Gallring

m3t -> m3t

61 inlägg 24443 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Erre  
#309643 :lol:

Malwa
Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

helldisk  
#309645 Har hunnit börja i ett hörn iallafall men det är sjukt mycket att ta hand om... :surp:

Suck... :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Vedproducent  
#309646 Ja nog var det tätt tätt. Men man ska nog se det i verkligheten för att kunna se om det finns stammar som klarar sig efter en eventuell gallring. Annars är det bara att ta ner allihopa eller som det skrevs ett vedlager att ta av.

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Vedproducent  
#309649
helldisk skrev:
Erre skrev:absolut. :smile:
Blir du ngt klokare av alla inlägg i din tråd?? :wink:


Absolut! Jag kör nog på principen att det blir nånstans lika mycket typ i vedboden som på lastbilen. Men det blir en väl varse vartefter... :wink:

Då kommer du bli rejält besviken men det kommer du som du skrev bli varse vartefter.

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

helldisk  
#309650
Vedproducent skrev:Ja nog var det tätt tätt. Men man ska nog se det i verkligheten för att kunna se om det finns stammar som klarar sig efter en eventuell gallring. Annars är det bara att ta ner allihopa eller som det skrevs ett vedlager att ta av.


Jo, denna skog ska nog ses i verkligheten för att också förstå hur mycket björk det verkligen är...

   TS
Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

isteskog  
#309653 helldisk! Är huvudstammarna av björk raka, så gallra försiktigt i omgångar. Kan bli en fin björktimmerställning vad det lider. Annars har du ett bra vedtag :wink:

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

helldisk  
#309657
Vedproducent skrev:
helldisk skrev:
Erre skrev:absolut. :smile:
Blir du ngt klokare av alla inlägg i din tråd?? :wink:


Absolut! Jag kör nog på principen att det blir nånstans lika mycket typ i vedboden som på lastbilen. Men det blir en väl varse vartefter... :wink:

Då kommer du bli rejält besviken men det kommer du som du skrev bli varse vartefter.


Jaha, då blir man fundersam igen då... Vem ska man tro på egentligen... :grin: Det kommer ju så många bra svar hela tiden från alla... :grin: Och de flesta verkar tycka olika... :grin:
Inte lätt de här inte att reda ut verkar det som... :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

Blivande snickare  
#309660 Nä du kör som du själv tycker, ser bra ut på bilderna och björk är ett tåligt trädslag :smile:

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Vedproducent  
#309663 Så svårt det ska vara då. Men gå in på norskved.no och läs.
Tex står det där att en staplad trave 30 cm ved innehåller 74 procent fastvolym. Din vedbjörk håller inte ens 50 procent i 3 meterslängder.
Hur i all sin dar skulle volymen då kunna bli den samma? Eller väg veden så ser du samma sak. Det är så mycket okunskap i alla vedtrådar om detta så det börjar bli löjligt. Men du får ta hem din ved så blir du varse vartefter. Men har du räknat ut att du behöver en viss årsvolym så kommer du bli rejält besviken var så säker.

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Erre  
#309702
Vedproducent skrev:Så svårt det ska vara då. Men gå in på norskved.no och läs.
Tex står det där att en staplad trave 30 cm ved innehåller 74 procent fastvolym. Din vedbjörk håller inte ens 50 procent i 3 meterslängder.
Hur i all sin dar skulle volymen då kunna bli den samma?


Genom att inte blanda in fastvolym i det hela blir det samma volym igen. Alltså ved, luft och bark. M3t. Frågan gällde ju INTE hur mycket fastvolym han får ut.
Frågan var om en högg med luft, bark och ved kan bli lika stor igen efter att samma hög är kapad och spräckt.

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Vedproducent  
#309710
Erre skrev:
Vedproducent skrev:Så svårt det ska vara då. Men gå in på norskved.no och läs.
Tex står det där att en staplad trave 30 cm ved innehåller 74 procent fastvolym. Din vedbjörk håller inte ens 50 procent i 3 meterslängder.
Hur i all sin dar skulle volymen då kunna bli den samma?


Genom att inte blanda in fastvolym i det hela blir det samma volym igen. Alltså ved, luft och bark. M3t. Frågan gällde ju INTE hur mycket fastvolym han får ut.
Frågan var om en högg med luft, bark och ved kan bli lika stor igen efter att samma hög är kapad och spräckt.

Frågan var väl hur mycket travad ved det skulle bli i vedboden?
Då är ju svaret enkelt genom att veta att kluvna vedträn i korta längder som är travade har så mycket högre fastvolym och därmed mindre luft. (Enkelt tycker jag förstås men det verkar ju vara idiotiskt svårt för de flesta märker jag).
Det kan således absolut inte bli samma vedvolym igen.

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

machonisti  
#309711 Jag tvivlar inte en sekund på att du får ordning på det där fina björkbeståndet. Så där raka och kvistfria björkar får man leta efter.
Det är bråttom att gå igenom beståndet om du vill ha timmer så det kan vara bra att fundera på att sälja.
Är du osäker på gallringen gör som isteskog. Jag skulle däremot inte vara rädd att gallra hårdare tycker björken ser välmående ut fastän det är riskfyllt att döma utgående från en bild.

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

jannee  
#309719 Den pinnaveden kan man lätt lasta fullt lass på lastbilen utan överlass, som vedproducent tidigare sagt är fastmassan inte över 50%. När veden väl är sågad, klyvd och torkad och välstaplad i ett förråd lär 30m3 löst mått inte ta mer än 20-22 m3 utrymme.

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

svampbob  
#309722
Vedproducent skrev:Så svårt det ska vara då. Men gå in på norskved.no och läs.
Tex står det där att en staplad trave 30 cm ved innehåller 74 procent fastvolym. Din vedbjörk håller inte ens 50 procent i 3 meterslängder.
Hur i all sin dar skulle volymen då kunna bli den samma? Eller väg veden så ser du samma sak. Det är så mycket okunskap i alla vedtrådar om detta så det börjar bli löjligt. Men du får ta hem din ved så blir du varse vartefter. Men har du räknat ut att du behöver en viss årsvolym så kommer du bli rejält besviken var så säker.


Norskved var en väldigt bra och pedagogisk sida. Jag antar att dom norska siffrorna kommer från rätt rak och fin björk. Jag högg för ett par år sedan björk som hade stått undertryckt i gammal tät granskog. Den var både krokig och väldigt vriden så när jag gjorde 60 ved av den så var jag långt ifrån 65%.

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Erre  
#309724
Vedproducent skrev:
Erre skrev:
Vedproducent skrev:Så svårt det ska vara då. Men gå in på norskved.no och läs.
Tex står det där att en staplad trave 30 cm ved innehåller 74 procent fastvolym. Din vedbjörk håller inte ens 50 procent i 3 meterslängder.
Hur i all sin dar skulle volymen då kunna bli den samma?


Genom att inte blanda in fastvolym i det hela blir det samma volym igen. Alltså ved, luft och bark. M3t. Frågan gällde ju INTE hur mycket fastvolym han får ut.
Frågan var om en högg med luft, bark och ved kan bli lika stor igen efter att samma hög är kapad och spräckt.

Frågan var väl hur mycket travad ved det skulle bli i vedboden?
Då är ju svaret enkelt genom att veta att kluvna vedträn i korta längder som är travade har så mycket högre fastvolym och därmed mindre luft. (Enkelt tycker jag förstås men det verkar ju vara idiotiskt svårt för de flesta märker jag).
Det kan således absolut inte bli samma vedvolym igen.


Med ditt nickname så har du säkert koll på läget.
Jag tyckte det lät rimligt då det jämfördes travat i rundvirke mot travat kapat och klyvet.
Men du är nog rätt ute.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).