Före och efter jobbet

Värsta Arbets Upplevelsen

99 inlägg 41918 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Blivande snickare  
#311277 Dags att damma av den här tråden också lite, eller hur?
Har säkert utspelat sig en hel del intressanta historier sedan 2012! :D

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Fredrik Reuter  
#311325 Härligt Snickarn att du river tag i gamla trådar.
Jag släpper serverjobbet ett tag och drar en av mina värre arbetsupplevelser från skogen.

Det är naturligtvis roligt att berätta om detta i efterhand, men också viktigt så inte fler gör samma misstag, det är en ynnest att kunna hjälpa andra genom att berätta om sina egna misstag.

Tre år sedan (tror jag), gallrade med Rottne H8 och vips gick potentiometern till längdmätningen sönder. Maskinen slutade mäta längd.
Ok, bara att riva loss mätbryggan i aggregatet där längdmätningshjulet (och potten) sitter och åka till verkstad och byta potentiometer.
langdmatning-brygga-skordar.jpg

Lite stressad, det var väl inte en bra dag helt enkelt. Blir lite förbannad, men det går snart över, bara att spotta i nävarna och skruva på.

Misstag 1: Glömde headset och telefon i hytten.

Jag hade tidigare skruvat med längdmätningen och visste hur funktionen är på dessa. En kraftig fjäder som hela tiden pressar ut mäthjulet mot stammen. En liten hydraulkolv som vid tryck håller tillbaka fjädern och gör så att mäthjulet försvinner in i aggregatet när det inte ska mäta.
Fem skruvar och dra ut hela mätbryggan ur aggregatet, sedan efter det så är det bara två små hydraulslangar och mätkabeln som ska loss för att hela enheten ska kunna tas med.

Misstag 2: Stress. Isär med skiten, tog 14mm nyckeln och isär med banjokopplingarna till hydraulslangarna.

Misstag 3: Håll inte mätbryggan med handen intill mäthjulsaxeln, speciellt inte med fingrarna mellan axeln och chassit.

Konklusion av misstag 2 och 3: Kolven släppte trycket när jag skruvade av slangarna. När den släpper trycket åker mäthjulet ut med hjälp av fjädern. Två fingrar på vänster hand som höll bryggan klämdes fast mellan mäthjul och chassit på mätbryggan.

Första infallet efter att man konstaterat detta: Ryck loss handen.
Det går inte, handen sitter fast.
Ok, få inte panik. :roll:
Vad är det som sitter fast egentligen, det gör ju inte ont? Har handske på mig på den handen men konstaterar efter ett tag att det faktiskt är fingrarna som sitter fast. Ordentligt.

Ok, jag ringer chefen och ber om råd. Men det går ju inte, jag har bara en hand ledig och får inte loss bryggan från aggregatet och telefonen är i hytten.

Nu börjar det både göra ont och domna bort.
Ingen panik nu...

Samlar mig och inser att jag måste ha bort handen. Enda sättet är nu att med den fria handen trycka tillbaka mäthjulet för hand och få loss fingrarna. Problemet när jag försöker att mäthjul är konstruerade att mäta på stammar och har piggar på sig. Runt om, vassa dessutom.

När jag prövar så går piggarna direkt igenom handsken och in i handen...

Tar av mig handsken och försöker vika den typ fyrdubbel, lägger den mot mäthjulet och trycker. Hårt. Så hårt jag kan. Flyttar hjulet lite och gör en chansning och rycker loss den fastnade handen.

Det funkar och jag blir sittande i gräset ett stund och begrundar alltihop.

Det är då jag inser,

Misstag 4: Ta för vana att hjula ut till bilen om det är saker som ska göras som kan gå fel.
Kartan nedan visar var detta hände och var jag hade bilen, ca 450m enkel väg i svår terräng. Och detta är ändå relativt kort avstånd. När detta hände kändes dock avståndet långt!

[maps]https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zyZZrKrs8YFY.kRupzPKz8Nw8[/maps]

Efter diverse utpustning i blåbärsriset så konstaterar jag att jag haft tur, och att en skitgrej kan bli ganska stor, ganska enkelt.

Skruvade bort resten, stapplade med lite veka ben mot bilen och for och bytte potentiometer.

Det gick bra till slut alltså och inga men eller något, kan bara vara lycklig!

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Hema  
#311328 Hua, lät inge roligt alls, men du kommer ju inte göra om det.

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Fredrik Reuter  
#311329 Hej,
Nej, det var inget vidare och det stämmer, nej, jag kommer inte göra om det! :wink:
Hoppas också att genom att dela med sig av sina blunders så kanske fler slipper göra om det också!

Kan tillägga att det är ganska lätt att plocka fram paniktankar när man sitter fast, ensam, långt ute i skogen.
Tror det gäller att kunna trycka tillbaka dessa känslor, vet inte hur man gör, men att få panik är ingen höjdare när det redan är tufft läge!

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Blivande snickare  
#311345 Huff, starkt att klara av å tänka klart iden situationen! :shock:
Men samtidigt så tror jag det är nåt i huvudet som säger att du inte får få panik om du är ensam, situationen skulle säkert ha varit helt annorlunda om du skulle ha haft t.ex. skotaren i närheten..
Man tvingas liksom tänka klart för att klara sig :smile: :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311349 Ja det är ofta så att man är helt klar under olycksfallet och chocken kommer först efteråt. Så har i alla fall jag upplevt det.

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Fredrik Reuter  
#311354 Hej,
Ja, det är nog så. Överlevnadsinstinkt kanske det ingår i? :shock:

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Hema  
#311390 Så nu har du alltid mobilen med dig?

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Seb macahan  
#311478 Då ska ni få lite tankeställare gällande hydrostat maskiner.
Vi höll på och gjorde ett markjobb på en riktigt brant tomt. Uppgiften var att laga en mur som höll i hop tomten där huset stod. Alltså mycket som kunde gå fel. Den gamla muren revs och kvar var en remsa på ca 2,5m sluttande jord sedan började husgrunden. källare +2våningar. Tomten ute på en fastlandsansluten ö i Karlskrona. De billigaste husen går för 3-4milj och dom rivs för förmån för nya. Kuriosa som blir viktig.
Jag kör in på den här jordslänten med en grävmaskin som var lånad för vår ordinarie var tillfälligt trasig. För att motverka lutningen hade vi byggt upp en spång med formplank i flera lager som ankrades med jordspett. uppgiften var att köra in gräva upp 5-7m3 jord för att sen larva ut och köra in med hjullastaren för att få ut massorna. På denna ö lutar allt minst 10grader och denna tomt runt 15-20. Hjullastaren var parkerad på parkeringen utanför tomten. Detta moment gjordes i omgångar, in o gräv o larva ut o kör ut massor. På väg ut med grävaren känner jag hur det brakar till om ett av jordspetten, maskinen börjar luta och är på väg att falla ner i "ravinen" med sten. I panik ska jag motvikta med stickan och råkar givetvis komma åt ena spaken för drift på höger band vilket gör att spången lägger sig och jag välter ner med taket före ner bland stenarna. Väl där konstarerar jag att jag och maskinen klarat oss oskadda, Folk kommer från alla håll och frågar hur det gått. Lite omtumlad svarar jag att jag mår bra. Men hur kunde hjullastaren hamna där nere i samband med detta undrar en av grannarna? Vadåå?????? Jo den står ju där nere vid sjön inkörd i ett staket, säger den ena mannen.
Samtidigt som jag välte grävmaskinen så släppte oljetrycket i hydrostaten på lastaren, maskinen började rulla och det måste ha gått snabbt, den hade själv girat pga trycklösa kolvar och missat 3st bilar för minst 600tsk styck 2 nybyggda villor och deras tomter samt landat med skopan lite fint in i ett Gunnebostängsel. och då ska tilläggas att färden den tagit var på en väg som var 2,5m bred och slingrandes neråt mot sjön. En sån där väg där man kör på krypväxel på traktorn med lägsta varv och infällda backspeglar för att inte fastna i någons bil, staket, postlåda eller segelbåt. Det var mycket tur den dagen och min självrisk hade nog kunnat bli jobbig den dagen. Ställ aldrig fordon med hydrauldrift i nerförslut. Felet på maskinen visade sig vara vatten i oljan som gjort att pumpar och hydrostater gått ner sig så pass att olja kunde rinna fritt mellan tank, pump och hydrostat. Bland de värsta dagarna på jobbet för mig men det finns fler.....

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Hema  
#311524 Vilken mardröm.

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

ananders  
#311656 Detta hände för fyra år sedan. Det var i december och gårdsplanen på gården var täckt med packad snö. Klockan var fyra på eftermiddagen och det var dags att sätta in traktorerna som stod ut i garaget. På min lott föll en JD6820 som hade en halvfull 8 kubiks vattentunna kopplad till sig. Den stod parkerad vid 1:an och därifrån lutar det svagt upp mot garaget och på grund av den packade snön så bara slirade hjulen i mina försök att komma in i garaget. Plan B blev då att köra runt tankhuset och upp längsmed verkstaden svänga vänster om densamma och komma in i garaget i den andra gavlen. Ifrån tankhusplanen mot verkstaden sluttar det ganska bra uppför och när jag passerar ett litet gupp i backen så lättar det betydligt av att tankvagnen släpper ifrån hitchen. Jag ser hur den stryker mellan 0,5 och 1 meter ifrån gavlen på såghuset och vidare ner mot en större lagerbyggnad. Lagerbyggnadens väggar består av betongelement som kan beskrivas som tavlor med ram där "ramen" är ganska tjocka armerade stolpar och "tavlan" är betydligt tunnare och nästan utan armering. Tankvagnen träffar till min stora lycka mitt i en stolpe och vattnet sprutar som ifrån en varm källa ur manluckan på ovansidan. Det var ändå en ännu större lycka att det inte kom någon till skada vid denna incident.
Tidigare under dagen hade någon av djurskötarna varit iväg med ekipaget till en stall en bit från gården och då kört på en vältrafikerad väg utan att riktigt låst hitchen och verkligen haft skyddsänglarna på sin sida. Det jag lärt mig av denna händelsen är att alltid kolla hitchen vem det än är som kopplat vagnen eller redskapet.

Namnlös 2.jpg


Trots att jag numera är nogran att kolla låsninge av hichen så hände en ny incident i sommras när vi skulle köra rundbalar.
Jag skulle ha en traktor som jag kör väldigt sällan och där hitchen är kopplad till ett yttre hydrauluttag. Jag kopplade vagnen lägger uttaget i flytläge så att hitchen vilar på låsklackarna, gick ut kopplade bromsen, lyset och sist kollade jag så att hitchen var ordentligt låst. Sedan kör jag ut mot fältet, de sista 500 metrarna kör jag på väg 118 som är en väg med tät trafik. När jag svänger av 118 in på fältet ser jag en vagn rulla förbi på höger sida om mig :surp: .
Då får jag veta att det är fel på den hitchlåsningen av en kollega och att man inte får lägga det uttaget i flytläge. DEN INFORMATIONEN SKULLE JAG HAFT FÖR EN TIMME SEDAN 😡 😡 😡 😡 !!!!!!!!!!, blev mitt svar. Även om uttaget ej varit i flytläge så kunnde ju slangarna spricka och hitchen då också lossna eftersom då hänger hitchen i kolvarna som hissar hitchen upp och ner. Så den dagen blev den hitchen lagad

Användarvisningsbild

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

totte  
#311752 Ren änglavakt att det inte blev nån stor olycka :shock: :shock: .

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

zeetorg  
#311767 I admins inlägg förut kommer det upp en ruta där det står att innehållet inte kan visas i en ram.
Är det fler än jag som får det meddelandet?

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

superdave  
#343919 Idag bröt jag upp ett spångolv, dom är limmade och smular ju gärna sönder sig. Jag tog kobenet och slog på det för att få in det längre och därmed lite bättre bryt. Då släppte en flisa från hammaren och träffade strax under struphuvudet, flax att det inte var ögat...

Avatar Fallback

Re: Värsta Arbets Upplevelsen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343925 Hu! Begriper varför man skall ha skyddsglasögon om man slår metall mot metall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).