Motorsåg och handhållet

Bilder på filning.

2328 inlägg 473353 visningar 88 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

rikard_e  
#308766
Mange skrev:
rikard_e skrev:Vet inte om detta har diskuterats förut, men köpte ett 20" hva svärd och kedja, sågade och allt gick bra, har filat den 2 ggr, och totalt 5 drag per tand. Och fick fila understödklackarna. köpte en ny , vill alltid ha fler kedjor i reserv, och monterade den helt nya kedjan och satte filmallen på för att kolla understödsklackarna, dom stack utanför filmallen på "hard" läget.

har aldrig upplevt detta på .325 1.5 mm förut, nu har jag bara kört med 15" och 13" pixel 1.3mm

Nån annat som varit ute för samma?

Vilka kedjor pratar vi om och vilken mall?

Husqvarnas såklart!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308804 Har du då samma mall till de båda olika .325 kedjorna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

rikard_e  
#308830 Nej det är två olika mallar. Pixelmall (1.3) går ej att sätta på 1.5 mm kedjan

Användarvisningsbild

HVA rullmallar

traktorz  
#308844
rikard_e skrev:Nej det är två olika mallar. Pixelmall (1.3) går ej att sätta på 1.5 mm kedjan


Precis så är det, pixelmallen passar inte på ordinära .325 kedjor, såsom H25/S25. Ej heller på Oregons 20BPX/20LPX. Ej heller på Stihl 23RMC (3627 000 0056).

Pixelmallen har explicit märkning med H30/S30, medan den ordinära för H25 är märkt 0.325" Ø4.8 mm. Se bild.

Även ryttarmallen är avvikande varianterna emellan.

P1038904v1600.jpg

Användarvisningsbild

BACHO / EIA 6920 för H25

traktorz  
#308846 Personligen gillar jag Bacho / EIA 6920 rullmall i plast, vilken jag använder för kedjorna: HVA H25 / Jonsered S25 & S27, Stihl 25RM, samt Oregons 21BPX & 21LPX.

Jag har inte använt den för pixelkedjor (1.3 mm narrow kerf), ej heller finns en sådan kedja listad på dess förpackning till vilka mallen rekommenderas.

Däremot ser jag att numera rekommenderas även fildiametern Ø4.5 mm utöver tidigare endast Ø4.8 mm. Torde dock ge en mer uttalad höknäbb på skärtanden.

EIA-6920.jpg


P1038913v1600.jpg

Användarvisningsbild

Massor av filar och mallar

traktorz  
#308853 Jag bytte häromdagen H25 (1.5mm) kedja på sågen med 15" svärdet. Från att ha kört med en ny kedja vid förstaröjningen, bytte jag nu till en gammal kedja som varit med om rotkapning förra vintern. Tyckte att jag filat den riktigt vass, så att den skulle duga till hyggesrensning av gammal ikullvält gran och en del stubbsågning.

Brorsan, som fick ta den sågen, klagade på att det blev mest sågspån vid kapning. Hur kan det bli det undrade jag, kedjan kändes ju vass? Vidare berättade han att insticket gick hur smidigt som helst, skapade då fina spånor, vilket han påpekade kunde bero på att på den ganska så filade kedjan, ryttarna fortfarande var ofilade.

Behöver man verkligen bry sig om att fila ryttarna, har ju inte gjort det på länge. Kanske beroende på att jag kört med nya kedjor, som inte varit särskilt nerfilade och fortfarande levererade acceptabla spånor.

Fick börja gräva i verktygslådan efter filverktyg. Jisses vad många filar och mallar man samlat på sig och som man inte använder fullt ut. Det här med ryttarna var verkligen eftersatt, man blir lätt glömsk...

Tidigare har jag kört mycket med Pferds antika filmall med dubbla filar, dvs den som simultant även filar ner ryttaren. Kanske dags att använda den, men har ju blivit bortskämd med de olika rullmallarna, främst BACHO/EIA modellen. Nåväl, en separat flatfil, får fixa ryttarna med lämplig ryttarmall.

Jag har ju även EINHELLs maskinslip, men den användes mest i vintras, för att slipa stensågade kedjor i samband med rotkapningarna efter stormen Ivar. Är lite pyssel att sätta upp, så för närvarande är det mest manuell filning som görs.

P1038898v1600.jpg

P1038915v1600.jpg

Avatar Fallback

Re: BACHO / EIA 6920 för H25

Robertberg  
#308907
traktorz skrev:Jag har inte använt den för pixelkedjor (1.3 mm narrow kerf), ej heller finns en sådan kedja listad på dess förpackning till vilka mallen rekommenderas.


På bilden du skickat med står det Oregon VP95, alltså H30/S30.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

traktorz  
#308915 Tack för det observanta påpekandet!

Då bör alltså mallar för ordinarie kedjor för .325", även passa till pixelkedjorna.

Passformen är kanske inte helt perfekt, men ska då tydligen funka. Samma sak bör då även gälla Husqvarnas egen rullmall i aluminium.

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

rikard_e  
#308926
traktorz skrev:Tack för det observanta påpekandet!

Då bör alltså mallar för ordinarie kedjor för .325", även passa till pixelkedjorna.

Passformen är kanske inte helt perfekt, men ska då tydligen funka. Samma sak bör då även gälla Husqvarnas egen rullmall i aluminium.

Jo passar gör dom, men dom ligger väldigt dåligt, glappar och ska du använda mallen för att fila ner understödsklackarna så går det absolut inte då dessa har olika avstånd från stödkanten i framände på plåtbiten (de urtandade)

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Erre  
#309499 Nu har jag kört en tank med 372 an med en kedja Filad med denna sexkantsfil och Husqvarnas rullmall.
Jag tyckte den funkade riktigt bra, var rädd för att den skulle tappa skärpan snabbare än en kedja Filad med rundfil pga det vassa och spetsiga hörnet man får med sexkantsfilen.
Men som sagt jag blev positivt överraskad.

Glad amatör ska tilläggas.
Men ni som filar med rullmall, köp en fil och testa.
Alltid kul att prova ngt nytt. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bilder på filning.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309779
Erre skrev:Nu har jag kört en tank med 372 an med en kedja Filad med denna sexkantsfil och Husqvarnas rullmall.
Jag tyckte den funkade riktigt bra, var rädd för att den skulle tappa skärpan snabbare än en kedja Filad med rundfil pga det vassa och spetsiga hörnet man får med sexkantsfilen.
Men som sagt jag blev positivt överraskad.

Glad amatör ska tilläggas.
Men ni som filar med rullmall, köp en fil och testa.
Alltid kul att prova ngt nytt. :smile:

Bild på kedjan tack.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Erre  
#309780 La upp bilder på sidan 37 i denna tråd. Dock är det på en. 325 kedja. Kan ta bild på 3/8 kedjan med om du vill.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309782 Länk till inlägget med bilder: viewtopic.php?p=291087#p291087

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

Erre  
#309783 Tack Mange :-)

Användarvisningsbild

Re: Bilder på filning.

anersimyra  
#309785 Jag tänkte i dag att för en gångs skull använda mall när jag filade ryttarna. Mallen är av typen " plåtbit " med hard och soft i vardera ände. För det första fanns ingen skillnad i höjd mellan lägena. Trots en till hälften nedfilad kedja var ryttarna under nivå på bägge sidor, nivåerna på hard respektive soft var dessutom lika. Alltså åkte både mall och den sista nya Red Mountainkedjan i sopkorgen.. :smile: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).