Motorsåg och handhållet

Glidande kilar

138 inlägg 54133 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Jim_the_one  
#308761
axwell skrev:
Hema skrev:Tycker den liknar min mellanstorlek av märket stihl. Dock lite låg, men då blir den klart lättare att slå in.


Ja, den hade gärna fått vara lite högre, den korta är något högre, saknar dock hullingar enl. bilden.

Man får såga djupare riktskär på större träd, då räcker troligen lutningen som 24 mm ger i bakkant av fällskäret.
Alternativt dribbla med fler kilar och andra hjälpmedel :mrgreen:


sågar du djupare riktskär så får du jobbigare att slå i kilen, vanlig hederlig hävstångsmatematik.
Vilket också gör att brytmånen kan gå av lättare, speciellt farligt om det är mycket baklut på trädet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

machonisti  
#308776 Tack hlb, avfyrade även ett gillande!

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

hlb  
#308788 Blir bara så glad när folk som JensSkoog och machonisti gillar mina små lösningar. Vill ha sagt att riktaren inte är certifierad enligt EU-direktiv utan avsedd endast för mitt behov. Med en liten korrigering går det nog bra lagligt för andra också.
Sådant här är ju skogsforum suveränt till. TACK till Admin som möjliggör detta. Nu kanske det blir av att måla riktaren också och fixa bättre fäste för att hänga den på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

axwell  
#308802
Jim_the_one skrev:sågar du djupare riktskär så får du jobbigare att slå i kilen, vanlig hederlig hävstångsmatematik.
Vilket också gör att brytmånen kan gå av lättare, speciellt farligt om det är mycket baklut på trädet.


Självklart, det förstår nog de flesta. Det jag skrev gäller specifikt om kilen har normal längd och liten höjd.
En sån kil kräver mindre kraft för att kunna slås in, det går på ett ut om det kompenseras av motsvarande djupare riktskär.
Brytmånen blir starkare om riktskäret görs någon cm djupare, fibrerna går i mer rätt riktning och längden ökar, 80 % av diametern känns inte som någon överdrift.
Vidare styrs fallriktningen med bättre precision med en tillräckligt lång brytmån.

Baklutande träd kräver ett annat förfarande som tex. flera kilar, kompletterade med fällriktare, slanor, traktor med högt fäst wire, rätt vind osv. osv.

Hur många av dessa attiraljer som behövs får bedömas från träd till träd, alla har inte exakt samma baklut, förruttnelse, krök, grenöverhäng, motvind................

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Jim_the_one  
#308849 Ja någon cm hit eller dit spelar ju oftast inte så stor roll
80% är ju självklart.
Tolkade det som att riktskäret skulle gå in närmre 50% i trädet.
Ja brytmånen blir starkare men samtidigt blir ju påfrestningen bra mycket större :geek:

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

JensSkoog  
#308850
hlb skrev:Blir bara så glad när folk som JensSkoog och machonisti gillar mina små lösningar. Vill ha sagt att riktaren inte är certifierad enligt EU-direktiv utan avsedd endast för mitt behov. Med en liten korrigering går det nog bra lagligt för andra också.
Sådant här är ju skogsforum suveränt till. TACK till Admin som möjliggör detta. Nu kanske det blir av att måla riktaren också och fixa bättre fäste för att hänga den på traktorn.

Har laddat ner dina bilder och varit i stålhögen och rotat genom men fann inte något som passar. Blir en sväng till min kompis i stålbranschen snart :grin:

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Peteflamingstar  
#308883
mghg skrev:
axwell skrev:
mghg skrev:Min slutsats av denna tråd är att det är svårt att i ett internetforum övertyga någon om att kilar är bättre än brytjärn och fällriktare/trädtryckare.



Men om man är stor och stark och i hela sitt skogsverksamma liv har klarat sig med brytjärn och dessutom kanske bara sett små kilar så förstår jag att man är allmänt skeptisk mot kilar. Har man dessutom tillverkat sin egen fällriktare eller någon annan domkraftslösning så har jag all förståelse för att man är stolt över sin egen konstruktion. Har man köpt en "Stalpen" för dyra pengar så kan det inte vara kul att läsa påståenden om att två plastbitar är bättre.

Av egen erfarenhet vet jag att dock det är lätt övertyga den mest inbitne brytjärnsanvändaren genom att först visa och sedan låta personen i fråga själv använda kil som fällredskap på ett normalstort träd.


Som själv varandes "fullvuxen" skogsarbetare på 170 cm och 65 kg är jag väldigt tacksam till kilens uppfinnare... mitt brytjärn får oftast snurra stockar och min Stalp orkar jag inte bära så många meter, men kilar av alla storlekar är guld värda!

Apropå kilar i olika storlekar, tillverkas inte både EIA:s, Stihl:s, Husqvarnas och Jonsereds (?) i Edsbyn?

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

mghg  
#308897
Peteflamingstar skrev:Apropå kilar i olika storlekar, tillverkas inte både EIA:s, Stihl:s, Husqvarnas och Jonsereds (?) i Edsbyn?

Min favorittyp av kil är 3 cm hög i bakkant, 24 cm lång och märkt "Made in Sweden". Enligt "ersker" är denna kil svensktillverkad av Edsbyns Industri AB (EIA) och har genom åren varit märkt EIA, Bahco, Sandvik eller Stihl. Enligt ersker tillverkar EIA även en mindre kil.

viewtopic.php?f=12&t=18639&st=0&sk=t&sd=a&start=15#p267807

Jag vet inte var kilar märkta Husqvarna, Jonsered eller Oregon tillverkas.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

bgl  
#309122 Kommer in lite sent, har bara slarvläst tråden. Finns bilder på nätet på detta sätt att använda kilar, men jag hittar dom inte.
Gör ett instick 2cm under där första fällkilen ska sättas i fällskäret. Insticket ska bara vara något bredare än en kil men minst lika djupt som en fullt inslagen kil. Sätt en kil i insticket och en i fällskäret. Detta kan upprepas minst en gång till om så krävs. Slå sen alla alla kilarna "samtidigt". Detta kräver ganska breda kilar för att ingen ska förskjutas i sidled.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

anderswestergren  
#309413 Alltså... Jag ska komma med en bekännelse här, mitt ibland alla moderna plast- och aluminiumkilar.
Vid minsta misstanke om att träden ska vara motsträviga utöver det vanliga, särskilt om det handlar om övergrov gran eller grov bok eller ek, tar jag min gamla hederliga 8-kg:s slägga och mina gamla hederliga, breda, räfflade järnkilar. Och sen genljuder skogen av de muntra släggslagen, följt av ett brak när trädet faller precis där det ska (!).

Obs. Jag är ingen bakåtsträvare. Traditionalist, möjligen.
Jag har gått väldigt mycket och fällt övergrov gran i slutavverkning till skördare. Så långt möjligt har jag försökt klara mig med plast- eller aluminum -kilar och EIA slagjärn som jag hade med mig i bältet. Praktiskt, men med begränsningar.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

mghg  
#309471 Anderswestergren: Hur långa är dina "gamla hederliga, breda, räfflade järnkilar"? Hur höga är de i bakkant?

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

JensSkoog  
#310431
bgl skrev:Kommer in lite sent, har bara slarvläst tråden. Finns bilder på nätet på detta sätt att använda kilar, men jag hittar dom inte.
Gör ett instick 2cm under där första fällkilen ska sättas i fällskäret. Insticket ska bara vara något bredare än en kil men minst lika djupt som en fullt inslagen kil. Sätt en kil i insticket och en i fällskäret. Detta kan upprepas minst en gång till om så krävs. Slå sen alla alla kilarna "samtidigt". Detta kräver ganska breda kilar för att ingen ska förskjutas i sidled.

Provade den metoden i dag när jag fällde ett fågelbärträd med lite baklut och mestadelen av grenerna på lutningssidan. Två medelstora kilar, den ena lite under den andra, i kombo med säkra hörnet. Trädet var bara ungefär 35 cm, men det fungerade hyfsad! Tack för ny kunnan, "blg" :-bd

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Blivande snickare  
#310469 Har du en bild på fågelbärs stammen Jens?
Menar alltså kapsnittet, färgen i stammen som intresserar! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

JensSkoog  
#310523 Ska en sväng ut med hunden och kolla hur skogen där har klarat sig nu, så jag kan ta en bild.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Blivande snickare  
#310547 Vackert, väntar med spänning! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).