Gallring

prestation i 1:a gallring

18 inlägg 16952 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

prestation i 1:a gallring

Seb macahan  
#309531 Hej, jag vet att det inte går att säga exakt men ungefär hur mycket presterar ni med era beståndsgående maskiner i 1:a gallring? Beståndet är varierande med 60-70% gran resten björk. Medelstam 0,033 ca 3500stammar per Ha. Bra drivningsförhållande. Jag har konstaterat att underröjning skulle gjorts hårdare. Men jag lyckas få ihop mellan 6 och 15fub på 8 timmar. Har hållit på hela julhelgen och alla mellandagar fram till nu och är uppe i 70fub och 3ha av totalt nästan 10 är klart. På 6dagars. Hur lång tid "ska" det ta?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: prestation i 1:a gallring

öronbak  
#309542 Hej..

Hmm. Börjar du ställa krav på dig själv eller är det prestationsångest!!!!!!!!! :roll:

Användarvisningsbild

Re: prestation i 1:a gallring

machonisti  
#309553 Maskinoperationerna är desamma oavsett diameter på virket. Sedan skall du greppa tag i en ny stam efter 2 bitar. När du går in i ett annat bestånd tror jag nog du märker skillnad.

Tänker jag på manuell 1 gallring blir vedhögen ditåt och kanske jag kommer upp i max 20 bitar massa per tank. Största fördelen med manuell gallring då jag behöver flis är att förröjningen kan ske på samma gång.

Att klämma 70 fub över en julhelg med motorsåg i 1 gallring? Då är man inte längre på hobbynivå men med din maskin är det ju klart möjligt.

Användarvisningsbild

Re: prestation i 1:a gallring

Seb macahan  
#309566 Jag trodde nog jag skulle hinna mer. Jag vill väldigt gärna bli klar med denna gallringen i vinter. Med endast denna yta klar så känns det som det kommer bli trögt då endast helger är tillgängliga framöver. Sen ska allt köras ut också....har nog underskatta mitt projekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: prestation i 1:a gallring

Fredrik Reuter  
#309578 Hej,
Tittar man vad bolagen betalar till skördaren så ser man ungefär vad snittet blir prestationsmässigt. I de medelstammarna som är mycket klena så tror jag inte alla bortsättningslistor går så lågt. Tror många bara går till 0.04. Säg ~210kr fubben.
Runt 35fub på 8h tror jag därför är vanligt, gärna 40 eller över för att få avkastning.

Med det sagt så måste man också ta med att detta gäller en förare som är uppe i full produktion vilket säkert tar ett par år!

Användarvisningsbild

Re: prestation i 1:a gallring

Seb macahan  
#309594 Tack Admin. Jag har inte ambitionen att mäta mig med erfarna förare efter några veckors körning. Men det kan vara intressant o veta hur man ligger till o försöka klura ut hur det kan gå snabbare. Tar entreprenörer alla uppdrag på fast fub/pris eller händer det att man bedömmer beståndet så skiftat och svårt att man tar det per timme? Jag har svårt o se någon som ville köra min gallring på standardpris fastpris fub. Jag ville köra det själv för jag har fått indikationer på att det skulle bli dyrt o leja bort. Så givetvis tar det tid. Men 35-40fub per dag är ju en bra bit från mina 5-15 än så länge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: prestation i 1:a gallring

Fredrik Reuter  
#309601 Hej,
Det normala idag är fast fub pris efter lista. Det finns några här på forumet att kolla på om någon vill bilda sig en uppfattning. Det finns i regel två, en för gallring och en för slutavverkning. Sedan förhandlas denna lista om vid varje (om)kontraktering.

A'conto sker i vissa fall vad jag vet faktureringsmässigt, annars är det normala är att det rapporteras in totalvolym skördat och antal stam som sedan medelstam räknas ut på och betalas efter.

Timkörning tror jag mest sker när det är speciella förhållande eller när markägaren själv vill detta. Inte så vanligt dock tror jag. Ska jag gissa så kanske max 3% av all fakturering.

När jag körde beståndsgående så var det relativt många objekt, eller iaf delobjekt som gick ner mot 0,03 så helt ovanligt är det inte. Problemet är snarare det motsatta, att det riskerar att bli en backaffär för markägaren. Vid 0,03 så rekommenderas oftast en röjning först och sedan att man återkommer om kanske tre år när medelstammen tagit sig och en ordentlig röjning redan är gjord.
Vanlig var dock att något objekt låg väldigt lågt i medelstam, oftast beroende på att markägaren ville ha med det när man ändå var där. Att betänka är dock att detta drar ner medelstammen på hela avverkningen och sänker nettot till MÄ då givet.

Sista året jag körde låg årsmedelstammen på ~0,087 och det verkar stämma överens väl med Skogsstyrelsens årsstatistik som också ligger där för gallring.

Användarvisningsbild

Re: prestation i 1:a gallring

bodaedet  
#309611 Hej Seb.
Jag började som jag sagt tidigare precis som du, helt grön på skördare. Nu har jag kört heltid i fyra år, och ökar prestationen än, och minskar misstagen. Sådan klen skog som du har nu har jag inte kört, det förra objektet jag var på låg på 0,043/stam. Där låg jag på strax över 100 stam/tim då ingår all tid datorn har varit igång, alltså rep, service och planering ingår. Tycker det är fel att bara räkna med effektiv tid. Tror att det går att putsa den siffran ganska mycket.
Jag försöker att tänka på vad jag gör och hur jag gör det hela tiden. Sen försöka tänka på hur jag kan göra det bättre/snabbare. Det är otroligt hur mycket 1-2sek kapad tid per stam gör i slutet på dagen.
Det är enligt min ringa erfarenhet små detaljer på moment som återkommer hela tiden tex ansättning, fällkap och dyl som gör störst skillnad. Allt ska ju förstås göras med förstånd, maskinen ska hålla över tid och beståndet skall vara oskadat.
Kör hårt.
/Pär

Avatar Fallback

Re: prestation i 1:a gallring

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309622 Ibland så hamnade man på röjsågs körningar med 911an,dom objekten körde jag på timme.
kom man upp i 1000 stam på 8 tim fick jag vara nöjd med mitt stora aggregat utan fler träds hantering.
så på 0.03-0,04 skog blev det inte mer än 30-40 fub om dagen.
Det är dyrt när man slarvar med röjningen så skördaren får agera röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: prestation i 1:a gallring

machonisti  
#310651 prodilass, finns det möjlighet att få skördarkostnaden täckt av 40 fub?

Avatar Fallback

Re: prestation i 1:a gallring

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310666 Det beror på vad man får för massaveden. Avv kostnaden 8 tim x 1200 kr = 9600 kr / 40 fub = 240 kr / fub.
Skotningen till kommer.
På så klena bestånd blir nog noll resultat, ofta så körd man nån grövre gallring eller slut avv när man var hos markägaren så det gav ett netto.

Användarvisningsbild

Re: prestation i 1:a gallring

machonisti  
#310674 Tack! I mina trakter kommer det ca 40 fub på en första gallring. Hur många timmar röjningen går på beror ju på hut tätt det är.

Edit: måste nog revidera mina fantasier det rör nog sig om max 30 fub

Användarvisningsbild

Re: prestation i 1:a gallring

Seb macahan  
#310883 Det känns ju bra att du kan editera ner dom till 30fub. Då är man ju bara hälften i från än. Jag har varit i lite grövre delar av beståndet nu och märker att det gör stor skillnad. Den sista delen hade jag en medlestam på 0,04 och bättre röjt (eller rättare sagt det fanns inte så mycket björk att spara där vid röjning) och då lyckade jag komma upp i 3,7fub/timme.
Dessutom har jag hittat ett "litet" fel som gjorde att inte nedre kvistknivar fick rätt tryck. När jag bytt den spolen så märkte jag en stor prestationsförbättring. Innan så slet jag av några björkstammar/Ha som fick lumpas. Samt många omtag vid ansättning. (knivarna öppnade inte fullt alltid).

   TS
Användarvisningsbild

Re: prestation i 1:a gallring

machonisti  
#310903 Skönt att det går emot det bättre seb!

Avatar Fallback

Re: prestation i 1:a gallring

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311056 Jag tror man kan säga att 100 stam/h är ett vettigt krav på en skördarförare. På sådan produktion skall skördaren gå runt. Sen kan man hugga både 150 stam/h och 200 men då är det väldigt duktiga killar och fina bestånd.

för din egen skull tror jag det vore bra att helt bortse från produktionen. Att vara i ett upplärningsskede, som jag förstått att du är, och titta på fuben är lurigt. Även om du själv inte märker det så tror jag du skapar en inre stress att producera och det tror jag hämmar din utveckling. Så försök istället att fokusera på att göra alla rörelser RÄTT och inte SNABBT. Hastigheten kommer efter hand men noggrannhet är svårare att skapa om man inte har det med sig från början.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).