Traktorer och processorer

Ny eller begagnad?

118 inlägg 61374 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309919 Rokon, har du hört nåt om mindre varianter?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

rockfax  
#309922 Hur ser det ut med verkstäder/försäljare på traktorer? Vilka märken ligger närmast?

Det är ju någonting som inte nämnts men som är en viktig del i köpet.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Ängagärdet  
#309936 Alltså...
Jag fattar inte det här ständiga gnabbet om hur oekonomiskt det är att ha en skogstraktor av nyare modell, varför har ni skog överhuvudtaget om det nu är så viktigt med låga kostnader? Varför asar ni runt en motorsåg i skogen till den fantastiska timpenningen som blir, för att det är kul och trivsamt!

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Erre  
#309942 Exakt. Är man intresserad av skog så kanske man hellre vill ha en traktor än en sommarstuga. Skotare före en Porsche. Skördare före en båt.
Allt måste in gå ihop sig om man har det som intresse.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#309944 New Holland och Case samt de fabrikat som Lantmännen maskin säljer finns ca 45min bilresa ifrån mitt hem. Annars börjar det bli ganska långt till nästa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Chuck Norris  
#309952 Det är tur att folk har olika åsikt och behov. Hur skulle det se ut om alla ovillkorligen skulle köpa 25 år gamla Fergusson?

Själv föredrar jag dock nya traktorer då jag har för mycket körning för att åka runt i en 25 år gammal traktor.

Min erfarenhet är att de dyraste traktorer jag ägt har varit 5,6,7 år. Dessa traktorer är förhållandevis dyra att köpa samtidigt som de är tillräckligt nya och avancerade för att vara svindyra att reparera. Kan snabbt kosta 100-150 tusen att laga haverier.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309963 Antar att någon av köper din begagnad traktor, eller hinner du köra slut på den tiden? Tur att du har en köpare i alla fall. ;)

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Skogstinsen  
#309967 Om du har möjlighet. Ring o beställ slut avverkning på 3-4 ha. Sedan beställer du en valtra a83 hitech med q45 lastare, dragone 240 slagslåtter, ett Holms 240 vikblad, en balgrip för fyrkantsbalar, hyd.pallgafflar, en stor sandspridare. O gunnebo snökedjor. Plus lite flera små saker.

Det gjorde grannen, kalaset kostade lite drygt 600 plus moms. ☺

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

rokon  
#309990
Mangan skrev:Rokon, har du hört nåt om mindre varianter?

Det har ju talats om att de skulle komma traktorer i Zetor Major serien med färre hk, men jag har inte hittat några uppgifter om de har kommit ut på marknaden ännu. Storleksmässigt blir det väl knappast någon skillnad på dessa och Major 80 förmodar jag.
Viktmässigt så är redan Major 80 lättare än min Zetor 4340 från -94.
Jag har själv börjat med en Grolle bensinare och därefter en BM 400 med wirespel därefter till Zetorn då, och skulle inte vilja gå tillbaks till de äldre, mer än som ett litet komplement i så fall.
Senast redigerad av rokon tor 08 jan 2015, 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#309993 Pratade med en traktorhandlare idag så han skulle knåpa ihop en offert till mig på en NH med frontlastare och lite annat gott så får vi se vad kalaset hamnar på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Simon.M  
#310003 Skulle för egen del ta emot att köra in en ny traktor i skogen o repa och buckla till den bättre att köpa en begagnad som någon annan bucklat till först :)

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Seb macahan  
#310014 Det där resonemanget har jag heller aldrig fattat. Min far idiotförklarade mig när jag körde in min nya maskin i skogen (han älskar o putsa sina ägodelar som följd att han hatar att använda dom). Det är som o sätta in klädselöverdrag i sin nya bil, för vem håller jag originalklädslen fin? Nästa ägare, ja det blir ju jag lycklig av eller?.
Det är tråkigt när man får en repa i skärmen på den nya maskinen ja, men det går att byta och är inte särskilt dyrt. Min maskin ser ut som ny fortfarande och har körts en hel del i skogen. Den tar mer stryk vid snöröjning för alla buskar och fruktträd som hänger ut.
Och till Mangan, att jag tar åt mig var för att du skrev: Att det du tycker är fel och att du var snål.
Det är du säkert också :lol: Men det behöver ju inte vara fel :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310016
Seb macahan skrev:Och till Mangan, att jag tar åt mig var för att du skrev: Att det du tycker är fel och att du var snål.
Det är du säkert också :lol: Men det behöver ju inte vara fel :wink:


Vad har det med dig och mig att göra? Sköt du dina traktorer som du vill, så sköter jag mina. OK?

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Robertberg  
#310018 Mangan, Seb skrev inget negativt. Tvärtom.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Seb macahan  
#310019 Mmmm, jag ska det. trodde vi var på det lite mer skämtsamma planet i denna diskussionen.
Jag ber om ursäkt då, och ska inte tycka om någon annans i framtiden i detta forum? Over and out från Seb som brukades i annan het tråd. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).