Motorsåg och handhållet

Kedjeslipmaskin

114 inlägg 78941 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

stone66  
#153234 Hej har nu skaffat en oregon kedjeslip har läst igenom tråden känner igen problemen med vinklarna har handfilat i 25 år och har bra koll på det men har ett minisågverk och en vedprocessor som är lite jobbiga att fila med kedjan på plats därav detta inköp provslipade igår röjde idag med denna kedja tyckte den var betydligt slöare än handfilat hade 55 10 30 gr slipning har bytt i kväll till 80 10 30 får se imorgon om det är någon skillnad man blir nog kräsen med handfilat med åren har ni några tips och ideer Mvh stone66

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

stegmaster  
#153237 Har endast chiesel kedjor til vedmaskin(.404) motorsåg LP21 (.0325) och kjör med 60-00-25.
På vanliga motorsågkedjor brukar 60-00-30 funka, tycker jag.
Vanligt på slipmaskiner bruker vara 60 xx xx, och inte 80/85 som vid handfiling.
(finns ingen underställningvinkel på min slip, en grindomatic.)
Ja om du er dyktig på handfilning, så er nog det svårslagent. :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

stone66  
#153270 Ok skall man inte ha så mycket vinkel har inte provat ännu blåser så förb idag skall testa i eftermiddag av någon anledning är maskinen förmärkt på 55 gr Mvh stone66

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Seb macahan  
#310332 Vill bara tipsa lite. Jag har beställt Oregon X med hydraulisk låsning för 2919:- inkl. frakt från e-bay från Tyskland. Den utan aut-låsning var ännu billigare. Kan ju vara ett alternativ i stället för o ge 5400:- som är det billigaste jag hittat i Sverige.
Ska bli kul o få hem o prova.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Seb macahan  
#312093 I dag kom maskinen. Allt i sin ordning. Fick provslipa en kedja till motorsågen bara för o testa lite. Det känns ju onekligen som en stabil maskin o smidigt med hydraullåsning, Men man få passa sig lite så man inte håller ner handtaget lite då man även låser kedjan lite ned risk för att anhållet mot tanden inte blir korrekt, är nog en vanesak.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

mrlindell  
#398306 Har du en länk till denna Kedjeslip på eBay ?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

selsmoran  
#398369 Hej.
Skicka kedjorna till mig så blir dom proffsigt slipade med helautomatisk sliprobot.
www.norrslip.se

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

mrlindell  
#398375 Mitt skäl till att köpa en bra Kedjeslip är att få det gjort bättre själv än att lämna bort och dessutom betala. Att ta kontrollen över den egna slipningen och få det gjort den dag det behövs och att kedjorna finns till hands när de behövs.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

husqvarna357  
#398393 Hej,
Har precis köpt och provat lite med Stihls nya mallar med 4,0mm(3/8) och 4,8mm (.0325")
Och det verkar mycket lovande. Det går snabbt och smidigt.
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... 2-i-1.aspx
Dock så kostar de typ 420:-
Fördelen utöver att både sågtand och ryttare filas samtidigt är också att mallen i sig inte slits.
Hälsningar
Magnus

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Krokmark  
#418377 Hej
Jag har precis införskaffat en slipmaskin för kedjorna och undrar var man får tag grejer för att profilera skivan.
Med slipen kom det bara en fyrkantig sten så där är det frihand, men det måste ju finnas något bättre sätt.
Typ en diamantrivare eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

JensSkoog  
#418393 Jag använder stenen i profileringen, och det funkar bra när man jobbat lite med det. Finns
ochså en mall(Stihl) av stål som viser hur skivan ska vara för dom olika kedjorna.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Kedjeslipmaskin

Seb macahan  
#418394
mrlindell skrev:Har du en länk till denna Kedjeslip på eBay ?


Här tex ännu billigare
http://m.ebay.com/itm/Oregon-551462-Hyd ... nav=SEARCH

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418427 Profil är fiktigt för att få rätt form men allra viktigast är att klingan är ren så det inte går varmt.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslipmaskin

Krokmark  
#418436 Var hittar man mallar då?
Riva skivan med stenen ska jag nog re' ut men att få formen rätt utan mall är värre.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslipmaskin

JensSkoog  
#418440
1479219138_pb140040.jpg


Har den här, men jag finner den inte i Stihlkatalogen nu.
Om du inte kan få den där, så skicka mig ett PM så skickar jag den till dig, @Krokmark

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).