Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Gallringsvagn till ATV önskas hyras!

7 inlägg 5460 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallringsvagn till ATV önskas hyras!

Martcarl  
#310022 Hej!

Håller på att gallra skog (och igenvuxen åkermark) på en relativt nyinköpt (1 år) fastighet liggandes ca 2 mil norr om Arlanda. Tidigare ägare har inte prioriterat på hålla markerna öppna vilket nu jag tänkte råda bot på.

Jag kommer runt påsken (2015) vara i behov av att hyra en gallringsvagn jag kan koppla efter min atv. Hydraulisk kran är en förutsättning och drivning ett stort plus, terrängen är mestadels lätt men mer eller mindre smidiga vägar kommer ju finnas som alternativ varför drivning även hade varit till hjälp. Det som ska scootas ut till vägen är ris, ved och timmer av tall (mestadels) och beräknas ta en knapp vecka, lagom påskpyssla alltså.

Tacksam för alla tips jag kan få då jag sökt runt på nätet men inte hittat någon uthyrare runt uppsala-Knivsta-almunge trakten.

Bifogar en bild på påbörjad röjning av gammal åkermark.



   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsvagn till ATV önskas hyras!

Tjärhovs  
#310151 Har en Kranman 1900 som jag kan tänka mig hyra ut.
Finns i Stockholm.

Vänligen,
Andreas

Användarvisningsbild

Re: Gallringsvagn till ATV önskas hyras!

anersimyra  
#310156 Att du inte finner hydrauliska hyrvagnar är inte konstigt, drivaggregat och manövrering sitter i de allra flesta fall monterade på hjulingen. De flesta hjulingar behöver även fjäderlås för att orka bära en hydraulvagn, alternativt väldigt hård fjädring.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Gallringsvagn till ATV önskas hyras!

Martcarl  
#310199
anersimyra skrev:Att du inte finner hydrauliska hyrvagnar är inte konstigt, drivaggregat och manövrering sitter i de allra flesta fall monterade på hjulingen. De flesta hjulingar behöver även fjäderlås för att orka bära en hydraulvagn, alternativt väldigt hård fjädring.
Mvh Anders.



Okey, tack för kommentaren, rätta mig om jag har fel men är inte drivaggregatet och manövrering relativt portabelt, dvs några fästskruvar och se till så slangar/kablar är i lagom längd? Gällande fjäderlåset så har jag en honda trx från 2001 där man använde stela bakaxlar som även kulan sitter monterad på. Dvs stötdämparna påverkas inte av kultrycket. Men jag förstår att det i dagsläget krävs lite mer eftertanke innan man hänger på tillbehör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsvagn till ATV önskas hyras!

anersimyra  
#310221 Ok, du kör Honda.. :smile: Din modell med stel axel bär såklart vagnen utan problem. Visst kan man manövrera vagnens drivning med spakarna på hydraulaggregatet om terrängen är väldigt lättkörd. Men betänk om terrängen är svårare !! Drivningen kräver så gott som alltid full gas, vagnen driver då på rätt rejält, samtidigt ska du manövrera hjulingen. Behöver du stoppa ska du dels bromsa hjulingen, böja dig framåt och slå av drivningen.. :shock: Ett ekipage utan körautomatik ( du manövrerar vagnen med bromshandtaget eller separat strömbrytare ) eller terrängbroms är inte bara svårkört, det är direkt farligt vilket många som köpt " billigt " asiatiskt fått erfara. Men har du terräng utan svåra eller backiga partier fungerar det utan automatik. Gooffroad i Tumba har en ny kinesisk Avesta 3,4 H kopia till salu, du kan ju ringa och fråga om du får hyra den vagnen.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Gallringsvagn till ATV önskas hyras!

Hema  
#310296 Med så fina högar som bilden visar, kan det kanske bli billigare o gå snabbare om du kan få dit en traktorägare med vagn.

Det är nästan bara enkelt att koppla av o på icke drivande vagnar.

[OT] Kan dessa uppenbara kopior få säljas? Skulle vara intressant att få uoplysning i ämnet. [/OT]

Avatar Fallback

Re: Gallringsvagn till ATV önskas hyras!

Werner85  
#312238 Nu kapar jag tråden men hoppas det är ok.
Även jag är intresserad av att hyra en driven vagn till atv i närheten av Göteborg och Trollhättan.
Alternativt om någon har en billig till salu.
Fick ett antal furor som la sig i stormen som ligger illa till för min utrustning..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).