Motorsåg och handhållet

Red Mountain sågkedja

27 inlägg 12424 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

anersimyra  
#309225 Spar gärna ett utslitet svärd för att få ordning på urspårade kedjors drivlänkar. :ugeek: :ugeek: :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309233 Om det är ett nytt hyfsat oskatt svärd som skjuter trissan så kapar jag det en but o har i skruvstycket när jag filar.
Nu slits de inte så hårt då så när det blir överskott ger jag de till de som är intresserade av filning och att bli duktigare.

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

anersimyra  
#309254 RM kedjan i 325 är även något låg i profilen.

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

traktorz  
#309263 Har kört med Stihl kedjorna 23 RMC 56 & 25 RMC 64. Håller med om att det är en annan utformning på dessa jämfört med Oregon-typerna. Men knappast en lägre profil väl?

I alla fall inget pixelstuk, vilket märks väl, eftersom HVAs rullmall för H30/S30 ej passar till Stihls kedjor. Jag filar t.ex. 25RMC med Bachos rullmall och 4.8mm rundfil. Läste i en gammal tråd att Mange rekommenderar 4.5mm, så kanske ska prova med en något smalare fildiam.

Ref:
H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd
viewtopic.php?f=12&t=14392

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

anersimyra  
#309266
traktorz skrev:Har kört med Stihl kedjorna 23 RMC 56 & 25 RMC 64. Håller med om att det är en annan utformning på dessa jämfört med Oregon-typerna. Men knappast en lägre profil väl?

I alla fall inget pixelstuk, vilket märks väl, eftersom HVAs rullmall för H30/S30 ej passar till Stihls kedjor. Jag filar t.ex. 25RMC med Bachos rullmall och 4.8mm rundfil. Läste i en gammal tråd att Mange rekommenderar 4.5mm, så kanske ska prova med en något smalare fildiam.

Ref:
H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd
viewtopic.php?f=12&t=14392
RM = Red Mountain.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

anersimyra  
#309781 I dag började jag fila om min sista red mountainkedja, halvvägs hunnen stötte jag plötsligt på en tand som var såpass hårt härdad att jag kastade kedjan. Jag ledsnade helt enkelt på att fila skiten.. :x

Avatar Fallback

Re: Red Mountain sågkedja

Tosca  
#309823 Du kanske skulle ha övervägt att ta vinkelslipen och slipa bort hela tanden istället?

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

anersimyra  
#309853
Tosca skrev:Du kanske skulle ha övervägt att ta vinkelslipen och slipa bort hela tanden istället?
Den har bara " hunnit till golvet " ännu, kanske får den komma upp på bänken i morgon.. :???: :roll:

Avatar Fallback

Re: Red Mountain sågkedja

axwell  
#309864
anersimyra skrev:Inlägg av anersimyra » 55 minuter sedan.

Tosca skrev:Du kanske skulle ha övervägt att ta vinkelslipen och slipa bort hela tanden istället?

Den har bara " hunnit till golvet " ännu, kanske får den komma upp på bänken i morgon.. :???: :roll:


Eller fixa hela kedjan till toppskärpa med Dremel + slipstift :geek: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

anersimyra  
#309866
image.jpg
Jag ska prova med min Timberline först... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309873
anersimyra skrev: Den har bara " hunnit till golvet " ännu, kanske får den komma upp på bänken i morgon.. :???: :roll:


Du får väl prova den där brotsch grunkan... Den fixar det nog!
😈



Ta det lungt med en bra fil, se till att det inte vibrerar och starta med "fel" skär vinkel.
Det brukar gå om du kar en bra fil som gör sitt jobb.

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

anersimyra  
#309880
Mange skrev:
anersimyra skrev: Den har bara " hunnit till golvet " ännu, kanske får den komma upp på bänken i morgon.. :???: :roll:


Du får väl prova den där brotsch grunkan... Den fixar det nog!
😈



Ta det lungt med en bra fil, se till att det inte vibrerar och starta med "fel" skär vinkel.
Det brukar gå om du kar en bra fil som gör sitt jobb.

Jodå den skär lätt i tanden, problemet är att 4,8 mm carbiden hamnar alltför högt i RM kedjan som bäst filas med 4,5 mm. Ytterligare " problem " med RM kedjan är som sagt dess ordentligt ojämna härdning i tanden. Kromlagret är riktigt tjockt och svårt att " bryta " med filen. Tillverkaren har inte ens lyckats slipa tänderna på ett godtagbart sätt då kromet vikt sig över skovelplanet på tänderna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).