Skördare

Rottne 2004 oljeläckage.

5 inlägg 3248 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottne 2004 oljeläckage.

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311338 Jag är som en del av er vet en sån där "Nybörjare som köpt skördare"! Av flera olika anledningar så har jag inte kört den så mycket sedan köpet. Men nu så skall den köras igång!

Tyvärr så läcker den litet hydraulolja ur kranens ventilpaket. Enligt vad jag kan se kommer oljan ur det hål som är markerat med en pil i denna bild:

Oljeläcka.jpg


Jag har bytt alla O-ringar i de sex sektioner som syns på bilden, vilket var befogat då de var inte runda längre. Varför läcker det fortfarande?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 oljeläckage.

Fredrik Reuter  
#311339 Hej,
Det kan vara lite knepigt med småläckage. Allt från att det kommer från ställen man inte tänkt sig, packning som hamnat lite fel, spricka i gods, ej kryssdraget vid montering osv osv.
Sitter det en insex även i det hål som du markerat med pilen?

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 oljeläckage.

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311341 Nej det sitter ingen insex i det hålet. Det är två insex per sektion som sitter diagonalt på vart och ett.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 oljeläckage.

Fredrik Reuter  
#311342 Ok!
Jag säger inte att det är rätt men jag hade torkat noga med papper runt om, startat upp och nödstirrat för att se vart det kommer ifrån. Är det superlite som det läcker så kan det fungera att lägga en bit papper an där man tror det är, köra ett litet tag och sedan försiktigt ta bort pappret och försöka memorera vart läckaget på pappret kom ifrån. Är det tryckreducera? Vilket som, är läckaget där så är det bara att riva igen och kolla. Förutom packning skulle jag också kolla godset efter sprickor eller allehanda skavanker!

Men det är jag det, vi får hoppas fler ansluter, det är ju flera som har eller haft 2004 på skogsforum och kanske det är ett vanligt fel som någon vet åtgärden direkt på? Vi får hoppas, jag har tyvärr aldrig skruvat med det blocket, ej heller 2004.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 oljeläckage.

bodaedet  
#311405 Kolla så att oringarna hamnat rätt, kolla även så inte en gammal oring sitter kvar. Det hände mig en gång, sätet för oringen var tomt så jag trodde den ramlat bort vid demontering. Jag synade dock inte locket där den fastnat, vilket jag upptäckte vid den andra demonteringen. Annars håller jag med admin, kolla efter skavanker.
På några ställen i ventilen ska det vara oringar med annan hårdhet, köpte du orginal när du bytte?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).