Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven kärra, egentillverkad

126 inlägg 72545 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Driven kärra, egentillverkad

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3075 Nu har jag kommit en bit på väg med mitt bygge av en driven kärra för skogen. Att tillverka eget är en upplevelse och det ska bli intressant att se hur det blir när det blir klart.



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3076 Ser väldigt proffsigt ut :D

Avatar Fallback
Fisketorp  
#3086 Trevligt att se ett hemmabygge som ser bra ut =)

Får man fråga vad konstruktionen ligger på i kostnad?

stod nämligen så sent som idag och tittade på en timmervagn konstaterade av dess konstruktion att det inte skulle vara alltför avancerat att "kopiera" en sådan tillåmed kranen såg ganska enkel ut förutom själva griparmen och "roteringen" på kranen (kan tänka mig att hållfastheten inte blir lika bra på hemmabygge?)

så det hade varit kul att veta vad din konstruktion kostat då det kanske kan vara lönande att bygga sin egen istället för att köpa en skogsvagn för 70k (vilket ju intevar så förödande)

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3088 Vad har du använt för lagring vid ramstyrningen?

Hur stor är kedjan du använder?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3089 såg riktigt proffsigt ut!

Avatar Fallback
Fisketorp  
#3094 Hur fungerar dethär med ramstyrning?

Läst lite på tillverkares hemsidor men förstår ej riktigt hur det gör det smidigare.. någon som har bra svar eller eventuelt en länk till video där man ser det i drift..

värt att nämnas är ju att jag knappt kört traktor eller bil med släp så kanske därför jag inte förstår=P

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3095 Du får ju en brytning längre bak.
På så sätt följer kärran traktorn bättre.
En maskin som har "svängen" mitt mellan fram och bakhjul spårar ju exakt..

Avatar Fallback
Fisketorp  
#3096 OK.. borde nog vara logiskt tänkande.. men skadar inte att fråga ;)

Om man planerar att bygga en skogsskärra med kran vilket är att föredra. Boggie eller en axel med drivning från tex en gammal lastbil.

flesta skogskärror kör ju med boggie även de för ca 70k men vad gör skillnaden?

hoppas på svar. är somsagt ej kunnig inom något med skogsbruk men planerar att lära mig =P

Avatar Fallback

driven kärra

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3098 Lagringen till draget är en svarvad axel med brons bussningar.
Kedjedriften är av halvtums duplex kedja.Vet ej om det kommer att hålla men då får jag gå upp i dimension.Jag bygger med dom dimensionerna som jag tycker ser bra ut och vill ej överdimensionera.
Bakaxeln har jag monterat en norrlandsväxel på så att jag kan lägga i och ur driften när jag bara behöver den.Det sparar kedjorna så att dom ej snurrar jämt.
Kostnaden nu ligger på 1300 kr för drev kedjor lagringar till drivningen.
Däcken 1200 för båda lite beg.
Kolven var en meter men jag har kortat den till 460mm nya tätningar 500 kr.

Nu håller jag på att tillverka en frontgrind och 6 st vridbara stöttor.

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#3099 Låter ju inte som en enorm kostnad med tanke på hur vagnen ser ut =)

vad har du betalt för själva metallen (balkarna)
är väl det som det går åt mest utav? =)


Kan du sköta norrlandsväxeln ifrån hytten eller måste du ut till kärran?

Avatar Fallback
Fisketorp  
#3100 Ta kan inte lägga upp lite mer bilder på tex drivningen och fästning utav axeln?=)
vore heltfint om du kunde =P

En sak jag funderar på (kanske bilden som lurar)
men om du lägger på ett fult lass eller stor stock kommer inte den/de att ta i hjulen då dessa sticker lite innanför metall"grindarna" (heter???)

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3101
Fisketorp skrev:Om man planerar att bygga en skogsskärra med kran vilket är att föredra. Boggie eller en axel med drivning från tex en gammal lastbil.

flesta skogskärror kör ju med boggie även de för ca 70k men vad gör skillnaden?


En boggiekärra klättrar över hinder mycket bättre.
Om du ha enkelaxel måste ju hela hjulet över och kärrantippar mer, boggien ledar ju sig och "flyter" mer över.
Det är ju dock enklare att få drivning när du bygger med en lastbilsaxel.
Med boggie kan du också få skonsamt marktryck med mindre hjul pga att det finns 4 och inte bara 2..

Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3102 Norrlandsväxeln har jag bygtom så att med en vippströmbrytare inne i hytten kan jag lägga i och ur drivningen.
Dom fästerna som sitter där nu ska bort, nya är på gång så att hjulen går fritt.
Om man ska bygga en kärra med drivning är det billigaste en bakaxel från en lastbil, men vist är boggin överlägsen i framkomlighet vad kostar 4 hydraul motorer.vill ej ha robson drift.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3103 Fyra hydraulmotorer med likartad dragkraft som din kärra är svindyra :shock:

Sådana klena som du har till robson(och dom är endast till hjälpdrift) kostar nog ca 5000:- styck..

Hydraulik gillar inte jag, det ska vara mekaniskt direkt från kraftuttaget :)

Avatar Fallback
Fisketorp  
#3104 Vad menas med "robsson" -drift?
är det det "lilla" "drevet" som sitter mellan hjulen på boogie och hjälper till med drivningen?

http://www.olssonsiellos.se/ säljer saker till Hydralik tex pumpar & motorer tyckte inte att priserna var så fruktansvärda typ 2000kr för vissa.
var nog kanske i klenaste laget motorer som inte orkar rubba den stackas fullastade kärran =P

om man skulle sätta Hydraldrift på hjulen vad eller vilken styrka ska dessa motorer ligga på kw/Nm gärna en länk till en passande/fungerande motor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).