Skogsröjning

Stamkvistning

39 inlägg 27797 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116489
Houthakker skrev:Är Ni säkra på att björktimmer stannar vid massabruket? Vore intressant om någon åkare körde ett lass med björktimmer ifrån ett massabruk till S....'s egen sågverk.

För övrigt är man intresserad då lönar det sig att stamkvista! Det gäller att hitta rätt köpare!

En annan sak, företag tjänar för mycket med energivirke, kanonfina kvistfria ekstockar försvinner i brännaren. Det är pengarna som styr. Jag är intresserad i annat ett mervärde för mina stockar. JAg köper massavedshögen, plockar ut det fianare ek/björk/als/asp/rönn/lönn osv bitarna och sågar upp.


Nja man ska nog säga att om man ser det som en hobby och inte räknar arbetstiden så är risken väldigt stor att det lönar sej, om man nu inte gör fel och skadar träden. Ska man lejja in arbetskraft eller ser sitt eget arbete som en kostnad så är det lite tveksamt eller man ska nog säga osäkert.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

Houthakker  
#116567 Och det är där problemet ligger, kvantitet över kvalitet! Egoismen ligger framme.

Jag har fälld kanonfina frötallar ifrån någon som har stamkvistad en gång i tiden, vilken kvalitet!!

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

stegmaster  
#132618 Några stamkvistare (japan style).




Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

Fredrik B  
#134840 Är det någon som har fakta på när man SKA och när man INTE SKA stamkvista tall?

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

axwell  
#134842
Fredrik B skrev: av Fredrik B » Idag, 19:03
Är det någon som har fakta på när man SKA och när man INTE SKA stamkvista tall?


Titta på detta i "Kunskap direkt", du har 4 veckor kvar av rekommenderad tid.

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... kvistning/

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134853
Fredrik B skrev:Är det någon som har fakta på när man SKA och när man INTE SKA stamkvista tall?


Varför denna fråga när svaret redan finns i tråden?

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311167 Jag funderar på att stamkvista några granar och tallar, för utsiktens skull. Skall man inte lämna stumpar på gran, det trodde jag?

Hur högt upp går det att ta på granar?

Avatar Fallback

Re: Stamkvistning

axwell  
#311182
Mangan skrev:Jag funderar på att stamkvista några granar och tallar, för utsiktens skull. Skall man inte lämna stumpar på gran, det trodde jag?

Hur högt upp går det att ta på granar?


Har hört detsamma om granar, ingenting som jag har följt.
Enda anledningen skulle vara om det sker vid fel årstid (Aug-okt) då det förekommer mer sporer i luften.
Sedan stumpen dött skulle man då kunna ta bort resten, fram till grenkragen.
Om jag inte helt missminner mig bör minst 1/3 del av trädet ha kvar sina grenar.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning

Kjell S - II edition  
#311332 Gran lämnar jag alltid minst 20 cm stumpar som får torka in. Sedan kan man som sagt ta bort dom efter ett par år. Tid spelar mindre roll. Gran är känslig för all sorts påverkan. Toppa gran, granhäckar osv tar jag under tillväxtperioden, juni-juli. Helst innan fuktperioden under sommaren. Tall stamkvistas helst även den under tillväxtperioden. Tål ingreppen bättre så där kan man gå invid stammen. Jag gör helst all beskärning, hamling mm under JAS. Träden är som livskraftigast då och man ser vad som är friskt eller inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).