Motorsåg och handhållet

Red Mountain sågkedja

27 inlägg 12418 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Red Mountain sågkedja

HQ 350  
#308919 Någon som har erfarenhet av Red Mountain sågkedjor o svärd har hittat ganska billigt på nätet. Vet av erfarenhet att billiga kedjor inte håller skärpan så bra som original. Kör annars med Husqvarna och Oregon



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Red Mountain sågkedja

Blivande snickare  
#308921 Var har du hittat "ganska billigt" och hur dyrt är det? :smile:

Avatar Fallback

Re: Red Mountain sågkedja

HQ 350  
#308924 http://www.skogsverktyg.se/

   TS
Avatar Fallback

Re: Red Mountain sågkedja

Blivande snickare  
#308925 Okej, ja Sven har ganska bra priser :grin:

Avatar Fallback

Re: Red Mountain sågkedja

Brumsten  
#308929 Att ni aldrig lär er, är det billigt är det alltid en sämre produkt ni köper.
Flaschigt namn=första varningen, räcker det inte med sågkedja?
Allting kostar om det är bra, är det jämförelevis billigt är det alltid en sämre produkt ni får.
Ta priset till att böja med, dra bort momsen -20%, tänk sedan efter, går det att göra och sälja en vara till det som finns kvar?
Tillverkiningskostnad, vinst, marknadsföring, påslag i detaljhandeln osv.
Bra saker måste få kosta, det tjänar alla på, det är ju inte på billiga produkter man spar pengar.
Tänk efter istället vad stillestånden orsakade av dåliga produkter kostar.
Är för övrigt lite fundersam på mitt resonemang, trädgårdskalk, kort säsong, har inte hört något om reklamationer.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Red Mountain sågkedja

axwell  
#308931
Brumsten skrev:Att ni aldrig lär er, är det billigt är det alltid en sämre produkt ni köper.

Så är det nog i de flesta fall, därmed inte givet att ett "husqvarnasvärd" är bra, bara för att det är dyrt.
Köper hellre ett med oregonfärg på till lägre pris.

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

värmSkog  
#308936
axwell skrev:
Brumsten skrev:Att ni aldrig lär er, är det billigt är det alltid en sämre produkt ni köper.

Så är det nog i de flesta fall, därmed inte givet att ett "husqvarnasvärd" är bra, bara för att det är dyrt.
.


nej husqvarnas svärd är fan inte mycke att ha! Oregons kedjor gillar jag, Men de beror ju iof på vilken kedja

Avatar Fallback

Re: Red Mountain sågkedja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308952 Äh, det mesta av priset är ändå marknadsföring och marginal i detaljlistledet. Kan man sälja mobiltelefon för en hundring, går det nog att stansa lite plåt för lite mindre. ;)

Priset är vad man kan få ut av köparen,vilket beror på produkt och marknadsföring. Noname måste ha lägre pris för samma kvalitet för att få sälja.

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

palbin  
#308994 Jag har två 100 ft rullar Red Mountain halv-chisel (tror
jag :) ) - (det är dom med två ringar i loggan ...) - en
med 3/8 LP 1,3 mm som jag använt mkt och gillar fint
och en .325 1,5 mm som väntar på börja användas -
sedan brukar iofs folk inte gilla det jag gillar :) ... .

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

anersimyra  
#308998 RM kedjan är väldigt lös/ glapp i nitförbanden. Slipvinklarna på tänderna är olika, den är riktigt hårdfilad. Det solida RM svärdet är dock riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

palbin  
#308999 Vad är det för skillnad på RedMountain SugiHara hardnose
svärd och SugiHara hardnose (utan RedMountain i namnet)
- ingen eller?

Avatar Fallback

Re: Red Mountain sågkedja

HQ 350  
#309000
anersimyra skrev:RM kedjan är väldigt lös/ glapp i nitförbanden. Slipvinklarna på tänderna är olika, den är riktigt hårdfilad. Det solida RM svärdet är dock riktigt bra.

Tack det var det jag ville veta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

anersimyra  
#309001 Jag kan rekommendera Red Mountain ( Pferd ) filar, 11 kronor st för sexpack.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Red Mountain sågkedja

traktorz  
#309211 Har också provat billiga kedjor från Biltema och Red Mountain.
Biltema-kedjan motsvarar kanske Oregons 20 BP, dvs 1.3mm på 13" svärd med 56 länkar.
Red Mountain-kedjan var i 1.1 mm och en lågprofils 3/8".

Håller med om att nitförbanden är andra klass på både Biltemas och Red Mountains kedjor. De kärvar till en början innan de sträckts och så länge de sedermera löper mjukt, så får kedjan sitta kvar på svärdet.

Dessutom är drivlänkarna på 1.1 mm ömtåliga och blir lätt skadade ifall kedjan hoppar av.
Red Mountains lågprofils 3/8" fick stukade nitförband och tillhamrade drivlänkar, så att de inte längre passade ner i svärdsspåret på vår MS192. Blev att kassera, fast mycket återstod av skärtänderna.

Däremot så är i mitt tycke inget fel på skärtänderna på ovanstående, de är dessutom lättfilade och håller skärpan acceptabelt. Ryktet säger även att Biltemas kedja har ett hårdare kromskikt som gör att skärtänderna håller längre mellan filningarna.

Avatar Fallback

Re: Red Mountain sågkedja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309215
traktorz skrev:Red Mountains lågprofils 3/8" fick stukade nitförband och tillhamrade drivlänkar, så att de inte längre passade ner i svärdsspåret på vår MS192. Blev att kassera, fast mycket återstod av skärtänderna.


Samma har hänt mig på ett par Oregons 95VP-kedjor (1,3mm), gick att fila till om man har tålamod.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).