetensen för redan yrkesverksamma. Anser du det vara fel ? Att jag efter kursen börjat använda kil i stället för brytjärn eller stalp är tack vare kursen, anser du det vara fel ? Att jag upplever att arbetet går lättare vid användning av kil kallar jag inte kompetenshöjning, jag kallar det för att ha fått förnyad inblick i arbetet med kil. Men låt nu säga att jag upplever att arbetet med kil höjt min kompetens...tycker du att det är fel ? Tycker du helt enkelt att utbildning är fel ? Var din egen utbildning rätt eller fel ? Vad är unikt med din egen utbildning ? Vad är unikt med din erfarenhet som gör att du absolut inte har något som helst att lära ? Skulle du klara en utbildning ? Om ja, varför skaffar du inte det lagstadgade AB kortet ? Du blir ju utesluten från arbetsmarknaden om du inte skaffar det. Såvida du inte arbetar ensam i egen skog förstås.. :smile: Skål.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311664 Hallå där, man får faktiskt arbeta ensam i annan skog också. Såtillvida man gör det självständigt, tex om man köper en rotpost.

Jag förstår inte diskussionen. Byt ut motorsågskort mot hjälm, så ser ni hur konstigt det blir. "Vill du hellre ha någon som arbetat i tio år elle rnågon som just köpt en hjälm och satt på huvudet?" Givetvis vill man ha en som arbetat i tio år och använder hjälm.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#311668 :smile: :smile: jag tror de " erfarna " som ser ett hot från helt oerfarna med endast AB i bagaget lider av dåligt självförtroende .. :smile: :smile: Ingen med enbart en AB kurs kommer någonsin efterfrågas i några sammanhang. Rent formellt har ju den med AB laglig rätt att verka på arbetsmarknaden, AB som enda krav kommer aldrig någonsin ställas av en seriös beställare.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#311671
Mangan skrev:Hallå där, man får faktiskt arbeta ensam i annan skog också. Såtillvida man gör det självständigt, tex om man köper en rotpost.

Jag förstår inte diskussionen. Byt ut motorsågskort mot hjälm, så ser ni hur konstigt det blir. "Vill du hellre ha någon som arbetat i tio år elle rnågon som just köpt en hjälm och satt på huvudet?" Givetvis vill man ha en som arbetat i tio år och använder hjälm.

Inhandlad rotpost blir väl per definition egen skog.. :geek: :geek: :mrgreen: .. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

T Landström  
#311696 Många gånger tror jag att okunskap och rädslan för att man kommer att få bannor av utbildaren är den största källan till oviljan att gå en kurs...

Jag va likadan innan jag pluggade till byggtekniker på högskolan... Man har ju bara vetat hur man ska göra...men nu vet man många gånger varför man ska göra så...
Men alla är vi olika...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).