Traktorer och processorer

Startmotor Volvo BM 430

4 inlägg 5660 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Startmotor Volvo BM 430

Sture Andersson  
#310975 Har problem med min startmotor tänkte om nån har nån jus ide .
Börja i somras med att jag klanta mig med att ställa traktorn ute utan nått på ljuddämparen.
När jag försökte starta så klara inte startmotorn dra runt motorn så den starta ,gick ett halvvarv sen tvärstopp.Efter många försök och snurande på motorn gick den igång och gick helt perfeckt.
Men sen börja problemen varge gång jag skulle starta lät startmotorn som en stenkross .
Men efter ett par försök så bruka det gå igång och låta helt normalt.
Eftersom motorn lät helt normalt när den gick var jag säker på att det var startmotorn det var fel på.
Lämna in den på renovering ,han bytte lager och svarva kolecktorn.Och provkörde den och sa att den var helt ok.
Montera den och prokörde och nu låter det ändå värre och nu går det inte starta hur många gånger jag försöker.
Har kollat kuggkransen utan att det syns nått fel ,har provkört i skruvstäd och då funkar den.
Om jag snurar motorn vid generator med en skiftnyckel ,går det att snurra runt den ,lite tungt när kolvarna kommer upp med det är nog som det ska.
Har provat backa motorn till läge där han går lätt ,men startmotorn kan inte få rörelse ändå på motorn.
Renoveraren skicka räkning i dag på 1250 :-
Är inne på att köpa en ny ,men det är surt om det är nått annat .
Nån med nån lysande ide det brukar finnas många bra sånna här .



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Startmotor Volvo BM 430

Sture Andersson  
#311005 Var ute nu och prova en ny grej .
Tog loss den satte den i ett skruvstäd ,tog ett nytt batteri jag hadde i en grävare.
Starta startmotorn i skruvstädet ,det låter helt normalt ,ändsa tills jag tog en 2tum 4 och la den på bänken tryckte upp den mot kugghjulet ,det blev ett jävla liv och kugghjulet stanna och rotorn fortsätte snurra.
Det moste vara växel som är skrot.
Dåligt av renoveraren att inte märka det eller vad tycker ni?
Ska jag betala räkningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Startmotor Volvo BM 430

rikard_e  
#311054 Nej, inte innan felet är åtgärdat.

Trodde det var utdött med att renovera startmotorer och generatorer som fanns på lager.

Avatar Fallback

Re: Startmotor Volvo BM 430

Sture Andersson  
#311126 Efter det här blir det nog inga mer renoveringar för mig,

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).