Motorsåg och handhållet

Svärd och kedja till ms261

20 inlägg 18515 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till ms261

sågifer  
#310186 Hrm, det vart inget med 1,3 RS kedja på 95VPX svärdet. Svärdet var som sagt lite tunt så blidde inget bra med drevet och kåpan. Verkar vara lite lurigt med att få tag på 63 länks kedjan till oregonsvärdet. Ska jämt beställas och stökas.
Kanske spela 3/8 istället om man får nån synergieffekt med lillsågen (ms201).
Får lura en stund på den...

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till ms261

rolle  
#310195 Jag köpte 95VPX 56länkar hos Gårab dom hade även 63 länkar i sitt sortiment.

Avatar Fallback

Re: Stihl / Oregon - kedjor

SawTroll  
#310676
traktorz skrev:Jag har alternerande med S30/H30-kedjor kört en Stihl (Oilomatic 23 RMC 56 - 3627 000 0056) kedja på det gamla orginalsvärdet (13" för S30) på vår Jonserd CS2152. Jag kan inte säga vilka slitage härrör från vilket, men kan nämna att jag någon gång har behövt slipa till svärdsbommarna i alla fall.

Men efter att ha fått lära mig ett nytt uttryck ("narrow kerf") här på skogsforum, så har jag skaffat ett Iggesundsvärd för 1.3mm, på vilket jag ämnar köra de olika 1.3mm kedjorna. Får väl hålla ett öga på svärdsbommarna, så att inte specifikt pixelkedjorna skapar ett extra spår utöver svärdsbommarna. Än har jag dock inga erfarenheter från den kombinationen att förtälja.

Idealt så skall väl som påpekats tidigare, en pixelkedja från Husqvarna (H30) eller dito från Oregon (95VPX) användas tillsammans med anpassade svärd från samma leverantörer.


På en 2152 går det vanligvis bra (alle sager i 346xp familien), men på mange andre sager går det ikke så bra, herunder 550xp familien...
Jeg kan ikke si noe om hvordan det vil gå med Sthl sager.

Användarvisningsbild

Re: Svärd och kedja till ms261

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310721 Jag mätte just upp svärdstjocklekarna på tre 13" svärd jag har lätttillgängliga:

HVA 1,5 mm: 4,5 mm
Iggesund 1,5 mm: 4,6 mm
Iggesund 1,3 mm: 4,2 mm

Avatar Fallback

Re: Svärd och kedja till ms261

sågifer  
#313474 Bra idé, ska kolla tjockleken på mina stihl och oregon. Så fort jag hittar skjutmåttet...
Nån som har erfarenhet av svärd från GB forestry? Verkar vara från australien och ha rätt stort utbud med utbytbar nos. Skogma verkar ha en del av deras modeller.

/sgf

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).