Virkesmätning och Matrisfub

Det här är matrisfub

373 inlägg 189594 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ingen medlemsservice av Södra!

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31059 Ett nytt avsnitt av följetongen:
Ni kanske tycker att det är tokigt med upplysning om att Södra ännu inte levererat medlemmens begärda protokollsutdrag och skrivelse från Tranemomötet om beslut omkring fuskfub och hjälp till medlemmar.
Men 15 veckor har gått utan något resultat. Som jag sagt är påminnelser gjort till styrelse, HK och flera på skogsbruksområdet.
Det liknar simpel lek med medlemmar. Frun som är skriven för medlemsskapet har också agerat men inget resultat.
"Södrafolk" borde skämmas för sitt företag och hur förtroenderåd agerar.
Det finns folk i sammanhanget, som är välinformerade men inte vågar agera.
Kan detta kallas "vuxenmobbing" eller är det översitteri det Södra hållar på med?
Några påstår att det är att ha "rumpan mellan benen" som en rädd hund när man misslyckats så med fuskfubben.
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Ingen medlemsservice av Södra!

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31067
Bertilsson skrev:Ett nytt avsnitt av följetongen:
Ni kanske tycker att det är tokigt med upplysning om att Södra ännu inte levererat medlemmens begärda protokollsutdrag och skrivelse från Tranemomötet om beslut omkring fuskfub och hjälp till medlemmar.
Men 15 veckor har gått utan något resultat. Som jag sagt är påminnelser gjort till styrelse, HK och flera på skogsbruksområdet.
Det liknar simpel lek med medlemmar. Frun som är skriven för medlemsskapet har också agerat men inget resultat.
"Södrafolk" borde skämmas för sitt företag och hur förtroenderåd agerar.
Det finns folk i sammanhanget, som är välinformerade men inte vågar agera.
Kan detta kallas "vuxenmobbing" eller är det översitteri det Södra hållar på med?
Några påstår att det är att ha "rumpan mellan benen" som en rädd hund när man misslyckats så med fuskfubben.
Bertilsson


Finns det ingen medlem som fått protokoll från mötet?
Är det något protokoll skrivet vid mötet?

Avatar Fallback

Re: Ingen medlemsservice av Södra!

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31072
Jasi skrev:
Bertilsson skrev:Ett nytt avsnitt av följetongen:
Ni kanske tycker att det är tokigt med upplysning om att Södra ännu inte levererat medlemmens begärda protokollsutdrag och skrivelse från Tranemomötet om beslut omkring fuskfub och hjälp till medlemmar.
Men 15 veckor har gått utan något resultat. Som jag sagt är påminnelser gjort till styrelse, HK och flera på skogsbruksområdet.
Det liknar simpel lek med medlemmar. Frun som är skriven för medlemsskapet har också agerat men inget resultat.
"Södrafolk" borde skämmas för sitt företag och hur förtroenderåd agerar.
Det finns folk i sammanhanget, som är välinformerade men inte vågar agera.
Kan detta kallas "vuxenmobbing" eller är det översitteri det Södra hållar på med?
Några påstår att det är att ha "rumpan mellan benen" som en rädd hund när man misslyckats så med fuskfubben.
Bertilsson


Finns det ingen medlem som fått protokoll från mötet?
Är det något protokoll skrivet vid mötet?


Jag har ju följt ärendet. Jag hade fullmakt på mötet för att kunna va faktalämnare till motionen.
Ingen utanför Södras kontor lär ha protokollet. Vi vet ingen.
Protokollet skrevs av högste Södratjänstemannen på skogsbruksområdet.
Som synes är inslagen av partiskhet stor. (Kanske fanns ingen skrivkunnig medlem på mötet som vågade skriva. Eller så ville Södra ha full koll på "referatet".)
Notera att årsmötet skall vara medlemmens starkaste möte.
Bertilsson

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31158 Jag vill lägga till ett bevis om fuskfubben. Här är resultat av två mätdagar vid ett sågverk på Södra.
Översta diagrammet visar att 5 av de 39 partierna ligger utanför mätningslagens krav för partier på 150 m3fub. (3.1%)
Obs att detta procenttal är max. tillåtet avvikelse för mätning av timmer för tekniska problem och mätarens påverkan.
OBS! Nu kommer en ytterligare effekt som beror på att man använder en ny KUBERINGSTABELL och denna behöver mer än tidigare tillåten avvikelse själv.
Därav förstår man att med fuskfub skulle det behövas dubbel avvikelse för att va nära att klara de stora avvikelsrna på virkespartierna d.v.s. runt 6%.
Detta är diagram som VMR (Christina Lundgren) har tagit fram och de ÄR PRESENTERADE i ATL.
Slutsats av mej: Det går inte ens att klara mätningslagens krav om matrisfubben får hela avvikelsen själv. Matrisfub/fuskfubb är i strid med mätningslagen.
Varför inte Skogsstyrelsen tar beslut genast vet jag inte därför att de svarar inte på frågor från mej.

Understa diagrammet är också från VMR. Där är samma partier placerade efter medellängd.
Jag har lagt en trendlinje för hur jag tolkar spridningen från 42 dm till ca 50 dm.
VMR anser att det finns inget tydligt samband mellan längd och avvikelsens förändring.
Jag tycker att det är samband och får det till 5% här. Vad anser DU? (Du vet ju en del om hur problemen med fuskfubb är beskrivna i denna tråd.)
Mängder av tester jag gjort visar att förlusterna ökar med högre medellängd i partiet.

Anser ni att ni vill påverka VMR och Skogsstyrelsen kan ni kontakta dem med frågor etc. Det är ju ni som berörs.
VMR/SDC 060 168600 Christina Lundgren eller Lars Björklund
Skogsstyrelsen 036 359364 Jan-Olov Bäcke

Användarvisningsbild
masterchief  
#31180 Roade mig med ett räkneexempel.
Räknade på för att göra det enkelt ett timmer lass som innehåller 40m3fub(riktiga)
Enligt de här tabellerna så är det närmast lotteri om man får betalt för 38m3fub eller drygt 41m3fub.
Är det så vi vill vårat virke ska behandlas?

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#31271 Hej,
Kort inlägg från Admin:
Jag skrev i våras om en medlem på forumet som skickat en fråga till VMF (qbera) om hur de förfar med fuskfub.
Svar har nu sedan en tid tillbaka kommit och där står enligt utsago att VMFQbera inte har några mätramar för att mäta m3fub. Allt toppmäts och längdmäts (m3to), vill man omvandla till m3fub finns omräkningstal via VIOL.

Sedan har diskussion kring alternativa former för virkesförsäljning förts (iofs i annan tråd). Jag tycker det är viktigt att poängtera att ur ett övergripande perspektiv är det viktigt att leveransvirkesformen är korrekt. Det finns förhoppningsvis många självverksamma i Sverige och för denna grupp är det viktigt att denna leveransformen är korrekt.

   TS
Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31281 Det var i går 16 veckor sen Södras årsmöte i Tranemo.
Inget protokoll eller bilaga som lästes upp på mötet inför beslut.
Ett budskap är framfört från Södra igen att de ska komma och "visa uppgifterna för frun". Så har skett flera gånger tidigare utan verkställande.
Beteendet är som jag nämnt tidigare typiskt för Södra när det är besvärligt.
Mina senaste frågor är inte heller besvarade.

Det finns uttryckta besked, som tyder på att inläggen i vårt forum läses och man berörs av inläggen.

Andan i bygden påverkas. Kanske en detalj men en skotareentreprenör valde bort Södra, som alternativ när han tog nya initiativ. Tveksamhet om virke i närområdet och Södras upphandling av entreprenörer var avgörande.
Bertilsson

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31282
Admin@skogsforum skrev:Svar har nu sedan en tid tillbaka kommit och där står enligt utsago att VMFQbera inte har några mätramar för att mäta m3fub. Allt toppmäts och längdmäts (m3to), vill man omvandla till m3fub finns omräkningstal via VIOL.



Dvs det har alltid varit fuskfub, men nu en annan sorts fuskfub. Tydligen var den förra sortens fuskfub bättre, oklart varför. ;-)

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31319
Mangan skrev:Dvs det har alltid varit fuskfub, men nu en annan sorts fuskfub. Tydligen var den förra sortens fuskfub bättre, oklart varför. ;-)


Jag känner nog likadant, men jag är okunnig skall erkännas.

Förr fick man betalt för en cylinder och inget mer. Priset antar jag var satt med hänsyn till att köparen fick lite extra virke. Nu omräknas cylindern till m³fub och man får ett pris i den måttenheten som jag antar köparen har ställt i relation till vad han kan få ut.

Enda egentliga problemet som jag kan se, om inte omräkningstalet stämmer, är att man inte kan jämföra timmer och massaved rakt av, som var det egentliga syftet (sägs det i alla fall).

Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
masterchief  
#31323 Sedan att entrepenörern hugger X antal kubik gratis är säkert ingen som har något emot :?
En annan vinklig i det här sammanghanget är ett Bergs börjat betala entrepenörerna efter skördarlistor i nuläget och inte inmätt timmer.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31453
masterchief skrev:Sedan att entrepenörern hugger X antal kubik gratis är säkert ingen som har något emot :?


Nja, jag tycker nog att priset för entreprenören får ställas i relation till det arbete som blir utfört. Ni bör ju ha ut en viss ersättning för en viss mängd, oavsett hur man mäter det. I praktiken innebär det att ni bör ha ett högre meterpris då enheten är den så kallade fuskfubben. Men det kanske är svårare att få till.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31474
Ernst skrev:
masterchief skrev:Sedan att entrepenörern hugger X antal kubik gratis är säkert ingen som har något emot :?


Nja, jag tycker nog att priset för entreprenören får ställas i relation till det arbete som blir utfört. Ni bör ju ha ut en viss ersättning för en viss mängd, oavsett hur man mäter det. I praktiken innebär det att ni bör ha ett högre meterpris då enheten är den så kallade fuskfubben. Men det kanske är svårare att få till.


Eftersom inte virkesköparna vill erkänna eller har behövt erkänna de uppenbara volymförlusterna med fuskfub, kan jag inte tänka mej att någon kompenserat entreprenörerna för volymförlusten.
- När inte institutioner, entreprenörer och skogsägare på 2 år reagerat omkring problemet är läget som det är för de som får sin inkomst påverkad.
- Tydligen kan lättsinne få introducera denna typ av missbruk när det är svaga och splittrade grupper som utnyttjas.
Bertilsson

Avatar Fallback

Forts. följetongen Södras årsmöte i Tranemo.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31527 Forts. följetongen Södras årsmöte i Tranemo.
En förtroenderådsledamot kom till motionärens fru när motionären var hemifrån.
Krav ställdes, att de som hade fullmakt från henne på årsmötet (hennes man och jag) inte skulle få tillgång till protokoll och bilaga.
Troligen kommer så ändå att ske. Inte minst därför att vi fått del av:
1 Att det inte är originalhandlingar som lämnats.
2 Protokollet är inte justerat. Om det beror på att justeringsmän inte godkänt protokollet etc. på de 16 veckor som gått, vet vi inte ännu.
3 Två sidor är utskrivna 20 dagar efter årsmötet.

Det lär komma mera.
Bertilsson

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31536 Ett försök till förklaring av betalningsmetoder på timmer med viss inbördes jämförelse:

Figuren sid 1 i denna tråd visar;
1 Toppcylindern. (Är i princip det som är volymgrundande från VMF:s mätning.)
2 Plus grönmarkerat som är ca den volym som betalas enligt omräkningstalet i fuskfub. Avsm. Ca 8 mm/m.
3 Rödmarkerat den volym som inte betalas i fuskfub. Utanför ca 8 mm/m.
Studera denna figur och försök dra slutsatser för de olika mätnings och betalningsmetoderna.

Priset på timmer var tidigare anpassat till toppcylinderns betalda volym.
Värdet från mantelvolym och bark utanför har genom åren i huvudsak också kommit med i betalningsförmågan för rundvirket som köps. I varje fall om konkurrens finns.
Apteringsteknik har utvecklats i många skogsföretag senaste 50 åren omkring m3to. Senaste 20 åren också för datorteknik.
Datorteknik som tar hand huvudparten av timmerapteringen kan aptera och göra ”rätt” optimering i m3to och m3fub (dock inte fuskfub) men baserat på prognos för den av aggregatet icke inmätta stamdelen.

MYCKET VIKTIGA KONSTATERANDEN:
1 När fubpriser fastställdes (2006) räknades priserna exakt ner från m3to enligt omräkningstalen i matriserna.
2 Vad som inte klaras i skördardatorerna vid FUSKFUB när optimering görs är användning av omräkningstalen. Följden blir fel optimering i trädet mot den senare betalningen.
3 Köparna säger att fubvolymen blir rätt på partinivå trots att det är bevisat motsatsen. Skogsstyrelsen har redan svarat att påståendet är fel.

Beskrivning av optimeringsprinciper i dator:
M3TO:
Med inmätt del av trädet och prognos framåt görs en apteringsberäkning på nästan alla möjliga stockar/bitar som med sin verkliga BETALNINGSGRUNDANDE volym blir prisräknade.
Princip, Liten avsmalning =Långa längder. Större avsmalning = kortare längder.
Möjlig sågtimmervolym maximeras efter pris härmed. Värdefullaste alternativ väljs direkt av dator.
Väljs långa längder blir betald volym i samma grad mindre men m3to-priset ökar.
För att få längre virke krävs en relativt kraftig prisökning (längdkorrektion).
Datorn testar om volymförlusten är mindre än prisökningen och väljer då det lönsammaste alternativet.
Man kan betrakta det som att detta värdet också gäller vid senare mätning och betalning. (Vi beaktar inte mänsklig påverkan och tillfälligt dålig teknik vid resp. mätstation.)
Metoden gynnar god avsmalning.

FUSKFUB:
Datorn gör inledningsvis samma beräkningsprincip på trädet som ovanstående. Avgörande skillnad är att oavsett längdval blir skördaredatorns volym (m3fub) i alla längdalternativ på trädet lika. (Beskrivet även tidigare i detta forum.) Eftersom volymförlusterna är noll behövs liten längdkorrektion för styrning av längderna. (Endast prislistans prisklasser och tämligen långa längder kräver längdkorrektion.)
Avgörande är dock vid fuskfub att datorns uträkning av pris och volym stämmer inte mot senare betalning.
När toppdiametern minskar används bl.a. andra omräkningstal.
Se tabeller strax under tidigare figur på sid 1 i denna tråd.

Endast om avsmalningen är ca 8 mm/m (gäller för stockar 40 dm+ och de flesta stockar) är räkningen rätt.
Mindre stark styrningsmöjlighet för datorn att maximera möjlig timervolym i trädet.
Vid apteringen tror datorn att det är samma pris för sågcylindern som mantelvolym utanför denna.
Eftersom ingen volymförlust (i m3fub)sker vid längre längder och längdkorrektionen drar ut stockarna blir längderna längre än den längdkultur, som gällde på 90-talet då omräkningstalen gjordes, uppstår här huvudparten av förlusterna.
- Eftersom SDC härmed använder en bristfällig kuberingstabell blir det uppsåtligt fel volymer.
Mestadels för låga volymer.
Omräkningstalen är för övrigt inte godkända för vederlagsmätning av VMR.
Sammanfattning av FUSKFUB.
Ingen skördare kan använda beräkningsmetoden. Förluster över 50 kr/m3fub är bevisat av VMR.
Volymen blir fel i beräkning och senare också på mätsedel.
Det används icke godkänd kuberingstabell vid betalningen. (Det är en metod för övergripande statistikhantering som används.)

Metoden gynnar suverän avsmalning < 7mm/mm.

M3FUB (äkta):
Denna metod är vid aptering i exakthet lika med m3to.
Metoden har vid första studier viktiga fördelar (en måttenhet).
Mindre stark styrning att maximera möjlig timervolym i trädet.
Vid apteringen samma pris för sågcylinder som mantelvolymen som utanför denna.
Metoden gynnar dålig avsmalning.

- Men Stora, Weda, Södra m.fl. säger att de inte vill betala för all större avsmalning (obs att priserna är från början nerräknade med fulla omräkningstal).
Därför är det nu bara att vänta på olika metoder för ”störande” prisräkning i olika steg.
Stora och Weda har redan metod som tycks ge spridning på 60 -70 kr/m3fub.
M3fub försöker dessa då göra till en ”icke exakt måttenhet”, vilken den varit tidigare rent tekniskt.

M3fub experiment borde inte få ske annat än i provsyfte.
För att få m3fub även på mätsedeln för timmer har skogsägarna plockats på ca 6.000 kr per avverkning och fått en volym påmätsedeln som oftast är fel motsvarande 10-30 kr/m3fub.
Som det är nu sker förluster hos ovetande skogsägare motsvarande 1 milj. kr i veckan.
Varför är du nästan tyst?.
Bertilsson

Användarvisningsbild
masterchief  
#31537 Påminner om lite maffiafasoner mot hot och krav :oops:
Man kanske riskerar att hamna i en cementtunna med fötterna och få tillbringa framtiden som bojsänke om man driver frågan tufft. :lol:
Tillbaka till allvaret.
Har de rätt att göra så, är inte protokoll en offentlig handling i en medlemsägd förening?
Eller de kanske är hemligstämplade 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).