Motorsåg och handhållet

404 kedja på Hva 560?

14 inlägg 6135 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

404 kedja på Hva 560?

loppan  
#311206 Jag och även andra jag talat med har problem med att 0.325 1.5 mm kedjor inte vill hålla på 560n vid grov kapning.
Körde av en i dag som gått bara 20 tankar vid stormkapning.
Skulle det gå att sätta på en 404 1,6mm kedja och svärd eller blir det alldeles för klumpigt och vad för kedjedrev krävs?
Är det någon som provat?
Lite lösa funderingar jag har bara.

Och varför är hvas laminatsvärd så totalt värdelösa på denna såg med skurna noslager etc.
kör med Iggesund eller Oregon.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 404 kedja på Hva 560?

totte  
#311250 Varför inte 3/8, det är ju nästan standard för sågar i den kubikklassen.

Avatar Fallback

Re: 404 kedja på Hva 560?

Jim_the_one  
#311272 404 går nog inte alls bra på en 560.

Kör du på 3/8 ist, som 562xpg kommer med orginal.

Sen kanske du behöver finslipa tekniken lite så du inte klämmer kedjan lika mycket, men jag vet hur lurigt det är med stormträd.

Användarvisningsbild

Re: 404 kedja på Hva 560?

anersimyra  
#311275 Det var märkligt att 0,325 kedjorna inte håller på en 560.. :shock: jag hade 0,325 på en 262 under många år utan problem.. :???:

Användarvisningsbild

Re: 404 kedja på Hva 560?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311298 Det är inte märkligt om .325 kedjan är en 95VPX, mycket märkligt om det är en 20/20BPX

3/8 tyckte jag inte funkade så bra på 560 för den saknade förmåga att hålla varvet. Den gick ner på arbetvarv som den skulle men orkade inte hålla det särskilt bra om man jämför med andra 60cc såg som har 3/8 från start.

Jag hade nog provat 21LPX om jag var du... Den trivs bra med den och blir inte fasligt varm om man tar det nätt och inte busar för mycket.
Det här är ingen såg gjord för fällning/kapning utan mer en stor kvistningssåg.

562 går annorlunda i stock och har stora svärdsfästet.

Användarvisningsbild

Re: 404 kedja på Hva 560?

loppan  
#311307 Jag provade 3/8 men trivdes inte riktigt med den,den tog sämre än 0,325 tyckte jag.
Jag får väl prova en bättre 0,325 kedja helt enkelt.
Detta var en galen idé jag ville höra om helt enkelt.
Jag tror att 560 är för rapp på något vis så att kedjorna går av.
Tror det var en Hva kedja som gick av senast av okänd sort.

   TS
Avatar Fallback

Re: 404 kedja på Hva 560?

Hema  
#311310
Mange skrev:Det är inte märkligt om .325 kedjan är en 95VPX, mycket märkligt om det är en 20/20BPX

3/8 tyckte jag inte funkade så bra på 560 för den saknade förmåga att hålla varvet. Den gick ner på arbetvarv som den skulle men orkade inte hålla det särskilt bra om man jämför med andra 60cc såg som har 3/8 från start.

Jag hade nog provat 21LPX om jag var du... Den trivs bra med den och blir inte fasligt varm om man tar det nätt och inte busar för mycket.
Det här är ingen såg gjord för fällning/kapning utan mer en stor kvistningssåg.

562 går annorlunda i stock och har stora svärdsfästet.

Intressant sista stycke, då borde väl 562:an attrahera en större målgrupp än 560:n? För att se en sådan såg som stor kvistsåg, torde man vara riktigt yrkesverksam.

Så vid valet mellan de två för en mångsidig såg, som även skall passa bra på vedbacken går din rekommendation 562:an?

Användarvisningsbild

Re: 404 kedja på Hva 560?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311312 Loppan.
Att 560 är för rapp för att dra av kedjor tycker jag är att ta i. Snarare är det inte bra val av kedja som resulterat i problem. Inget ovanligt.
Kedjor har begränsningar det är därför det finns olika delning och modeller etc.
Prova du 20/21BPX den håller.


Hema.
Det har kanske ändrats, men 562 har tidigare bara varit exportsåg. Jag vet inte vad jag ska säga passar för vedbacken nu i HVA's sortiment.
560 och 262 är rätt lika. Används de som fällesåg o går hårt blir de lätt varma och håller inte.

Avatar Fallback

Re: 404 kedja på Hva 560?

Hema  
#311316
Mange skrev:Hema.
Det har kanske ändrats, men 562 har tidigare bara varit exportsåg. Jag vet inte vad jag ska säga passar för vedbacken nu i HVA's sortiment.
560 och 262 är rätt lika. Används de som fällesåg o går hårt blir de lätt varma och håller inte.

Det var när du skrev att 562:an gick annorlunda i stock o då hajade jag till iom att du har betydligt större kunskap om sågar än vad jag har.

[OT] 555 (nyligen sluttillverkad (inte proffsmodell och varvar lite mindre o torde då inte bli lika varm?)), 576 eller 372, kanske skulle passa bättre som fällesåg.[/OT]

Användarvisningsbild

Re: 404 kedja på Hva 560?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311317
Hema skrev:
Mange skrev:Hema.
Det har kanske ändrats, men 562 har tidigare bara varit exportsåg. Jag vet inte vad jag ska säga passar för vedbacken nu i HVA's sortiment.
560 och 262 är rätt lika. Används de som fällesåg o går hårt blir de lätt varma och håller inte.

Det var när du skrev att 562:an gick annorlunda i stock o då hajade jag till iom att du har betydligt större kunskap om sågar än vad jag har.

[OT] 555 (nyligen sluttillverkad (inte proffsmodell och varvar lite mindre o torde då inte bli lika varm?)), 576 eller 372, kanske skulle passa bättre som fällesåg.[/OT]

Det tar hårdare på sågen och fälla/aptera/kapa eftersom den inte får rusvarv med lite belastning och högt luftflöde då den kyls ner, som vid kvistning utan lidder på max effekt varv hela tiden nästan.

Varvet har mindre betydelse än belastningen. Mer belastning=Mer värme utveckling

576 är en fällesåg, men ska man bära kilo kan man hitta andra i samma vikt med bettre prestanda och effekt.
372 var en bra såg innan, men presterar nu sämre med X-torq.

Användarvisningsbild

Re: 404 kedja på Hva 560?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311318 Ska man ändå bära på vikten av 576 kan man lika gärna ha en 390, då går den och håller bra.

Användarvisningsbild

Re: 404 kedja på Hva 560?

loppan  
#311320 De som går med en maskin som manuellhuggare i dessa trakter använder nästan alltid 560 till övergrovt och rotkapning.
Man kanske har med en tex 372 eller större i kofferten men den kommer bara fram i extremfall.
560 blir lite all round och får kanske användas till lite grövre skog en den var tänkt till?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 404 kedja på Hva 560?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311321 560 är nog tänkt att vara allround just så som du beskriver. Då funkar det säkert bättre än som ren fälle såg.
Över grovt är lite beroende på var man är och vad man hugger.

Avatar Fallback

Re: 404 kedja på Hva 560?

Hema  
#311323 Mange:
Tack för ett tydligt svar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).