Traktorer och processorer

Ny eller begagnad?

118 inlägg 61378 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309870
stegmaster skrev:
Slurfi skrev:Valmeten har väl delvis bukplåt från fabrik ibland och det är bra, värt några tusen.
Resten av skogsanpassningen är samma på alla märken.

Er du inte nyckter efter julhögtiden? :wink:
Vilka andra märken kom med innebygd bränsletank, plant golv i hytten och vändbar stol som standard??
Det er ju just för at en valmet er i stort sett redo for Skogen som standard at dom ligger så högt i pris.
At dom dessutan er riktig dritssäkre gör ju inte saken sämre.

Varför ska man då tillverka bukplåt till Valmet om den redan finns?
Läs denna tråd tex: viewtopic.php?f=107&t=9380

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

stegmaster  
#309875
Slurfi skrev:
stegmaster skrev:
Slurfi skrev:Valmeten har väl delvis bukplåt från fabrik ibland och det är bra, värt några tusen.
Resten av skogsanpassningen är samma på alla märken.

Er du inte nyckter efter julhögtiden? :wink:
Vilka andra märken kom med innebygd bränsletank, plant golv i hytten och vändbar stol som standard??
Det er ju just för at en valmet er i stort sett redo for Skogen som standard at dom ligger så högt i pris.
At dom dessutan er riktig dritssäkre gör ju inte saken sämre.

Varför ska man då tillverka bukplåt till Valmet om den redan finns?
Läs denna tråd tex: viewtopic.php?f=107&t=9380

Det er ju inte jag som nevnt något om at bukplåt redan finns, det er ju du själv. :o
Heng dig nu inte upp i denna bukplåt och kolla heller dom andra saker jag skrivar om. 8)
Att bocka några plåter går säker att ordna om man nu vil ha just det, men inget som jag kommer köpa til mina valmet.
Att inte heller olmstad smide har tekningar på detta til 705 tyder vel på att efterfrågan vore rett liten, då det vel anses onödigt.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Skogstinsen  
#309878 För dryga 4oo tusen får du en hel maskinpark.

Traktor 4wd med lastare, timmerkärra med kran, snöplog, harv, växelplog. Vill du ta in hö så kan du köpa strängare, vändare och höpress också.
För samma pengar som du får en ny traktor för.

Om du inte är gjord av pengar så kan du köpa dig begagnade saker, som aldrig går sönder också.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#309889 Orsaken till att jag går i tankarna på en ny eller nyare traktor är att jag ev. skall försöka sälja lite tjänster med hjälp utav traktorn och tänkte då att det kanske är bättre att satsa på nytt. Pengarna i sig är väl inte något jätte bekymmer men vill heller inte göra några osmarta val.

Sen om jag nu inte har förstått allt fel så kan man väl göra ev. avskrivning av maskiner på säg ca 5år. Om det är bra vet jag inte så det kanske någon här på forumet kan hjälpa till att svara på?

Så jag är mycket tacksam för alla svar och råd/tips ni har att komma med. :grin:

Mycket trevligt forum förövrigt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Seb macahan  
#309891 Jag delger gärna mina tankar (som ni vet).
Jag hade ungefär dina funderingar för några år sedan. Jag har haft ett antal begagnade traktorer innan och alla har funkat bra. Vi tog oss ann ett större snöröjningsavtal och det var då jag började fundera. Det var alltid någon bult eller liknande som stank kl 03:00 på morgonen. Måttligt roande att ligga med pannlampa i snöblask och laga. Då beslutade jag mig för o byta upp mig till lite nyare. Tanken var en maskin som var 2-3år 1000-3000tim. Det var inte lätt o hitta någon i det intervallet samt de som såldes var nästan samma pengar som nya på kampanjer, och dessutom inte specade så som jag ville med lastare med el-spak frontlyft, fram/back, automat, ac etc.
Köper du en lite äldre <4-5år så är den lite billigare än nytt men nyare maskiner är oftast mer svårlagade med eventuella dyra reparationer som följd. Maskinskadeförsäkring som ingick (som finns på nya kostar ca 20tsk/år) följer sällan med till nästa ägare utan upphör att gälla då maskinen byter ägare. Dessutom så fick jag bättre finansiering (ränta) på ett nyköp en en begagnad så.
Kontentan av detta var att jag räknade på det hela flera gånger och med den låga räntan 1,78% som NH hade då för 4år sen tillsammans med 1års garanti och 5års maskinskadeförsäkring gjorde att totalekonomin att köpa en ny för nästan 700tsk blev billigare än att köpa en begagnad för 450tsk. Och då har jag räknat med värdeminskning på både fallen. Det låter kanske konstigt och helt fel enl. många. Men antingen helt nytt eller så pass gammalt att man inte gett några större pengar <150tsk. Eller då en maskin med få timmar på mätaren som är väl skött. Jag håller med att man kommer väldigt långt med en boxer, volvo 430, MF165 men det kanske inte är det man vill ha. Jag kan köra till affären i en Volvo 240 eller Mercedes 200E från 89. Världens bästa bilar som är lätta att laga och mer driftsäkra än det mesta. Men nu anser jag inte att jag vill det så därför gör jag det inte. Jag lägger hellre till pengarna och köper det jag vill ha så blir arbetet roligt och jag ser det dessutom som en investering som går att avyttra utan att förlora allt för mycket kapital (allt är relativt). På en traktor förlorar man kanske 30% som värst de första åren sen stannar de upp i värdeminskning ett tag. Sen ska jag också tillägga att nya maskiner också kan krångla men då har man ofta säljaren i ryggen som backar upp en. På min maskin har jag bytt en hjulbult, en framruta, och ett plasthandtag inne i hytten allt på garanti. Jag har själv fått bekosta en el-kontakt till snabbanslutninen till lastaren och en ny packbox till ena lyftkolven bak. Var och en gör de som man tycker är rätt och jag ska inte förkasta gamla traktorer som man i princip kan äga kostnadsfritt i 5-10år och med tur sälja med förtjänst (det var så jag fick i hop min kontantinsats till den nya). Varsågod dagens roman. :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#309892
Seb macahan skrev:Jag delger gärna mina tankar (som ni vet).
Jag hade ungefär dina funderingar för några år sedan. Jag har haft ett antal begagnade traktorer innan och alla har funkat bra. Vi tog oss ann ett större snöröjningsavtal och det var då jag började fundera. Det var alltid någon bult eller liknande som stank kl 03:00 på morgonen. Måttligt roande att ligga med pannlampa i snöblask och laga. Då beslutade jag mig för o byta upp mig till lite nyare. Tanken var en maskin som var 2-3år 1000-3000tim. Det var inte lätt o hitta någon i det intervallet samt de som såldes var nästan samma pengar som nya på kampanjer, och dessutom inte specade så som jag ville med lastare med el-spak frontlyft, fram/back, automat, ac etc.
Köper du en lite äldre <4-5år så är den lite billigare än nytt men nyare maskiner är oftast mer svårlagade med eventuella dyra reparationer som följd. Maskinskadeförsäkring som ingick (som finns på nya kostar ca 20tsk/år) följer sällan med till nästa ägare utan upphör att gälla då maskinen byter ägare. Dessutom så fick jag bättre finansiering (ränta) på ett nyköp en en begagnad så.
Kontentan av detta var att jag räknade på det hela flera gånger och med den låga räntan 1,78% som NH hade då för 4år sen tillsammans med 1års garanti och 5års maskinskadeförsäkring gjorde att totalekonomin att köpa en ny för nästan 700tsk blev billigare än att köpa en begagnad för 450tsk. Och då har jag räknat med värdeminskning på både fallen. Det låter kanske konstigt och helt fel enl. många. Men antingen helt nytt eller så pass gammalt att man inte gett några större pengar <150tsk. Eller då en maskin med få timmar på mätaren som är väl skött. Jag håller med att man kommer väldigt långt med en boxer, volvo 430, MF165 men det kanske inte är det man vill ha. Jag kan köra till affären i en Volvo 240 eller Mercedes 200E från 89. Världens bästa bilar som är lätta att laga och mer driftsäkra än det mesta. Men nu anser jag inte att jag vill det så därför gör jag det inte. Jag lägger hellre till pengarna och köper det jag vill ha så blir arbetet roligt och jag ser det dessutom som en investering som går att avyttra utan att förlora allt för mycket kapital (allt är relativt). På en traktor förlorar man kanske 30% som värst de första åren sen stannar de upp i värdeminskning ett tag. Sen ska jag också tillägga att nya maskiner också kan krångla men då har man ofta säljaren i ryggen som backar upp en. På min maskin har jag bytt en hjulbult, en framruta, och ett plasthandtag inne i hytten allt på garanti. Jag har själv fått bekosta en el-kontakt till snabbanslutninen till lastaren och en ny packbox till ena lyftkolven bak. Var och en gör de som man tycker är rätt och jag ska inte förkasta gamla traktorer som man i princip kan äga kostnadsfritt i 5-10år och med tur sälja med förtjänst (det var så jag fick i hop min kontantinsats till den nya). Varsågod dagens roman. :wink:



Mycket bra inlägg tycker jag. Alltid skönt att få höra olika sidor om allt och precis så som du tänkte snurrar även runt på högvarv i mitt huvud nu. Sen så kan jag absolut INGENTING om att meka med maskiner (inte än iaf) så därför tänker jag att om jag har otur kan det bli dyrare i slutänden om jag köper äldre begagnat.

Inte lätt detta :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

stegmaster  
#309894
Seb macahan skrev:. Men antingen helt nytt eller så pass gammalt att man inte gett några större pengar <150tsk. Eller då en maskin med få timmar på mätaren som är väl skött. Jag håller med att man kommer väldigt långt med en boxer, volvo 430, MF165 men det kanske inte är det man vill ha.

Håller helt med om at köpa helt nytt (och sälja när garantier går ut, som brukar vara ca 5år här i Norge), eller köpa gamla velprovadet modeller til lagom pris typ 150-200tkr, och evt.fiksa själv (som jag gjordt själv). :wink:
För det er minst lika mycket fel på nytraktorer, som en 20 gammal som er nästan el/dator, fri och inte lika avancerad.
T,eks köpte min kompis en sprillans ny CHN för drygt 1 år sen, och brukt garantien 3 gånger redan. :surp:
Dette er ju mer en jag fått fiksa under 10år på min 20år gamle valmet.
Nu köpte jag just en til begagnad valtra-valmet som er 15 år gammal, och inte er det någon jätteskillnad i normalt bruk mot en tilsvarandet ny, dessutan bara ca 1/3 av priset.
Denna er ju en del mer avancerad enn den jag redan har, så skal spennandet och se hur denna håller sig med fel framover. :???:
Men att dra helt tilbake til volvo 430 eller MF165 känns lite fel för mig, åtminstone som hovedtraktor. :smile:
Enda näckdelen med at handla begagnad er at man får leta en stund för at hitta rett objekt til rett pris, och endå kan det vara svårt att hitta en lågtimare som er spec. som just man vil ha den.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309900 Om TS helt uppenbart inte är van att meka med gamla maskiner och kan tänka sig att
lägga ut rätt mkt pengar på denna investering så vore det fel att tänka på äldre maskiner.
Det man möjligen kan fundera över är förstås storleken på traktorn men jag har fastnat
för 76-113 hk fyrcylindriga ca 4500kg för de har möjlighet att köra de allra flesta redskap
på ett vettigt sätt.

Här finns siffror på en sån traktor som jag själv har: http://www.konedata.net/Traktorit/NH_T5000.htm
Google translate är din vän, men vissa översättningsfel finns bla så är det tydligen Tandläkare
som sköter diffspärren fram?

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309902 Får jag tycka, även om jag tycker fel och är snål?

För 50 kkr får en 135:a, kärra, vajerkran och ett snöblad. Ingen hydraulik, inget behov av skogshytt eller vändbar stil. Med detta löser du vedbehov och snöröjning. För 15 till får du en liten (35:a?) traktor till, smidigt och bra för snöröjningen.

Så det avgörande är hur mycket du skall.köra åt andra. Har du ett heltidsjobb, så blir det kanske inte så många timmar, och då kan man.fundera på vilken maskinpark det är värt att skaffa för de få timmarna?

Skall du köra 500h om året till en professionell timpenning, då är det bara att ta lån och slanta upp, å andra sidan.

Reparationer och underhåll fåran göra på både ny och gammal traktor. En gammal 135:a har.till och med jag lärt mig lite enkla grejer att göra med, och enkelt att få tag i billiga reservdelar.

Fast handen på hjärtat, visst är det viktigaste att ha största traktorn i byn? I så fall lär det gå på 500-1000 kkr.

Lycka till, vore kul att höra hur det blev sen!

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#309904
Slurfi skrev:Om TS helt uppenbart inte är van att meka med gamla maskiner och kan tänka sig att
lägga ut rätt mkt pengar på denna investering så vore det fel att tänka på äldre maskiner.
Det man möjligen kan fundera över är förstås storleken på traktorn men jag har fastnat
för 76-113 hk fyrcylindriga ca 4500kg för de har möjlighet att köra de allra flesta redskap
på ett vettigt sätt.

Här finns siffror på en sån traktor som jag själv har: http://www.konedata.net/Traktorit/NH_T5000.htm
Google translate är din vän, men vissa översättningsfel finns bla så är det tydligen Tandläkare
som sköter diffspärren fram?


Storleken på traktor kommer antagligen att hamna runt 75-100 hk då det kan bli aktuellt att transportera en grävmaskin och så man även kan köra de flesta redskap som du säger :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#309906 Hehe störst traktor i byn är inte så noga då det knappt finns andra traktorer överhuvudtaget. Men jag betalar gärna extra för att få lite moderna saker, men det är ju alltid en personlig åsikt.

Kommer absolut få upp bilder på vilket köp nu det än kan tänkas bli. Kanske slutar med en Mf 30 -65 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309910 Inte 30, hellre 35 eller 135. :)

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Seb macahan  
#309915 Du måste ju förstå Mangan att jag inte tycker du har "fel". Men var sak på rätt plats. Och ska man tävla om största traktorn får jag nog flytta, då ligger jag långt efter de stora pojkarna. Beträffande MF35 så har jag en men absolut aldrig i skogen då jag anser att en solcellsdriven permobil med gatslicks har bättre framkomlighet i skogen. Vändradien och storleken är bra men markfrigången är ju miserabel?

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

rokon  
#309917 Som jag ser det, så är gården liten, arealen på skogen liten men behovet stort då traktorer verkar vara en bristvara där på den närmaste trakten.
Då reparationskunskaper saknas så föreslår jag en traktor som förenar tryggheten i nyköpet och enkelheten i det fortsatta ägandet efter garantitidens utgång.
Jag startade en tråd så här år 2013
Zetor släpper en ny model som heter Zetor Major 80.
De börjar med den motorstarkaste på nära 80 HK och 4,156 liter cylindervolym. Traktorn lanseras till ett fördelaktigt pris och är utan en massa ny elektronik. Traktorn skall vara servicevänlig och ej behöva så mycken underhåll, och gamla felkällor såsom hydralisk manövrering av kopplingen är ersatt med mekanisk, samt bromsarna är av ett utförande som är beräknad att hålla bakaxelns hela livslängd. Traktorn är även försedd med vändlåda för fram back. Den skall även vara lämplig till mekanisk drivna vagnar som drivs via pto, då hela motorefekten skall kunna överföras dit. Ändå är traktorn inte avsedd för HD bruk utan tänkt till mindre gårdar.
För att läsa hela tråden viewtopic.php?f=8&t=15648

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309918 Seb, du får ha precis vilken traktor du vill. Mina råd var till trådskaparen, utifrån hans behov. Finns ingen anledning för dig att ta åt dig. ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).