Skotare

Bandspännare

24 inlägg 14406 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bandspännare

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31099 Såg ett inlägg om en hydraulisk bandspännare, nån som vet vart man kan hitta/köpa manuella sådana



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31102 Bygg en egen annars

Sist jag la på band så rullade jag på banden med extra långa lås.
Körde tills jag fick bandskarven uppåt.
Sen efter det så satte jag ner gripen vid utsidan av banden. Monterade dit en kedja mellan ena grip klon till bandet å en kedja från andra klon till banden. sen var det bara till å hoppa in i hytten å öppna gripen så spännde gripen banden sketa bra så det var bara å gå ut å montera dit bandlåsen.
Sen var det bara å göra likadant på insidan.

Annars så ska jag åka å köpa mig en:
http://www.jula.se/EsaImages/item/master/601034_d.jpg

Dra 5 ton. Slaglängd 130mm.
Bara å häkta i sidorna på banden å sen pumpa på.

Avatar Fallback
eliasson  
#31107 Såg ni spännaren dom visade på Nolia? Den var nerväxlad och så drog man med en vanlig batteridriven skruvdragare och det gick både mycket fortare och blev hårdare draget än med långt 3/4 spärrskaft. Såg väldigt intressant ut.

Chefen försökte köpa men dom var bara prototyper än och tyvärr verkade dom bli rätt dyra.

Nån som kommer i håg i vilken monter dom var?? Borde ju finns bilder på deras hemsida.

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31116 Har åxå för mig att jag såg nåt på nolia som hängde på en visningsvägg, tror att det var mittemot jägarförbundet.

Jula hadde ju en del inttresanta saker!!!!

En vanlig kättingspännare borde ju funka bra

   TS
Avatar Fallback
just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31121 henrik

vart hittade du den där prylen på jula?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31124
just_det skrev:henrik

vart hittade du den där prylen på jula?


http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=601034

(Artnr: 601034)
Sen är det ett fönster där man kan skrolla ner å titta så är det två olika kolvar. 2 ton och 5 ton.

Sen behöver man en riktsats Portopower.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=229534

Eller Här på Biltema så har dom lös pump för 399:-
Artnr: 15-8183

http://www.biltema.se/products/producti ... emId=82077

och en lämplig kedja som passar mellan kolven och banden eller om man tillverkar ett par krokar som passar.

Inga dyra grejjer.
Senast redigerad av Henrik K tis 24 jun 2008, 09:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31125 Dessa kolvar trycker ju, det man vill göra med banden är ju att dra ihop dom

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31126
Braxsele skrev:Dessa kolvar trycker ju, det man vill göra med banden är ju att dra ihop dom


Nej nej
Kolla igen....Drag cylinder!! Den drar 5 Ton.
Det ser du oxå på var olje annslutningen är placerad på kolven.

Men för att kunna driva den så måste du ha en pump å då få man skaffa en Portopower sats eller köpa en lös pump på Biltema.

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31128 jamendu ser när jag öppnade ögenen så ser jag faktiskt att anslutningen sitter i fronten.........

   TS
Användarvisningsbild
Lill Junior  
#31284 Nån som har prövat dom där kolvarna från jula?

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31292 jag har köpt dragcylindern och portopowern.....inte testat än

   TS
Avatar Fallback
eliasson  
#31296 Tycker mest det låter omständigt och krångligt med kolv och portopower, borde väl ta ungefär lika lång tid som med en vanlig spännare och det är väl inte mycket mindre jobbigt att stå och pumpa med portopowern som att dra i ett spärrskaft.

Tror mer på den jag skrev om tidigare. Den var ju lika smidig att få dit som en vanlig spännare fast nåt kg tyngre och det gick på under 30 sec från att du fick dit spännaren tills det var dags att stoppa i låsen.

Har för mig att det var i olofsfors tält som dom visade den men jag kollade deras hemsida lite snabbt igår och jag kunde inte hitta den.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31301
Braxsele skrev:jag har köpt dragcylindern och portopowern.....inte testat än


Fasen hannt ju du före mig !!
Jag har inte varit i kalmar ännu. Tänkte köpa det så fort jag var i krokarna men i morrn ska jag till öland så får handla då.

Har tänkte ut oxå lite hur jag ska göra. Blir å testa ett par hemma gjorda krokar i första hand.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#31305
eliasson skrev:Såg ni spännaren dom visade på Nolia? Den var nerväxlad och så drog man med en vanlig batteridriven skruvdragare och det gick både mycket fortare och blev hårdare draget än med långt 3/4 spärrskaft. Såg väldigt intressant ut.

Chefen försökte köpa men dom var bara prototyper än och tyvärr verkade dom bli rätt dyra.

Nån som kommer i håg i vilken monter dom var?? Borde ju finns bilder på deras hemsida.


Det är olofsfors som visade bandspännaren på nolia . minns ja inte fel skulle de ha 9000 +moms, då fick man backar till två olika bandmodeller.

Avatar Fallback
eliasson  
#31332 Ja, jag har för mig att det var nåt sånt där jag oxå. Blir nog tyvärr för dyrt för många. Men jag tror ju att man har igen dom pengarna snart ändå. Har kört 890 med band runt om och vi kortade band ca 2ggr i månaden. Spar man en kvart per band och gång blir det 2 timmar i månaden,då har man snart kört in 9000.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).