Sågverk (mindre)

Motorsåg till sågverk....

9 inlägg 11513 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg till sågverk....

Görre  
#303355 Har fått ärva farsans gamla sågverk och behöver en motorsåg till detta...
Inser att jag måste ha en såg, typ större, men vill inte lägga ut en förmögenhet på något som jag bara har till hobby jobb...

Är det någon som har en såg liggandes till detta ändamål.... helt kring Skellefteå området.

Har en Jonseredare men den har en 325 mm kedja och vad jag vet så finns klyvkedjor bara 3/8 mm

Har jag rätt?

Göran



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till sågverk....

Jim_the_one  
#303357 Vad är det för sågverk?

Går ju att fila om en .325 kedja till en klyvkedja om man vill.

Ta och sätt dig in lite i vad det finns för något. Det att du skriver 325 mm och 3/8 mm tyder på att du inte är så insatt i det hela.

Det är nämligen delningen som är angiven i tum. Sen finns det olika bredd på drivlänkarna och det anges vanligtvis i mm 1,1 1,3 1,5 1,6 mm.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till sågverk....

axwell  
#303360 Det stämmer, rätt beskrivet.

Utbudet av .325" som är slipade för klyvning är begränsat,Oregon aviserade några år sedan att dom inte tänkte fortsätta med produkten.

Hittar inte längre 95R på Oregons hemsida.

Sibro säljer en del Oregon sågverkskedjor, även för .325", sen är frågan om dom kan leverera.
http://sibro.jetshop.se/motorsags-kedjo ... 148-1.aspx

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till sågverk....

Görre  
#303362 Oj, var det så tydligt... Haha! nä någon expert är jag inte....

Sågverket är från älvbyn som min far köpte på 80-talet... minns inte namnet men typ solosåg i 80-tals modell. Och sågen han använde var en gammal partner från 50-talet som inte funkade så bra. Kedjan var helt slut och passade nog inte....

Vill ha en motorsåg som orkar såga lite timmer och några brädor o plank till hobby jobb. Har frågat på butik och dom rekomenderar 3/8 tum...

Har kollat på nätet efter en begangnad såg men ofta är dom för små. måste väl ha en typ 3 hk eller mer för att orka...

All info är välkommen

Tack Göran

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till sågverk....

Ferguson system  
#303370 60cc er det minste du bør ha til sagbruk (4 hk+). Det fungerer greit så lenge du ikke presser saga og tar den tida som trengs. 70Cc er en fin størrelse, passe sterk og ikke for tung. Saga bør også gå litt fett på maks turtall ubelastet, for å gi bedre smøring og kjøling. 3/8 Narrowkerf og lavtann (lp) er veldig bra til sagbruk. Logosol og cannon har sverd og kjeder som fungerer bra til sagbruk.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till sågverk....

magnus393  
#308908 Det finns en stihl ms 661 på blocket....perfekt såg för ändamålet. Man kan ju lämna in kedjorna hos någon firma som slipar om dom till klyvkedja....ca 10°

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till sågverk....

magnus393  
#308913 Ursäkta.....660 skulle det stå!!!

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till sågverk....

Erre  
#308916 Denna?
Motorsåg STIHL MS 660 (proffssåg i nyskick) http://www.blocket.se/vi/58052444.htm

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till sågverk....

magnus393  
#308918 Japp ☺

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).