Arbetskläder för skogen

Huggarbyxor i stövlar?

32 inlägg 17441 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarbyxor i stövlar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309222 Någon här som kör med huggarbyxorna instoppade i stövlarna (eller kängorna, fast det går väl inte)?

Oregons Yukon är så vida i skaftet att det verkar vara enda alternativet, och tittar man på Nokian Eurologger så har de byxorna inne i reklambilden i alla fall.

Bild


Funkar det? Skräp i stövlarna?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

anersimyra  
#309223 Skräp och en massa snö.. :o :shock:

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

ananders  
#309228 Jag har två kollegor på jobbet som har byxorna i stövlarna. Och eftersom det inte gå att ha det i kängor så ratar de dem.

Själv tänker jag inte ens tanken av samma skäl som föregående kommentar.

Användarvisningsbild

Beroende på våtmarker eller snödjup

traktorz  
#309237 Nödvändigt med byxor i stövlarna sommartid i blötmarker.

Däremot vintertid så vill man inte ha snö i kängor/stövlar, så då är byxorna utanpå.
Säkras lämpligen med remmar från Clas Ohlson: Artikelnummer 30-7067

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

mghg  
#309294 Sågskyddsbyxorna skall vara utanpå stövlar/kängor. Om stövlarna är för vida så kan man ifrågasätta tillverkarens kunskap om hur de skall användas. En stövel ger inte samma sorts skydd som skyddsbyxor. Stövelsågskyddet bromsar kedjan men stoppar den inte, som skyddsbyxor ska göra.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

rokon  
#309298
mghg skrev:Sågskyddsbyxorna skall vara utanpå stövlar/kängor. Om stövlarna är för vida så kan man ifrågasätta tillverkarens kunskap om hur de skall användas. En stövel ger inte samma sorts skydd som skyddsbyxor. Stövelsågskyddet bromsar kedjan men stoppar den inte, som skyddsbyxor ska göra.


Jag förstår inte ditt inlägg, kan det spela någon roll ur skyddssynpunkt om man har byxan innanför stöveln? Om man sågar igenom stöveln så kommer man ju in till byxan och den bör väl skydda då?

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

rokon  
#309304
Mangan skrev:Någon här som kör med huggarbyxorna instoppade i stövlarna (eller kängorna, fast det går väl inte)?

Oregons Yukon är så vida i skaftet att det verkar vara enda alternativet, och tittar man på Nokian Eurologger så har de byxorna inne i reklambilden i alla fall.

Bild


Funkar det? Skräp i stövlarna?


Dom stövlarna (Tretorn Timber) jag har är för vida för byxorna men de bästa stövlarna jag har haft, passar mina fötter perfekt och är hög i vristen och jag går långa sträckor med dem. Klart jag har byxorna i dem, annars så får jag gå i kalsongerna. Visst blir de skräp, men det är jag van.
Har yllesockor också som jag skakar av och plockar ur från småkvistar och barr innan jag går in i stugan. Huvudsaken stövlarna är sköna och går att använda i vått som i torrt, varmt som kallt. Tunga är dom men man blir väl lite benstarkare i gengäld.
Senast redigerad av rokon mån 05 jan 2015, 18:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

rokon  
#309305 Däremot så hade jag önskat att det fastsytt på byxan fanns en holk i tunnare material som gick utanpå stöveln.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

mghg  
#309313
rokon skrev:
mghg skrev:Sågskyddsbyxorna skall vara utanpå stövlar/kängor. Om stövlarna är för vida så kan man ifrågasätta tillverkarens kunskap om hur de skall användas. En stövel ger inte samma sorts skydd som skyddsbyxor. Stövelsågskyddet bromsar kedjan men stoppar den inte, som skyddsbyxor ska göra.


Jag förstår inte ditt inlägg, kan det spela någon roll ur skyddssynpunkt om man har byxan innanför stöveln? Om man sågar igenom stöveln så kommer man ju in till byxan och den bör väl skydda då?

Om byxorna är utanpå stövlarna så kommer de normalt räcka ner till anklarna. Om byxorna stoppas in i stövlarna så är risken stor att byxorna p.g.a. sin tjocklek stannar i översta delen av stövelskaften - jag tycker det brukar se ut som "äppelknyckarbyxor" - alltså blir det en bit ovanför ankeln som byxan inte skyddar. .

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

rokon  
#309323 Ok då förstår jag hur du menar, jag tycker ändå jag lyckas få ned dem, men händer det inte att byxorna glider upp för er som har dem utanpå då?
Stöveln har ju ett tjockt skydd som går högt upp, men inte ända upp. Tycker dock jag får min byxa att komma nedanför där det tjockare skyddet tar vid.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

Carlfritidshuggare  
#309330 Jag lyckades efter om och men få byxorna över stövlarna (Tretorn med några år på nacken). Var byxorna väl på plats satt de som limmade.

Till kängorna fäster jag byxorna med en krok. Annars hade de åkt upp.

Oregon Fiordland är nog inte alls så tighta som HVA och Stihls byxor. Tycker de verkar smalare men har inte provat själv.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309334 Mina stihl-byxor sitter på plats utanpå mina HVA-stövlar, inga problem.

Tror sågakyddet i.byxorman beror på att byxorna skall trasas sönder och följa med kedjan. Om man.istället håller fast med stövel utanpå, så följer nog inte lika mycket med, och kedjan stoppas sämre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

Hema  
#309408
Mangan skrev:Mina stihl-byxor sitter på plats utanpå mina HVA-stövlar, inga problem.

Tror sågakyddet i.byxorman beror på att byxorna skall trasas sönder och följa med kedjan. Om man.istället håller fast med stövel utanpå, så följer nog inte lika mycket med, och kedjan stoppas sämre.
Så tänkte jag med först, men om man samtidigt stoppar med en bit av ett skosnöre, så lär det rätt enkelt flyga med upp, om man drar med ett litet ryck? Så den ev. risken är nog ganska liten. Finns väl damasker att använda annars, för att förhindra att skit letar sig ned i skorna.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

stihl91  
#309446 Sen ser det inte så coolt ut med byxorna i stövlarna. Viktigt att se cool ut!

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

svampbob  
#309453 Helt rätt ingen hjälm, jeans och stor såg med jättesvärd det är coolt för det har jag sett på film ifrån USA 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar