Gallring

Vad är värdet på en stam?

108 inlägg 42598 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#309538 Hur många bitar går det på en fast m3 ifall vi gallrar 4 bitars träd. Antar man att de två toppbitarna bör vara 30 st för att få en fpb. Låter 20 st långsökt för de grövre bitarna innan man får en fbp?

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309543 En 16m gran med 16cm i brösthöjd borde ge 4 bitar. Den ger 0,17 m3sk, skall vi säga 0,12 m3fub?

Åtta sådan ger 32 bitar och 1 fub. För en fpb kasnke det räcker med 26 bitar då?

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#309550 En fpb ger i Fin 28 € på både björk och barr vid leverans. Värdet på ett 4 bitars träd blir således ca 4,3 €. Räknade med 6,5 stammar för en fpb. Omräknat till sek ca 37,70 kronor (interneträknare).

Trädet har fått en värde höjning från 1,7 € till 4,3 € på hoppeligen max 20 år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309554 vad är värdet på en "stam"? tja... hur långt är ett snöre?

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#309556
Huggarn skrev:vad är värdet på en "stam"? tja... hur långt är ett snöre?

Så kan man se det ändå är både korta och långa bra att ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309563 Jo machonisti... så är det så klart! men bestämmer det "värdet på en stam" ? man skulle ju lika gärna kunna fråga hur många ggr en klocka måste snurra innan timvisaren ramlar av? :lol: eller?

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#309567
Huggarn skrev:Jo machonisti... så är det så klart! men bestämmer det "värdet på en stam" ? man skulle ju lika gärna kunna fråga hur många ggr en klocka måste snurra innan timvisaren ramlar av? :lol: eller?

Jag förstår inte varför huggarn upplever ett värde så oviktigt, eller har han ramlat av?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309568 upplever jag ett värde oviktigt? ge ett exempel på det snälla du?

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#309577 Från planta till timmer skall träd som inte duger till timmer väljas bort. Valet i en 1 gallring är enkelt om som fälls träd är defekta. Är alla träd eller merparten av god kvalitet så frestas jag att spara och det blir för tätt, vet jag stammens värde är jag hoppeligen inte så snål.

Att bestämma värdet på resterande träd är inte lätt och jag gissar att de är dessa huggarn tänker på.

Utgående från huggarns två första inlägg fick jag intrycket att huggarn inte tycker att värdet är viktigt, är det felaktigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Blivande snickare  
#309580
machonisti skrev:
Huggarn skrev:vad är värdet på en "stam"? tja... hur långt är ett snöre?

Så kan man se det ändå är både korta och långa bra att ha.

Huggarn skrev:Jo machonisti... så är det så klart! men bestämmer det "värdet på en stam" ? man skulle ju lika gärna kunna fråga hur många ggr en klocka måste snurra innan timvisaren ramlar av? :lol: eller?

Ja längden bestämmer ju värdet i allra högsta grad, eller hur Huggarn?! :roll:
Huggarn skrev:upplever jag ett värde oviktigt? ge ett exempel på det snälla du?

Det här säger sig självt tycker iallafall jag..
Huggarn skrev:vad är värdet på en "stam"? tja... hur långt är ett snöre?

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309596 är ni lite bortdomnade? "värdet på en stam" ? ok! får jag en siffra nu då?

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309599 Blivande snickare: hur mycket är en "stam" värd?

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309602 inga svar!... det ante mig! :-)

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309603 Kanske dags att tagga ner, längre än sex minuter borde du kunna fä vänta.

Läste du bara rubriken och hoppade öve detaljerna inuti inläggen? Då förstår jag att du inte fattade frågan...

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Blivande snickare  
#309610 Den som diskuteras i början av tråden är värd 1 euro och 70 cent.

Sen går det inte att säga att samma stam har samma värde för alla. Stammen kan vara värd 1.70 som massa för maschonisti men den kan ha en krök eller knöl som kan vara värd betydligt mera för mig som snickare.. vi brukar kalla det "klantomani" när man samlar på alla udda bitar :mrgreen: .

Så delvis förstår jag hur du tänker Huggarn! :wink:

Ursäkta att det tog länge ( :roll: ), skriver från telefonen å det är inte så lätt med stora fingrar..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).