Att jag är intresserad har med ekonomi att göra. Nu kör jag åt mig själv och då kan det få kosta, dels för att jag lär och dels för att jag bara betalar dieseln. Tiden är hobby. Men jag har fått förfrågningar från andra o köra.
Jag fattar att jag inte kan ta betalt med 1100kr/tim. Men heller inte efter bortsättninngslistor då det är lite "udda" körningar med mycket transport mellan delobjekten.
Att jag frågar har också med att göra: Jag har innan kommit fram till att vissa av mina gallringar hade blivit dyra o leja bort. Sedan vill jag inte ha in stora stickvägsgående utan vill helst manuellgallra, men det hinner jag inte. Då kan det vara intressant o se vad det hade kostat o leja bort till proffs. Jag antar att de bortsättningslistor jag har sett gäller oavsett beståndsgående eller stickväg.
Jag håller smala vägar (ca 2,7-3m) och gallrar noga åt mig själv, det är prio 1 och en viktig anledning till att jag köpte maskin. Det är nog svårt även för en rutinerad förare att komma upp i 30-40fub/dag i min gallring om det ska utföras så som jag vill.
Ambitionen är 0% barkskador (så är inte utfallet) sen sparar jag huvudstammar som ska sparas och tar hellre en annan väg eller backar ur beståndet och gör ett nytt instick (i mellanzon). Jag gallrar bort allt som jag anser ska bort.
Tittar jag på de gallringarna som utförts i närheten av mig vissa med beståndsgående så har dom sparat mycket mer träd pga svåra att komma åt. Om dom varit slarviga eller inte vet jag ej, men det tar mycket tid att vara omständig. För skogen skull har det nog ingen större betydelse men jag vill ha en skog som ser ut som den är manuellgallrad. Och när väl någon hög stubbe här och där ruttnat bort så är jag nog så nära man kan komma enligt mig. Ska jag vara realistisk så tror jag en rutinerad förare kommer upp i 25-30fub i med mina krav?
Jag har i alla fall hört förare som säger att är det beståndsgående och smala stickvägar i klena bestånd så är det svårt o köra efter bortkörningslistor?