Jakt och Fiske

Norrbottensspets

12 inlägg 9363 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Norrbottensspets

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308274 Någon som kan ge tips på uppfödare där jag kan få tag på en sådan? Syftet är i första hand fågeljakt och kompis i skogen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Norrbottensspets

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308527 Vet ej någon kull på g nu, men min Norma kommer från Maria Blom, Blümchens i Sundsvallsområdet.

Sen finns väl Klackebos i Örebro, men det är väl mest klövvilt i fokus här.

Verkar som man kan få vänta en stund på nobs.

Men du har tänkt rätt, en mkt trevlig, pigg, lagom stor och mkt social hund tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Norrbottensspets

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308528 Så fin! Tack för tipset!

   TS
Avatar Fallback

Re: Norrbottensspets

Sune_  
#308547 Underbara hundar :) Hade en finnspets tidigare och dessa 2 raser påminner en hel del om varandra.
Tyvärr fick jag ta bort henne förra våran, och hon är enormt saknad fortfarande.

Men hon hann bli 15 år så man får skatta sig lycklig att man fick så lång tid som man fick med henne :)

Avatar Fallback

Re: Norrbottensspets

opekka  
#308561 En trevlig jycke. Vi hade en sådan för många-många år sedan. Kom från en uppfödare i Nattavaara. Tyvärr var det dåligt med gråfågel i skogarna så hunden blev aldrig tränad så som det behövdes.

Var dock bra som familjehund och inte så skällig som finnspetsen.

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-va ... ttenspets/

http://www.tradskallare.se/riks_vara-hu ... _uppfodare

Användarvisningsbild

Re: Norrbottensspets

rokon  
#308681 En kompis som köpte en valp för flera år sedan hade otur, spattigare hund har jag aldrig träffat på, ingen ro i kroppen alls samt ej något kelig heller. De hade en tax innan och det är inte bara jag som tycker så utan de blev besvikna. Men det var den hunden det, fast hon finns kvar de har behållit henne, men någon jakt med na´blev det inte heller.

Avatar Fallback

Re: Norrbottensspets

Sune_  
#308747 Ja vill man ha en tyst hund ska man absolut inte köpa en finnspets, enda gången dom är tysta är när dom sover, och knappt då ens ;)
Dom skäller ju en hel del, å när dom inte gör det så ular dom eller vad man ska kalla det :)

Avatar Fallback

Re: Norrbottensspets

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308768 Man ska långt till grannar för så fort de inte aktiveras dvs de har långtråkigt så de bästa de vet är att skälla. Inget fel i det alla spetsar har som uppgift att skälla så att hyssa de är ingen lösning.
Aktivitet är A och O med dessa spetsar.

Klart du ska skaffa en hund men det är mer timmar i skogen som inte innebär huggarkläderna på så det får stå tillbaka mot arbetet i skogen. Men glädjen när hunden skäller fågel det slår allt så självklart ska du skaffa hund.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Norrbottensspets

Skogshuggarn  
#308811 Mest burhundar som står på kojtaket och "ylar", och det är inget annat än ägarens fel.
Som "familjemedlem" och ett "aktiverat liv", blir de betydligt bättre på att inte skälla hemmavid/inomhus, även om det är en "naturlig egenskap" hos rasen.
Så har det iaf varit med de finnspetsar som jag ägt, och jag skulle gärna skaffa en ny om bara tiden räckte till.

Användarvisningsbild

Re: Norrbottensspets

Skogshuggarn  
#308816
Uvskogen skrev:Någon som kan ge tips på uppfödare där jag kan få tag på en sådan? Syftet är i första hand fågeljakt och kompis i skogen.


Aldrig ägt en "Nobs", men här har du lite att forska i/kontakta gällande avelsråd/uppf och valpar till salu (planerade kullar.)


http://www.skucku.se/forum/index.php?si ... b7c83b16a8

http://www.tradskallare.se/

Avatar Fallback

Re: Norrbottensspets

kelas  
#309197 Personligen tycker jag det är bra att finnspetsarna här ett ryckte om sig att vara allmänt skälliga, då slipper man att en massa ointresserade sällskapshunds letare köper dom.
Sedan att mina är tystare än vad älghundsgrannarnas jämtar och gråtussar är... Tja rykten är som sagt inte bara av ondo..

Användarvisningsbild

Re: Norrbottensspets

SHR  
#309213 Håller med Skogshuggarn, att hundar har ståndskall på gunnebostängslet är ägarens fel. :| Beror helt på uppfostran..

Familjen har haft 4 nobsar nu och endast en har en ovana att skälla i hundgården. :roll: #-o

Så oroa dig inte för det! Nobsar är underbara familjehundar och en vän för livet, både i skogen och hemma. Lycka till Uvskogen!
IMG_1678.JPG

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).