Gallring

Vad är värdet på en stam?

108 inlägg 42538 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

halvproffs  
#309771
Mangan skrev:Mangan har redan svarat, och jag tycker det är verklig dålig stil av dig halvproffs att försöka göra dig lustig genom att hitta på åsikter åt andra.


Men att dra det mesta till sin ytterlighet är helt ok, tex kalkyl på en vägtrumma.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

isteskog  
#309773 :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309778
halvproffs skrev:
Mangan skrev:Mangan har redan svarat, och jag tycker det är verklig dålig stil av dig halvproffs att försöka göra dig lustig genom att hitta på åsikter åt andra.


Men att dra det mesta till sin ytterlighet är helt ok, tex kalkyl på en vägtrumma.


Javisst får du det, du får ha vilka åsikter som helst, kalkyler eller ej. Däremot är det oärligt att hitta på åsikter åt andra.

Våga stå du för dina egna åsikter istället.

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

halvproffs  
#309883 Ja ursäkta min lustighet då och fortsätt du att dra ytterligheter om du tycker det är så lustigt.

Återgå till tråden så den inte blir förstörd. Har du något svar på trådfrågan, Mangan?

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#309947
halvproffs skrev:
machonisti skrev:Real värdet på ett träd?

Till exempel: vad kostar en tall eller gran i en första gallring 2 st 3m massabitar?

Har någon räknat på värdet av en bit massa?


Lite lurigt det här Machonisti! Men det var väl meningen om jag tror att jag känner dig rätt.
Överskrift först; Realvärdet måste vara vad jag kan få ut i värdet av trädet. Dvs efter avverkningskostnader osv. Måste bero på vad man använder/säljer det som. För min del har jag nog bästa förtjänsten att värma huset med trädet.

Tråden blev så het så jag lät den svalna lite!

Du har helt rätt halvproffs, det brukar bli klurigt men nu tänkte jag för en gångs skull hålla en seriös linje. Får väl skylla mig själv att det svajat det har jag själv ställt till med på andras trådar.

Det som jag ser som intressant är att hitta priset som vi får när som helst för stammar i olika storlek. Valmet 862 kom med ett bra utvecklingsförslag.
Kan var och en hitta ett sätt att skapa ett mervärde är bara bra fast det då sedan är så enkelt som att värma huset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309958 Har som sagt redan svarat, halvproffs. Sitter på mobil, orkar inte leta upp exakt var åt dig. Ber om ursäkt för detta.

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

HaLLa  
#309975 Det blir inte alltid bättre med åren. Denna stammen kostar 1ha produktiv skogsmark. Tänk att ibland kan de vara bra med låga skogs priser för då förlorar jag ju inte så mycket :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

isteskog  
#309978 Lunglav på en sälg? :?:

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

HaLLa  
#309982 Lunglav är rätt men det är en bok. Lite dålig bild av själva trädet :???:

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#310002 Kan bli ett av forumets dyraste stam!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#310645 Hur många stammar skall man sikta på att lämna efter en första gallring per hektar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310649 Beror på mycket, enklare att gå efter grundytan. Kolla gallringsmallarna.

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#310652 OK men ungefär det borde finnas en gaffel, låter 1800 - 2200 orimligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310653 Ja, det är mer än vad jag lämnar efter granröjning. Tall eller gran eller björk? Ståndortsindex? Höjd/Ålder?

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#310660 Söker inte på ett specifikt område utan generellt, alltså inget exakt utan ungefärliga stamantalet :
timmerställning (700 - 1000) ?
andra gallring (1200 -1300)?
första gallring (1500 - 1800)?
Andra röjning (1900 - 2100)?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).