Motorsåg och handhållet

iggesunds svärd

11 inlägg 7282 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

iggesunds svärd

Sandström87  
#308471 hur är kvaliten på dessa laminat svärd, är dom jämförbara med andra svärd på marknaden



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: iggesunds svärd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308523 Bland de bättre vad gäller kvalité.

Avatar Fallback

Re: iggesunds svärd

Sandström87  
#308616 ok, då kanske man ska köpa dessa framöver då

   TS
Användarvisningsbild

Re: iggesunds svärd

traktorz  
#308739 Swedol har sålt Iggesund-svärd tidigare, tror dock att det står Carlton på Swedols svärd numera.
Vi har goda erfarenheter av Iggesund-svärden, både i 1.3mm och 1.5mm med delningen .325", för våra nuvarande Jonsered-sågar. Även Carlton-svärdet i 15" balanserar fint på en Jonsered CS2152. Har f.ö. inte haft några problem med våra svärd till Jonsered-sågarna.

Avatar Fallback

Re: iggesunds svärd

rikard_e  
#308760 Kan bara hålla med föregående talare, fick ett 15" iggesundssvärd att kursledaren när jag tog motorsågskörkortet 2012, har kvar det, det är inte utslitet än, enda som hänt är att texten slitits bort. kör nog 4-5 hva-svärd på 1 iggesundsvärd.

Avatar Fallback

Re: iggesunds svärd

magnus393  
#309024 Jag har kört med iggesunds svärd i 15 år...bra kvalite men ibland går noshjulet sönder och det ganska snabbt.....håller dom så gör dom det länge. Samma sak med windsor svärden.
Jag har varit mycket nöjd med dom !

Användarvisningsbild

Re: iggesunds svärd

traktorz  
#309214 Svärd är förbrukningsvara, de förbrukas likt kedjorna. Svärd behöver ibland riktas och oftast slipas under dess livslängd. Se t.ex. beträffande skogsskördarnas maskinsvärd, hur ofta en maskingrupp byter, slipar, riktar svärd.

Sen är det förstås individuellt hur man misshandlar maskinsvärden eller som här på den handburna motorsågen. Slarvar man med smörjningen, rengöring, påfyllning, eller använder undermålig olja, ja då är det snarare handhavandefel än materialfel.

Enda svärden vi lyckats bränna är dels på vår gamla Jonsereds 535 med spillolja i, vid rivning av en gammal lada med spikat spjältak, resulterande i spiksågade slöa tänder. Svärdet blev blåanlöpt, men topptrissans lager blev oskadad. Sen har vi bränt topptrissan på ett 18" Stihl, gissar att oljetillförsel vid -20C och rotkapning med slöad kedja var orsak. Alternativt att vi klämt fast svärdstoppen då sågen blev fastklämd vid rotkapning.

Även om vi använt pixel-svärdet på vår Jonsered CS2152 13" som brytjärn ett flertal gånger, så har vi aldrig haft problem med något svärd överhuvud taget. Har sen skaffat och kört med Iggesund-svärd, billiga på Swedol. Numera är det nog Carlton, men de är OK likväl.

Jämför man originalsvärdet (5089263-56) på vår CS2152 med det från Iggesund (E13-U00-50J), så är det förstnämnda nitat med 20 nitar, det senare med 18 nitar. Det ska mycket till att delaminera något av dessa två i min mening.

Ref:
Skuren svärdstrissa - Stihl 18" (MS362)
viewtopic.php?t=19334

P1038903v1600.jpg

P1038902v1600.jpg

P4058390.JPG

P4058391.JPG

Avatar Fallback

Re: iggesunds svärd

magnus393  
#309217 Ibland har drevet gått rakt av. Men för det mesta så börjar drevet glappa och ibland släpper nitningen och svärdet delar sig....har använt miljöolja i några år som bara var skit så det kan ju vara därför, och sen vet jag inte hur dom anställda hanterade rengörning mm. Men av dom 50 svärd som jag haft har kanske 6-7 gått sönder .
Handhavande....ja kanske!
Men det är ju förbrukningsvara och mycket billigare än stihl original 15" och 18"

Användarvisningsbild

Re: iggesunds svärd

stegmaster  
#309296 Har ingen erfarhet av motorsågsvärd från Iggesund, men F7 (skördartypen) svärdet deras som jag har til vedmaskinen håller i hvert fall mycket bättre en Oregon`s svärd(som jag kört med et antal år tidligare)

Avatar Fallback

Re: iggesunds svärd

rolle  
#309390 Jag har använt Iggesunds svärd en ett halvår och har inte haft några problem. Testade först R1 laminerat. Har nu köpt ett homogent svärd R2 hos Gårab. Har någon erfarenheter av R2 svärden?

Avatar Fallback

Re: iggesunds svärd

magnus393  
#309447 Jag har precis köpt ett 42" svärd från Gårab. :-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).