Gallring

Tips om för sen tallgallring

22 inlägg 18239 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips om för sen tallgallring

Sunilorblede  
#309421 Fast att gallra flera gånger med några års mellanrum finns det väl en hel del risker med också. Sägs väl ta ca fem år för träden att stabilisera sig efter gallring och gallrar man flera gånger med intervall på några år så blir ju den totala instabila perioden väldigt lång och risken att träffa en storm större. Att gallra lite hårdare än du tänkt och lämna ett,enligt gallringsmallen,för tätt bestånd är ju också en variant som då minimerar tiden då träden är instabila.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

isteskog  
#309461 Jag skulle nog vänta 5 år mellan de första gallringarna. Gallringarna ser bra ut, men underväxtröjer ni inte före gallring? Vet själv att det är jobbigt att kröka rygg på klent.
Vägen såg suverän ut! :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

Lindianerna  
#309479 Uppdatera gärna hur det går!!
Kul att följa!
Har själv ett liknande bestånd som jag måste börja med. Aldrig röjt innan förutom förra året när jag tog all underväxt!

Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309570 Vi har tänkt vänta minst 5år innan vi gallrar igen.
Det skiljer inom beståndet på vissa platser är det normal gallring medans det är tätare på vissa platser (långa smala tallar) det är på dessa platser som vi är oroliga för blötsnö som knäcker stammarna.
Under växtröjning skulle inte skada men vi ansåg att det var viktigare att börja gallra tallarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om för sen tallgallring

LiteNyfiken  
#779134 Hur har det gått med beståndet @curre?

Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780999 2019 kom stormen Alfride på Uppland och Roslagskusten.
2021 kom blöt snön.
Men eftersom det var kanske tät blev det fortfarande klart godkänt.
Faktiskt börjat lite där i år igen och tar lite mer där stormen och snön missat.
1669637440_20190508_163726.jpg
1669637440_20190508_163559.jpg
1669637480_20221104_101046.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om för sen tallgallring

Sjögården  
#781007 Tallbestånden läker bättre än man tror.. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).