Traktorer och processorer

fälgar valmet

25 inlägg 12531 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

Benny Nilsson  
#309059 Jajamen den är det:-)

Ja de billigaste och kanske smartaste är ju att bara köpa nya framdäck och kedjor runt om till de man redan har. Blir ju ändå en tillräckligt vansinnig investering detta innan man har bukplåt kil mm på plats då man får lägga en stor del av det på nöjeskontot :-D

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: fälgar valmet

hayabusa 08  
#309078
Benny Nilsson skrev:Fast egentligen.är det värt att jaga 38tumare?
Man kanske inte tjänar så mycket höjd?


Beror givetvis på vad olika däckmärken har för diameter, men jag har själv bytt från 34 tum till 38 tums på min 505.

Orginal hade jag 12.4/24 fram 16.9/34 bak
Bytte til. 14.9/28 fram 18.4/38 bak

Det gjorde 10 cm på frigången.
Tycker det gör rätt mkt vid skogskörning.

Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

ÅsaNisse  
#309084 Ju slätare däck du har desto bättre greppar kedjorna!!
Beträffande traktorn, så gå inte för långt från den i skogen. Den är ju kamoflagemålad.

Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

Benny Nilsson  
#309190 Orginal hade jag 12.4/24 fram 16.9/34 bak
Bytte til. 14.9/28 fram 18.4/38 bak

Det gjorde 10 cm på frigången.
Tycker det gör rätt mkt vid skogskörning.[/quote]



Ja de är ju en hel del 10 cm!! :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

Benny Nilsson  
#309192
ÅsaNisse skrev:Ju slätare däck du har desto bättre greppar kedjorna!!
Beträffande traktorn, så gå inte för långt från den i skogen. Den är ju kamoflagemålad.




Jo de har du ju rätt i. Avvaktar o ser vad som kommer ut till försäljning o prioriterar allt annat först :smile:

Haha!! Jo an få passa sig så man inte fäller över den när den inte syns!! :grin:


Kanske gör om den här tråden till en projekttråd istället sen när man börjar pula med den.
Har en klippmyra också på gården som kanske kan va intressant får någon att se.

   TS
Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309195 Erbjöds 6200 med så stora däck orginal?
Tänkte bara så de får plats mot skärmen.
Har själv fått bita i de sura äpplet och börjat med att beställa nya framdäck efter 5 punkteringen på slitna 480/65-28 under 1år tid

Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

Benny Nilsson  
#309678
gnisten83 skrev:Erbjöds 6200 med så stora däck orginal?
Tänkte bara så de får plats mot skärmen.
Har själv fått bita i de sura äpplet och börjat med att beställa nya framdäck efter 5 punkteringen på slitna 480/65-28 under 1år tid


Ja du! Jag är för dåligt insatt i valmet men är de inte samma utrymme på hela 6000 serien?
Kollade på transportstyrelsen och där fanns 16x9-38 som alternativ iaf. Nu blev det lite besvärligt :@
Kanske skulle ringa Tk traktordelar o höra vad dom har för alternativ.

Jo man blir ju less till slut än om de finns roligare att köpa än däck :-D

   TS
Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309705 Kollade i min manual och de var 20,8-38 som inte fanns som allternativ förrän på 6650 o större, vad nu de är för skillnad på skärmhöjd på den o mindre

Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

ÅsaNisse  
#309723 6200-6400 har 16,9-34 och 18,4-38 med flera millimeterdimensioner som alternativ i instruktionsboken.

Användarvisningsbild

Re: fälgar valmet

Boman650  
#313005 Har en bekant som har 38 bak på sin 6300 å det är inga problem. Ja tro hela 6000 seriern ha samma hytter å axlar så det ska inte va nån problem. Män det bli ju närmare till skärmen män ha man bara kedjorna normalt spända så funkar det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).