Gallring

m3t -> m3t

61 inlägg 24441 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

m3t -> m3t

helldisk  
#309131 Håller på att gallra ur svärfars björkskog lite och för att få hem till nästa års vedeldning. :smile:

Om jag fäller allt i 3meters så rymmer en lastbil (utan släp) 20m3t som ex. Visst kan man då säga att kapat och kluvet blir det lite drygt lika mycket i vedboden? Kanske en eller två m3 mer beroende på hur man klyver och staplar. Det måste ju bli så, eller är jag ute o cyklar... :???:



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309397 Lastbil med släp "tre stuvar " får med sig ca 85 m3t,
när man sen kapar och klyver upp det i 30 cm bitar brukar man få ut ungefär samma volym i m3s

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Erre  
#309417
helldisk skrev:Håller på att gallra ur svärfars björkskog lite och för att få hem till nästa års vedeldning. :smile:

Om jag fäller allt i 3meters så rymmer en lastbil (utan släp) 20m3t som ex. Visst kan man då säga att kapat och kluvet blir det lite drygt lika mycket i vedboden? Kanske en eller två m3 mer beroende på hur man klyver och staplar. Det måste ju bli så, eller är jag ute o cyklar... :???:


Om du staplar som en gud får du tillbaka dina 20 m3t plus någon/några meter i extra luft som blir mellan dom spräckta bitarna. Så jag tror du är rätt ute i dina tankegångar.

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

jannee  
#309424 Är det smala stammar klyver dessa i hop sig = blir något mindre i vedboden, riktigt grov björk samma utrymme.
Lite mellan tummen och pekfingret kan du räkna med att 20 lösmeter är ca 11 fastmeter, är det bara riktigt grov björk kan det bli uppåt 13 fastmeter.
För övrigt lastar man lätt 30 meter på en lastbil, dock rejält överlass.
Kan tänka mig att du kvistar upp allt t.o.m. grova grenar, då bör du i alla fall hugga 25 meter för att det skall bli 20 meter i vedboden.

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

Blivande snickare  
#309428 30 hudana kubik janne?
För 30 kubik (fast under bark) 3 meters björk bara på bilen är så gott som omöjligt, både vikt men främst utrymmes mässigt. Då är lastutrymmet 2.55 brett och stolparna går upp till fyra meter. Bilen har vanlig kran, inte z.

Dessutom är det så dyra överlass böter idag att det inte lönar sig att lasta för mycket, allra minst för något vedlass..

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

jannee  
#309439 Blivande snickare, bredden mellan stolparna är 235 cm, lastar man sedan 2,5 meter högt fram och 2,1 m bak får man på runt 30 lösmeter. Normalt är fastprocenten något mellan 55 till 58%, smån lövved är oftast lite krokig också = mycket luft. Lastvikten blir trots allt ändå en bra bit över 15 ton.
30 lösmeter kan m.a.o. variera från 15 till 18 m3to.
När jag blir ombedd att köra något vedlass handlar det ALDRIG m3to utan antal lösmeter, oftast 20 eller 25 men även någon gång 30 meter, rör det sig bara om några mil + in i ett trångt bostadsområde blir det fulla lass tidiga Lör/söndagsmorgnar.

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

halvproffs  
#309442 Men Jannee! Nu blandar du nog ihop toppmätt med fub så det blir förvirrande för dom som inte är så insatta.

I runda slängar går det 2 travade meter på en fast meter. Så helldisk din tanke är helt korrekt.

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Vedproducent  
#309451 Travat mått är ett måttslag som inte säger något vad om hur mycket luft och ved traven innehåller. Inte ovanligt med variation mellan 40-70 procents fastvolym.

Men för att ändå förtydliga siffrorna lite då det skrivs om björk här och siffrorna som skrivs här är såpass långt från verkligheten så skriver jag lite vad normalbjörken ger.

Travad björk i 3 meterslängder håller sällan över 50 procent. Kluven ved i 30 cm längd stjälpt i en hög innehåller också 50 procent. Alltså identisk volym som den travade 3 metersvolymen.

Sen staplar du upp den i vedboden och då får du cirka 65 procent beroende på hur noggrant du staplar.

Så sammanfattningsvis kan jag säga till trådskaparen att dina 20 m3 travade 3 meters ger 13 m3 färdig ved 30 cm upptravat i vedboden.

Ska du få högre volym än det så är det inte normalbjörk du gallrar ut i dina 20 m3 travade 3 meterslängder.

Går att läsa lite om dessa siffror på norskved.no för den intresserade också. Sen lär man sig ju egna erfarenhetstal när man håller på med det jämt också.

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

Blivande snickare  
#309454 Jo måttet mellan stolarna är 2.35, ursäkta mitt fel. Yttermåttet här är dock 2.60.
Nåväl, resten tänker jag inte gräla (ursäkta dåligt ordval :oops: ) om när ni envisas med å ha 20 olika kubikmetermått på veden. Förvirrande för en som är van med två allra högst tre :???: :P

Tycker fortfarande att det är huvudlöst att riskera både böter å körkort med för stora vedlass. Ta skapligt betalt istället så kan du köra två lass eller ännu bättre, inte behöva köra det alls! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

jannee  
#309456 Tror att det är i högsta grad mitt egna problem hur jag löser transporten. Om jag har "lite" överlass eller kör "några" timmar för mycket är sådant som jag SJÄLV tar ansvar för.
Har jag kört i över 45 år och trot om du vill eller inte, över 500 000 mil vet jag nog vad jag sysslar med. :mrgreen:
Ok, några fortkörningar + något överlass, som jag själv betalat för, är allt hitintills. :lol:
Privat vedkörning kör i alla fall jag på beting - rakt ned i fickan.

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

Blivande snickare  
#309457 Jo har nog märkt att du har koll i tidigare diskussioner åxå :grin:
Å angående fortkörningarna, va fan det är ju roligt å gasa! :D
Nej man ska nog va lite tokig för å gilla det här arbetet å hur var det nu totte sa, tokar har tur! :mrgreen: :lol: :grin:

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Erre  
#309458 Haha
Älskar vedtrådar!

Men om man kollar vad det står i första inlägget och skiter i allt annat. Dvs han har räknat på 20 m3t. Då får vi utgå från det och lämna allt annat.
Och då menar jag ( rent teoretiskt) om man skulle pussla ihop varje bit igen så kan du återskapa lasset igen trotts att det är klyvet och kapat.
Alltså 20 m3t igen.
Skiter i vad lastbilen väger, vad den kan lasta egentligen, luft i traven. Ville bara svara på ursprungs frågan. :wink:

Avatar Fallback

Re: m3t -> m3t

axwell  
#309465
Erre skrev:Alltså 20 m3t igen.
Skiter i vad lastbilen väger, vad den kan lasta egentligen, luft i traven. Ville bara svara på ursprungs frågan. :wink:


Lasset blir 2,96 meter högt räknat från bankarna, är vi över 4 meter totalt nu ?

Får det plats 20 m3t på allmän väg ?

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Erre  
#309467 20 kubikmeter i travat mått får plats på en timmer bil ja.
I 3 m längder kan man ha två stuvar.
Var det svar på din fråga?

Användarvisningsbild

Re: m3t -> m3t

Vedproducent  
#309469
axwell skrev:
Erre skrev:Alltså 20 m3t igen.
Skiter i vad lastbilen väger, vad den kan lasta egentligen, luft i traven. Ville bara svara på ursprungs frågan. :wink:


Lasset blir 2,96 meter högt räknat från bankarna, är vi över 4 meter totalt nu ?

Får det plats 20 m3t på allmän väg ?

Vad snurrar du om nu? Finns väl ingen som skulle få för sig att lägga annat än två travar på bilen med 3 meters. Vilket blir mindre än 1,5 meters höjd på travarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).