Motorsåg och handhållet

Behöver jag/vi motorsågskort?

180 inlägg 69249 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#311133 Varken Svenskar som gått skogsskola eller andra med utländska motsvarigheter kommer undan kravet på utbildning enligt säker skog, tro mig, jag har " bråkat " med både AMV och säker skog om saken. Jag har envist hävdat att mitt betyg från skogsskolan är fullt tillräckligt. Ge nu en gång för alla upp tron på att era betyg från skogsskolan räcker att visa upp vid en kontroll. Ni ska ha " plastkortet," punkt slut !!!!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

bjed0001  
#311155 Fast jag undrar om det verkligen skulle hålla i rätten...

Saxat från http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf

Arbetsmiljöverkets föreskrifter
Krav på kunskaper - 17§
Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras. Dokumentation som styrker att den som arbetar med en motorkedjesåg har avlagt teoretiskt och praktiskt prov för motorsågsanvändning med godkänt resultat ska finnas.”


Arbetsmiljöverkets allmänna råd
Krav på kunskaper - Till 17 §
”Dokumentationen, som visar på att arbetstagare som använder motorkedjesåg har med godkänt resultat genomgått proven, behöver dock inte finnas tillgänglig hos arbetstagaren, men ska på begäran från Arbetsmiljöverket kunna visas upp. Exempel på dokumentation som avses i 17 § andra stycket kan vara s.k. motorsågskörkort eller annat utbildningsbevis

Det står uttryckligen "...eller annat utbildningsbevis" hur kan då motorsågskörkortet vara den enda acceptabla utbildningen?

Nej, det köper jag inte. Lagen kan ju inte ställa krav på en utbildning som endast en privat aktör kan tillhandahålla, eller är det nån annan än Säker Skog som kan certifiera utbildare/examinatorer?

Kan du visa godkänt teoretiskt och praktiskt betyg från utbildning som motsvarar "de arbetsuppgifter som ska utföras" så måste det gälla. Allt annat blir en mycket mycket märklig
tolkning av lagen.

Vad hänvisar tjänstemannen på AMV till som styrker att endast Säker Skogs utbildning uppfyller lagens krav och att ingen annan vare sig nationell eller internationell utbildning kan göra det?

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#311172 Betyg är inget dokument som styrker att du är godkänd på praktiskt och teoretiskt prov. Elever som i dag går någon form av skoglig utbildning får ett motorsågskörkort genom skolan. Vi kan dra parallellen med t.e.x heta arbeten, om du så är utbildad brandingenjör och arbetar med arbeten som kräver behörighet enligt heta arbeten så ska den endagarskursen vara genomförd. Det svaret har jag fått.. :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

bjed0001  
#311194 Ja, de är väl där det faller... Fast jag vill fortfarande hävda att ett gymnasiebetyg måste duga som utbildningsbevis, i alla fall tillsammans med betygskriterier som visar att utbildningen har både praktiska och teoretiska moment. Även om jag inte kan visa upp två separata provresultat så kan jag inte få godkänt på en kurs utan att uppfylla betygskriterierna. För att få ett godkänt betyg måste dessa kriterier prövas. Prov = prövning av kunskap som resulterar i betyg. Alltså godkänt betyg = godkänt prov.
Eller är det för långsökt...

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#311198 Man tycker ju det. Men det är väl så att AMV inte ska behöva ta ställning till en persons kunskaper utifrån ett betyg från en utbildning de inte känner till innehåll. " Körkort " likt motorsågskörkortet existerar sen många år inom i stort sett alla branscher. Där utbildning i natur och kulturmiljövård krävs spelar det ingen roll om du är utbildad jägmästare, biolog, arkeolog e.t.c, du ska ha genomfört kursen med godkänt resultat och erhållit ditt " plastkort." Har man bygg och anläggningsutbildning krävs ju ändå en mängd kurser för att överhuvudtaget få visa sig på ett bygge i dag. Vid arbete utefter ellinjer ska den aldrig så duktige skogsarbetare med alla kort i systemet ändå genomgå ESA röj, en utbildning som t.e.x linjeteknikerna behöver förnya med jämna mellanrum.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Carlfritidshuggare  
#311214 Och eftersom AMV sitter med i en rådgivande grupp till Säker skog så är det väl det som gäller. Precis som Anersimyra skriver så vill väl AMV ha någotsånär enkelt när de gör tillsyn eller utredningar.

För övrigt hade en bekant anlitat vad han trodde var ett proffs på trädfällning. Det bar sig inte bättre än att entreprenören sågade sig ganska illa. Hur ska jag inte gå in på här. AMV var faktiskt ute och gjorde en utredning. Inspektören påpekade då detta med motorsågskörkort efter årsskiftet (hände i höstas). Så det är nog ett allmänt direktiv i den organisationen.

Någon annan kanske lagt upp det men AMV har försökt sig på en listning om när motorsågskörkortet behövs: http://sakerskog.se/2562-2/

Hoppas länken fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

svampbob  
#311217 Jag vet att jag någonstans har ett körkort för motorsåg ifrån försvaret. Jag kanske får leta fram det :)

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

tallen100  
#311218 Du får alltså hugga på någon annans mark utan kort, så länge det inte gynnar markägaren...

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

ananders  
#311220
svampbob skrev:Jag vet att jag någonstans har ett körkort för motorsåg ifrån försvaret. Jag kanske får leta fram det :)


Det finns inga militära "yrkesbevis" som gäller i det civila tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311248
Carlfritidshuggare skrev:Någon annan kanske lagt upp det men AMV har försökt sig på en listning om när motorsågskörkortet behövs: http://sakerskog.se/2562-2/

Och jag förstår fortfarande inte motiveringen till punkt 16: Gemensamt arbetsställe. Vad jag förstått enligt reglerna så upphäver inte gemensamt arbetsställe undantaget från krav på utbildning för de kategorier som har undantag. Se också min kommentar i viewtopic.php?p=301184#p301184

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311252 Jag förklarade lite i viewtopic.php?p=301184#p301256

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311271 Jag förstod inte ditt resonemang där vid första titten men nu tror jag att det faller på plats om man inte blandar ihop stycke och punkt som jag gjorde i början:

n$ Text stycke 1 som kan vara flera meningar men
alltid avstutas med en punkt.
Text stycke 2 som också kan vara flera meningar men börjar med indentering av stycket (fungerar dock inte här på forumet):
1. Text punkt 1
- som kan innehålla flera underpunkter, och
- separerade med komman, samt
2. Text punkt 2 som är den sista punkten.
Text stycke 3 som också börjar med en indentering.

Klart som korvspad när man inser uppbyggnaden av paragraferna :grin: :grin: men jag föredrar nog trots allt lite bättre strukturerade kravdokument.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311347 Ja, jag säger inte emot på sista punkten! :) Eller var det sista stycket...?

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311487
anersimyra skrev:Betyg är inget dokument som styrker att du är godkänd på praktiskt och teoretiskt prov. Elever som i dag går någon form av skoglig utbildning får ett motorsågskörkort genom skolan. Vi kan dra parallellen med t.e.x heta arbeten, om du så är utbildad brandingenjör och arbetar med arbeten som kräver behörighet enligt heta arbeten så ska den endagarskursen vara genomförd. Det svaret har jag fått.. :shock: :shock:

Ett betyg är ett dokument som bevisar att du har gått en utbildning .Hur skall man annars kunna söka högre utbildningar om man inte har något som styrker detta.
Om AMV säger att dom förordar Säjker skog så är det något som är fel för det får dom inte göra då det är en statlig myndighet dom får inte ens sitta med i deras styrelse eller vad det är för då är det jäv och borde anmälas till riks revisionen för dom får inte påverkas av den privata marknaden .
Om jag åker på en inspektion så skall jag gladligen visa upp mitt betyg i från en riktig skosbruksskola
Och sen se vad AMV hittar på jag tar det till domstol om det så blir.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

T Landström  
#311489 Om betyg räcker borde ju farsans betyg från när han gick skogsbruksskolan i slutet på 50-talet början på 60-talet räcka...eller? ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).