Motorsåg och handhållet

Sågen stannar efter 30 sekunder...

75 inlägg 29875 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311223 Min 339 betedde sig konstigt, sågen stannar efter 30 sekunder. Primar och chokar sen går den igen i 30 sekunder. Låter precis som soppatorsk.

Enkla grejer jag kan pröva innan jag lämnar in den? Tankventilation? Bränslefilter? Bränsleslanf? Impulsslang?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

machonisti  
#311225 Tror att silen i förgasarn är full med skit, eller eventuellt hål på slang!

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

tallen100  
#311229 Eller membranet, men kolla sil och slang först.

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311242 Provkörde lite kort utan tanklock, det blev samma fenomen. Så tankventilationen lär inte vara problemet då. Kan det vara bränslefiltret?

Skall skruva isär sågen på fredag tror jag, sen så lämnar jag resterna i en påse till verkstaden på måndag. :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Jim_the_one  
#311280 Har filtret någon annan färg än vit eller ljusljus brunt så byt det först.

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Seb macahan  
#311293 Det där felet har jag haft på både röjsåg och två motorsågar. I alla tre fallen så har slangen varit sprucken.
Lycka till med felsökning.

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

totte  
#311296 Kan bara instämma, det är ofta en slang som gått när det är så här. Glöm inte slangen inuti tanken, ofta där som det spricker.

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311300 Tackar pojkar, skall plocka upp slang och filter imorgon, så har jag nått att göra. Måste man verkligen skruva loss, koppling, förgasare, startapparat, svänghjul och alltihopa för att byta slang? Workshop manualen menar det... :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Seb macahan  
#311301 Japp. Har jag behövt på mina. Men var du glad att det inte är en röjsåg. Där är det mer pill, men det finns lite knep.
Ett bra tips som du säkert redan klurat ut, är att sätt i en bit grövre ståltråd i bef. slang innan du drar ut den. Låt sen ståltråden ligga kvar så du kan använda den för att styra in den eventuella nya slangen genom gummitätningen, för det gör du inte annars. Tappar du ståltråden så kommer det att kosta dig tid, jag lovar........Alltså se till att du har ståltråd genom gummitätningen hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Seb macahan  
#311302 Du kan först pilla upp bottenventilen och försöka plugga slangen i andra änden (svetstång) blås lite försiktigt i andra änden med tryckluft för att ev. upptäcka läckage. Lite tråkigt om du demonterar slangen om det nu inte skulle vara den.

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311303 Det där borde jag nog läst innan jag drog ut slangen! :D Den såg väldigt hel och fin ut, hittade ingen spricka. Provblåste med munnen, ingen direkt läcka i den.

Jaja, isär med skiten då. :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311348 Fick av.kopplingen med hävarm på nyckeln.. Svänghjul däremot sitter bra. Workshop säger skruva på en mojäng och slå på axeln medan man håller hjulet ms handen i luften. Hjälper inte! Fler tips, en avdragare får väl inte plats?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Seb macahan  
#311360 Värme. Gas. Har du inte ett gasställ så köp en gasolvärmare på Biltema. Mycket användbar till allt

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Brumsten  
#311362 Hej, jag tror att det är insugsgummit som är defekt, vanligt problem på modellen.
Snabbdemontering av svänghjul, montera kopplingen igen och knacka till med en hammare på kopplingscentrum, svänghjulsmuttern ska vara lite pågängad så det inte ramlar i golvet.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311397 Har en Rimac brännare som jag försökt värma bultar med, men adlrig lyckats. :(

Brumsten, knacka på andra sidan motorkroppen, alltså? Verkar skumt att det skulle funka, har jag fattat fel?

Vad är/sitter insugsgummit? Är det packningen mellan förgasaren och motorn du menar? Den var rätt hård, men såg inte trasig ut.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).