Motorsåg och handhållet

Husqvarna 543 XP/XPG

320 inlägg 179770 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Brumsten  
#308930 Till vem?, om vikten är problemet så undrar jag hur det är med den allmänna konditionen, att räkna hekton
i samband med skogsarbete är som att välja kvinna efter vikt, hoppsan, det där var inte riktigt genomtänkt, men ni vet vad jag menar.
Ha de.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Hema  
#308946 Men det stämmer väl?, det är väl ett försäljningsargument om något. Även om tanken och resultatet kanske inte blev lika bra. Skulle vara intressant o få reda på varför det inte går att fixa värme på 540, när de större bröderna har det. Om det går att minska vikten är det väl av godo? Annars kan man väl använda den största sågen man äger, fan skulle kanske sälja de andra. :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308954 Oavsett konditionen så blir du mindre trött och kan arbeta säkrare och längre med en lättare såg (om den är tillräckligt bra på andra sätt)

Nej brumsten, det var nog inte genomtänkt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Vardon  
#308961 Och för mig som har dålig kondition, är bara hobbybrukare och fryser som fan om fingrarna så gillar jag idén. Därför köpte jag den, nu lär jag bara försöka lära mig använda den, det blir inte kärlek vid första ögonkastet men det blev det inte med 242 heller.

Hekton spelar roll, kolla bara jämförelsen på husqvarna, strunta i några hg i varje steg och du har en 390 med 4,8 kW motor. Klart som korvspad att den sågar bättre, och några hekton spelar ju ingen roll om man inte som jag har dålig kondition... Eller när ska man börja räkna hekton?

Det är ingen såg för heltidsbruk i skogen.
Det är ingen ersättare till 242

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308980 Klart det finns dem som går med 70-80-90cc i skogen. Kanske inte er skog, men visst finns det grov skog.

Ska du ha en såg idag att hålla och funka får du tyvärr upp i vikt eftersom miljöfläkten väger mer.
Minst 10cc till gärna mer....

Det som tidigare höggs med 38-42cc huggs idag med 50-60cc sågar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308997
Mange skrev:Klart det finns dem som går med 70-80-90cc i skogen. Kanske inte er skog, men visst finns det grov skog.

Ska du ha en såg idag att hålla och funka får du tyvärr upp i vikt eftersom miljöfläkten väger mer.
Minst 10cc till gärna mer....

Det som tidigare höggs med 38-42cc huggs idag med 50-60cc sågar.


Här måste man nog tänka olika vad gäller proffshuggare o amatörer.

En tyngre såg kan du inte kompensera nåt för, vikten finns där hela dagen.
En lika tung men ngt svagare är lättare att kompensera för.
Är man huggare på heltid får man väl helt enkelt träna upp sig för extravikten för att hålla prestationen på samma nivå.
Är man hobbyhuggare väljer man gärna den lättare sågen o minskar dagsverket med nån procent.
Jag har kört 242 i 25år o valde nu MS241 som är lika 242an i allt utom effekten, skiljer 0,2kw. Med tanke på att mina 242or är över 20år gamla så tror jag inte det skiljer nåt i nämnvärt.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309022 Det talas en del om MS241. Har själv inte provat nån.
En utlänsk ÅTF jag pratade med hade jäkla krångel med dem.
Kanske är nåt regionalt...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309023 Satt o surfade lite o kom in på följande sida, där finns 242xpg att beställa för knappt 6000 :surp:

http://www.hakma.se/category/103-1-Bensin-40cc.aspx

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

anersimyra  
#309027
Magnus M skrev:Satt o surfade lite o kom in på följande sida, där finns 242xpg att beställa för knappt 6000 :surp:

http://www.hakma.se/category/103-1-Bensin-40cc.aspx

Magnus M
Å 346..!!!.. :surp: :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

anersimyra  
#309101 Vafan... :surp: :surp: Tillverkas 242 och 346 fortfarande någonstans i världen.. :?: Jag gjorde ett " provköp " av tio stycken 242:or utan problem.. :o :o

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Tor R  
#309102
anersimyra skrev:Vafan... :surp: :surp: Tillverkas 242 och 346 fortfarande någonstans i världen.. :?: Jag gjorde ett " provköp " av tio stycken 242:or utan problem.. :o :o
Kan det være i Brasil?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309105 Du får väl en notis om att den är "slut från.leverantör" efter ett tag? Antar att beställningsnummer ligger kvar bara.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

anersimyra  
#309108
Mangan skrev:Du får väl en notis om att den är "slut från.leverantör" efter ett tag? Antar att beställningsnummer ligger kvar bara.

Så kan det vara antar jag. Angett pris för 346 XPG är samma som 2010.. :o

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309132 Länken funkar inte.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Hema  
#309136 Funkar för mig. Testa en annan webläsare vetja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).