Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Grålle halvband

11 inlägg 12395 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grålle halvband

ludvigfs  
#309048 Hej, vi har byggt halvband och halvbandsutrustning på våran grålle. Här är en film när vi byggde den och en film när vi testkörde den.





Skriv gärna om ni har några frågor



   TS
Avatar Fallback

Re: Grålle halvband

sveakatten  
#309055 Det såg ut att fungera riktigt bra :smile: .
Jag blev nyfiken på er upphängning av fram hjulet till bandet, hur har du fixat tiill det med fjädern? Har du några bilder på det?

Avatar Fallback

Re: Grålle halvband

ludvigfs  
#309058
sveakatten skrev:Det såg ut att fungera riktigt bra :smile: .
Jag blev nyfiken på er upphängning av fram hjulet till bandet, hur har du fixat tiill det med fjädern? Har du några bilder på det?


Hej, först hade vi en fjäder på men märkte att banden ville kränga, så vi tog bort fjädern och lyfte upp framhjulet till bandet så det var 5 cm ovanför marken hela tiden. Då slutade det att kränga och framhjulet kan fjädra lite med hjälp av egenvikten, men det är ett stopp så framhjulet till banden kan vara som lägst 5 cm på plan mark.
Hoppas du förstår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grålle halvband

Qkeeper  
#309074 Snygg renovering och bygge :) ser ut som den skulle kunna gå på grumligt vatten 8)

Avatar Fallback

Re: Grålle halvband

ludvigfs  
#309079
Qkeeper skrev:Snygg renovering och bygge :) ser ut som den skulle kunna gå på grumligt vatten 8)


Vi har inte testat den fullt ut, men tror att den kommer kunna köra nästintill överallt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grålle halvband

Erre  
#309080 Snyggt!!!
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Grålle halvband

totte  
#309096 Imponerande bygge!

Avatar Fallback

Re: Grålle halvband

M_M  
#309098 Sålde iväg en grålle i somras, det ångrar man nästan nu.

Avatar Fallback

Re: Grålle halvband

Palakangas  
#309104 Var försiktig med att styrbromsa, drivaxlarna är veka på bensin/fotogen modellerna. Lite kraftigare på dieseln.

Avatar Fallback

Re: Grålle halvband

rikard_e  
#309143 Häftigt, kanske inte något vidare på steniga marker, men lär ju aldrig någonsin sjunka.
Detta skulle vara perfekt på tegar och mossar när det ska huggas, skulle kanske haft lite bredare framhjul.

Men imponerande arbete ni har gjort, verkligen roligt att se!

Vad är det för länk ni har fått tag på?

Avatar Fallback

Re: Grålle halvband

ludvigfs  
#309226
rikard_e skrev:Häftigt, kanske inte något vidare på steniga marker, men lär ju aldrig någonsin sjunka.
Detta skulle vara perfekt på tegar och mossar när det ska huggas, skulle kanske haft lite bredare framhjul.

Men imponerande arbete ni har gjort, verkligen roligt att se!

Vad är det för länk ni har fått tag på?

Länken är från en bruks 804 flishugg som suttit på inmatning bordet. Lär aldrig gå sönder

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar