Traktorer och processorer

Min nyainköpta International

12 inlägg 21196 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Min nyainköpta International

Traktoredner  
#301 Tjenare alla traktorkompissar.
Är ny på forumet.
Behövde en traktor att dra ut ved ur skogen med.
Va igår och hämta en International MC.cormick tror jag den heter årsmodell 1960 (min första traktor).
Den är rostfärjad men inte sönderrostad och den har hytt.
Den är utrustad med frontlastare,
som hålls uppe av en träregel, för att den rostiga delen av kolvarna inte ska åka ner och förstöra packboxarna.
Elsystemet är ur funktion enligt säljaren. Finns inte ens ett batteri i den.
Ingen mening att ens rota i det tycker jag. Bättre att dra nytt.
Alltså. Vi fick boxera igång den och den gick igång snällt direkt trots att den stått sen tidigt i våras.
Hydralik verkar fungera. Hydralarmarna gick upp när man drog i spaken och sedan lyftes även frontlastaren en bit innan jag drog tillbaka spaken.
Ska det vara så?
Kraftutaget fungerar. Växellådan och kopplingen känns bra.
Ratten går jättetrögt och då menar jag jättetrögt. Va helt mör i armarna när jag kört hem den.
Motorn går fint utan missljud och på hemvägen notera jag att regulatorn i pumpen verkar fungera som den ska då den själv gasa på i uppförsbackarna.
Jag betalade 3500 kr för den.
Tror det är bra pris, eller?
Min plan är nu då att.
1. Dra ny el.
2. Byta alla vätskor och filter.
3. Försöka fixa kolvarna på lastaren (kan va bra att ha en lastare)
4. Riva av den med roterande stålborste och måla med hammarlack.
5. Leta upp nån billig vajerkran och en skogsvagn/släde.

Frågor
1. Är det jordad + på denna? Får nog ändras isf om jag ska montera en vanlig växelströmsgenerator från en bil. Hur blir det med startmotorn då?
Kommer den gå åt fel håll?

2.Vad ska det va för oljor och glykol och hur mycke? Är hydralolja och växellådsolja samma olja?

3. Hur fixar man rostiga hydralkolvar? Det är inte gravrost.

4. Funkar det att måla med hammarlack? Inte så höga krav på förarbete då och tåligt tänker jag.

5. Vad funkar bäst. Skogsvagn eller släde? Någon som har det eller vajerkran att sälja.

6. Hur är det meningen att hydraliken ska fungera? Inte kan det vara meningen att man ska köra frontlastare och hydralarmar på samma spak?

7. Hur får jag ordning på den tröga styrningen? Är det bara uppsmörjning som gäller?

8. Ska det vara nån olja i dieselpumpen?

9. Har jag gjort en bra affär?

Tack på förhand om ni nu orkar utbilda en som aldrig skruvat traktor förr.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Fredrik  
#305 Hej Traktoredner, och välkommen till forumet!
Jag är själv ingen fena på International, så vi får förlita oss på att nån på forumet kan hjälpa dig!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Norge  
#311 Hej!

Tänkte jag skulle komma med några tips till dej. När det gäller olja så finns det kombiolja som går till växellåda/bakaxel hydraulik och våta bromsar. Rostiga kolvstångar kan putsas med fin slipduk. Du tar en remsa fin slipduk ca. 25 cm och håller remsan med båda händer och putsar försigtigt runt kolvstången. Om det är djupare sår så kan dom svetsas och slipas efteråt. Ev. putsas med kromputs.Det att lastaren din går samtidigt med armarna bak kan nog vara rätt beroende var oljan till lastaren är tagen ut.Men har du en egen hydraulpump på motorn så är det något fel för då skal lastaren gå oberoende av bakarmar. Olja i dieselpumpen fanns det på gamla Simms pumpar ch tidiga Bosch pumpar.


Mvh.Norge

Avatar Fallback
Traktoredner  
#315 Tack för svaren. Så det är alltså samma olja till hydralik/växellåda/bakaxel. Finns det nån sticka och var fyller man på? Finns det något filter till hydraliken? Var?
Kan man få tag på instruktionsbok till min traktor någonstans?

   TS
Avatar Fallback

International

Norge  
#318 Hej!


Gå in på en sida som heter www.ihsweden.com där kanske du kan hitta något nyttigt . När det gäller oljor så täcker kombioljan de krav som ställs til de olika funktionerna . Här i Norge säljs oljan på bla Statoil och Lantmännen.


Mvh. Norge
Senast redigerad av Norge tis 04 okt 2005, 16:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#323 Slipa och svetsa i kolvstängerna är inget jag rekommenderar,,, isf ska de omkromateras efteråt.
Lätt putsning med typ "Autosol" är väl däremot helt ok.

Användarvisningsbild
skidkung  
#9757 jag har orginal handbok till den där traktorn. hör av dig om du vill ha den inscannad.

Användarvisningsbild
skidkung  
#9758 det är + jord på den ja.

det är separat hydralolja tank på din traktor..

Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#9759 +jord eller inte spelar ingen roll.Om du drar ny el så dra för -jord så du kan använda en generator från en modernare bil.Startmotorn går åt rätt håll oavsett hur du vänder polerna.Även eventuella mätare funkar om man vänder polerna...

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9800 här är någon vänlig själ som scannat in den och laggt ut på nätet..

http://traktorforum.xmedia.se/viewtopic.php?t=92

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9877 Hej Traktoredner.Lycka till med traktorn.Vad heter modellen?Hydralen har separat ( liten ) oljetank under sitsen.Om du har ett oljeuttag bak på traktorn sköts det med samma spak som hydraularmarna bak.Det finns sanolikt 2 kranar under sitsen .En är då en strypventil som kan minska hastigheten på hydralen.Den andra stänger av oljan till armarna bak och skickar oljan till uttaget som då styrs med samma spak som armarna bak.Jag gissar på att lastaren styrs med samma spak som armarna bak samt att ventilen inte är helt tät.
Styrningen är enligt min mening ganska trög på tex 275/276/414 och 434 med lastare för att nämna några tidiga modeller.
Det verkar som du redan fått många svar på dina frågor.Att "fixa" rost på hydraulkolvar är inte helt enkelt om packbocxarna skall hålla någon längre tid.MVH cpt.Kirk.

Avatar Fallback

Re: Min nyainköpta International

treveslin  
#395454 grattis till ett bra pris och bra traktor själv har jag en IH 624 som jag ägt i 30 år. Nu har jag börjar renovera den lyfte toppen slipade ventilerna skickade spridarna till specialfirma för återfå spridarnas funktion den har varit mycket svårstartad de sista åren. Hoppas det hjälper under tiden ska jag måla om den och dra lite nya elledningar. Ett tips köp ih färg från olssons i Ellös de har även rephandböcker. Jag beställde färg idag. Med vänlig hälsning Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).