Gallring

Vad är värdet på en stam?

108 inlägg 42534 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

isteskog  
#310693 Jag skulle ligga på 2300-2600 stammar/ha efter en sistaröjniung (jag gör 3 röjningar i snitt) :smile:

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#310798 Är nog benägen att lämna mer själv likt isteskog än mangan men vi får ju göra lite efter behag när vi jobbar i egen skog.

Så skulle min egen fördelning bli:
(ni får jättegärna tycka till, det är liksom meningen)
timmerställning: 900 - 1000st
andra gallring : 1600st
första gallring: 2200st
Andra röjning: min 2600 st

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310802 Vilket minsta avstånd mellan två tallar kan de tåla i sista gallring? Kan de stå närmare än 1 meter från varandra och ändå utvecklas någorlunda?

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

bodaedet  
#310805 Enligt vad jag fått lära mig så spelar avståndet mindre roll. När jag gallrar och det tex. står två likvärdiga stammar med en m mellanrum, och en sämre jämte där igen, då tar jag den sämre och de andra får stå. Finns det plats att utvecklas så spelar det ingen större roll.

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#310806 1 meter emellan är 10000 stammar per ha och med den tätheten får man väl ingen ekonomisk utveckling.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310809 Inte alla står så tätt, såklart men om två träd står alldeles bredvid varandra och sedan är det glest runtomkring. Frågan är hur tätt två träd kan stå innan närheten mellan dessa får större betydelse än den genomsnittliga tätheten. Kan de stå en halvmeter från varancdra (c-c) så kommer de ju toucha varandras innan de är fullstora.

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#310812 Tog ned två gammeltallar som gav vardera 3 stockar. De stod väl ca 60 - 70 cm från varandra c-c. Minns det blev lite högre stubbar pga att de var hopväxta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

isteskog  
#310866 Håller med bodaedet!
Kollar hur träden ser ut istället för att ha ett visst avstånd mellan stammarna. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310908 Även om de står 30-40 cm från varandra i sistagallring?

Är det tall eller gran eller gör ni ingen skillnad.

Har ett svagt minne av 70cm rekommenderas vid röjning, men det är ju inte alltid man är på plats då.

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

isteskog  
#310913 Det är inte dubbelstammar då? 30-40 cm mellan stammarna låter konstigt om det är röjt och gallrat tidigare. Ett helt oskött bestånd kan se så ut, vet av egen erfarenhet! :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310915 Det är ju inte alla som ärver välskött skog;) Man får jobba med det man har, och när jag röjde var det redan för grovt, och får ta det nu vid gallringen.

Oavsett om det står tätt efter röjning eller ej, försöker jag hålla minst 1m nu i sistagallring. Intalar mig att de blir krokiga eller sneda om de står för tätt?

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310916 Förresten, om gran och tall står så tätt tror jag inte det är dubbelstam det :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

halvproffs  
#310917 Ett område som blev dikat på slutet(ren myrmark) av 30-talet och sen aldrig gallrat högg jag på slutet av 70-talet och på många ställen var det träd som stod tätt ihop, vissa bara ett par dm ifrån varann. Vid sådana betingelser står dom som ett V och risken är överhängande att dom knäcks av snö iom att grenar finns ju bara utåt. Dvs det finns ingen balans i träden, så därför ska dom helst enkelställas.

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

isteskog  
#310931 Nu har ju jag köpt den välskötta skogen :wink:
Skiften jag köpt till har ibland haft bestånd som varit vanskötta, därav min kommentar!
Det är som halvproffs skriver, viktigt att sära på stammarna så tidigt som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#310976 Med realvärdet 15 kr på en förstagallrings tvåbitsstam måste man ha råd att offra en stam för att optimera tillväxten på kvarvarande bestånd, men vet av egen erfarenhet hur lätt det är att lämna för tätt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).