Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avant 420

27 inlägg 38376 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avant 420

Initium  
#188504 jo, men Bobcat`en blir for stor. Vil maks ha 20hk motor, det er grensen om man vil hyra ut, til folk uten maskinførerbeviset...

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Grottjanne  
#199018 Min Avant 420 har fungerat bra till snöplogning, men jag fick hänga på lite extravikter för att kunna lyfta de vedpallar som jag har.
Ett problem som jag har haft är att den har lite svårt att orka med de rätt branta backar som jag har på tomten. Med facit på hand borde jag nog köpt en maskin med lite kraftigare hjulmotorer.
Förutom detta är det en trevlig, och lättkörd maskin.

/ Janne

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Initium  
#199385 Ja, 520 har kraftigere hjulmotorer enn 420. Selger var veldig påpasselig med å påpeke dette.

Hva for vedpaller hånterer du ? Løfter du opp og ned fra tilhenger ?

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Initium  
#217138 Kjøpte en kjekk liten maskin heromdagen
Agromatic / Norcar 760

Bild


Løfter fint en tørr 1,2m IBC bur for å stable det på et annet.

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Initium  
#227988 Er det noen som kan hjelpe med en koblingsskjema på Norcar Agromatic 760 ?

Elharvan i maskina er ur-dårlig, og å fine ut av ting uten skjema er litt.... utfordrende...

Avatar Fallback

Re: Avant 420

xgute  
#271113 Skulle dra upp en 1500 kg skylift i en brant grusad backe med en vw transporter men det gick inte så då hänge jag liften på Avant 420 :s krok och på med lockknappen sen var liften uppe. 420:n går att köra fort på lågt varv med sina hjulmotorer medans 528 behöver mer gas för att komma upp i fart.

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Daggi  
#309203 Hei

Lurer på å kjøpe meg en Avant 420, med teleskop laster, diff og anti slipp, traktord mønster dekk, flerfunskjon på stikka etc.

HAr testet en avant 420 i ca 8 timer på forskjellige steder og var godt fornøyd.
Kan ikke kjøpe større Avant pga at jeg ikke har maskinførerkurs.

Avanten skal brukest litt privat rundt huset og til enkel brøyting + hos kunder med å fjerne greienr og stammer etter trefelling.

Er det noen som gidder å liste opp pluss og minus fra ders erfaringer med Avant?

Hva bør jeg velge av dekk? Med traktor mønster eller allround mønster?

Hva slags utstyr bør jeg ha med når jeg kjøper avanten?
(tenker ikke da på redskap, men fjæret sete, lys, funskjoner på stikka etc)

Lurer på å kjøpe med lys for kjøring på vei siden jeg skal kjøre hos andre og ikke bare på min tomt..

Lurer på å sette på en kran fra Vahva Jussi tømmervognen min bake på avanten der en fester ekstra vektene.
Tror dere dette er mulig?
Tåler ramma dette?

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Ferguson system  
#309209 Jeg ville ha valgt det ekstrautstyret du har satt opp + flyt på lasteren, og plendekk i stede for dekk med traktor mønster. Lys for veikjøring er også greit å ta med. For komfort så ville jeg ha spurt etter et sete med fjæring og varme. Det minuset jeg kommer på med Avant er at leddet man sitter på slår kraftig ut i sving. Ikke noe gull på veldig trange områder og kan være litt guffent i sidehelling. Avant 419 er omtrent samme maskin som 420, men med 20 hk bensin motor i stede for diesel. Du kan spare 10 000 - 15 000 kr bare der, hvis du ikke absolutt må ha diesel motor. Avant 520 kan også kjøres uten maskinførerbevis. Det er en tyngre maskin med 20 hk motor og større løftekraft enn 419/420.

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Daggi  
#309393 Ok, ja flyt på lasteren har jeg med, det glemte jeg :)

Hvorfor plendekk kontra traktor mønster?
Er ikke det lett å spinne og ødelegge plen + dårlig grep om en kjører litt ulendt/jorder?

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Ferguson system  
#309448 Grunnen til at jeg ville ha valgt plendekk er fordi at det gir langt bedre grep ved brøyting og er mer skånsomt mot plen enn vanlige dekk. Plendekk pakker jorda mindre og har bredere kontaktflate. På plen og på vei så er det langt bedre enn traktordekk. De to områdene plendekk ikke fullt ut er så gode på er skogskjøring og veldig gjørmete jorder. Plendekk har også en annen fordel. Det er lettere å legge på kjetting på de, og man trenger bare tverrlenka kjetting. På et traktordekk så må man ha kjetting med kryssmønster for at lenkene ikke skal legge seg i mønsteret på dekket. Hvis jeg ikke husker helt feil, så får du plendekk i større dimensjon enn dekk med traktormønster til Avant.

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Daggi  
#309477 Ok, takk for tips :)

På den jeg prøvekjørte så hadde jeg disse dekka(Se bilde)

Jeg syntes de fungerte bra, kanskje jeg skulle ha valgt disse da jeg syntes jeg fikk godt grep på litt ulendt jorder og plener og gode å kjøre på hardt underlag.

Der det var vått og mold så fylte sporene seg med jord, men syntes det gikk greit da med mtp å komme seg frem..

Avatar Fallback

Re: Avant 420

Ferguson system  
#309623 Industridekk er heller ikke så dumt. Blir en fin blanding av traktordekk og plendekk på godt og ondt. En fordel med industridekk er at de tåler mye mer slitasje og stikkskader enn de to andre alternativene.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).