Motorsåg och handhållet

Billig rapsolja

84 inlägg 56324 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307781 Om den inte expanderar när den fryser, så kanske det inte gör så stor skada heller?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

skogsrisen  
#310583 Ja här kan väl vara rapsens stora nackdel förfrysningsskador?
Min såg står ute med raps i, fårse om tanken sprängts när man kommer upp i påsk:/
Är det många som haft sågarna ståendes i kalla temperaturer utan att få frostsprängning?
Axwell din såg som stod så pass länge stod den inomhus eller?

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#310596
skogsrisen skrev:Ja här kan väl vara rapsens stora nackdel förfrysningsskador?
Min såg står ute med raps i, fårse om tanken sprängts när man kommer upp i påsk:/
Är det många som haft sågarna ståendes i kalla temperaturer utan att få frostsprängning?
Axwell din såg som stod så pass länge stod den inomhus eller?


Sågarna liksom oljedunkarna förvaras i kallgarage, så det skall vara långvariga köldperioder innan det blir kallare än -20 i garaget.
Jag känner inte till utvidgningskoefficienten för rapsolja, tror att den är måttlig jämfört med vatten som ju skiljer sig mycket från andra vätskor.
Vatten har jag för mig expanderar 9% från +4 eller om det var från +20 grader?

Någon som har mer exakt information :?:

Användarvisningsbild

Re: Billig rapsolja

Kse  
#310597 Det verkar som att rapsoljan inte expanderar alls när den fryser så det är nog ingen risk för tank eller dunksprängning.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#310600 KSE: Du frös väl ner några flaskor av Coops rapsolja, tänkte du på om innehållet expandera eller krympte :?: :?:

Här sitter jag och skriver en fråga och innan jag fått iväg det så dyker svaret upp :lol:

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

550  
#310602
axwell skrev:
skogsrisen skrev:Ja här kan väl vara rapsens stora nackdel förfrysningsskador?
Min såg står ute med raps i, fårse om tanken sprängts när man kommer upp i påsk:/
Är det många som haft sågarna ståendes i kalla temperaturer utan att få frostsprängning?
Axwell din såg som stod så pass länge stod den inomhus eller?


Sågarna liksom oljedunkarna förvaras i kallgarage, så det skall vara långvariga köldperioder innan det blir kallare än -20 i garaget.
Jag känner inte till utvidgningskoefficienten för rapsolja, tror att den är måttlig jämfört med vatten som ju skiljer sig mycket från andra vätskor.
Vatten har jag för mig expanderar 9% från +4 eller om det var från +20 grader?

Någon som har mer exakt information :?:


Densiteter (kg/m³)
Is 0 °C 916,7
Vatten 0 °C 997,87
Vatten 4 °C 1000,00
Vatten 20 °C 998,23

Så vatten expanderar 9 % från 4 °C när det fryser, men det är inte så stor skillnad om det är 20 °C eller 4 °C.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

axwell  
#310613
550 skrev:
axwell skrev:
skogsrisen skrev:Ja här kan väl vara rapsens stora nackdel förfrysningsskador?
Min såg står ute med raps i, fårse om tanken sprängts när man kommer upp i påsk:/
Är det många som haft sågarna ståendes i kalla temperaturer utan att få frostsprängning?
Axwell din såg som stod så pass länge stod den inomhus eller?



Densiteter (kg/m³)
Is 0 °C 916,7
Vatten 0 °C 997,87
Vatten 4 °C 1000,00
Vatten 20 °C 998,23

Så vatten expanderar 9 % från 4 °C när det fryser, men det är inte så stor skillnad om det är 20 °C eller 4 °C.

Tack, det var klara besked :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310667 Köpte idag på netto 3 liter för 30 kr.

Avatar Fallback

Re: Billig rapsolja

Ile62  
#310765 Jag ser ingen anledning att diska mineraloljedunken före användning med rapsolja. Jag har miksat båda oljetyper tillsammans i alla proportioner utan svårigheter. Och sannolikt är det bäst att ha några procent mineralolja i rapsoljan vid sågens långtidsförvaring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).