Öppna kategorin

starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

44 inlägg 21630 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Baronen1982  
#308565 Hejsan!

Har under en tid begrundat tankarna i ämnet "starta eget". Är det någon vinning i att köpa en skotare, mellanmodell som man ja köra lite allround med? Eller ska man köpa skördare rakt av? Jag har inte kollat upp något större ang kalkyler, siffror, osv osv. Bara hört siffror som snitt förbrukning av diesel på skotare ligger närmare 12 liter i timmen.. En skotare kräver minst 14000 kubik virke om året för att gå runt...men inget jag har någon förankring i ännu. Jag har spånat lite allmänt mest och frågat diverse bolag om behov, kontrakt osv. För att ens se om det finns intresse och en marknad. Jag har även funderat på hur framtiden och behovet ser ut för en maskinmonterad flishugg, någon som har erfarenhet av detta? Tankarna kretsar mest runt en skotare , och kanske på sikt en grävmaskin, verkar kunna finnas behov av en grävare i mellanklass som kan röja diken, bryta mindre vägar/vändplaner osv. I dagens läge kör jag timmerbil, varit resemontör, kört krossverk och diverse annat. Så att det kommer kosta pengar och inte vara en dans på rosor jämt har jag en god insikt i . Men lusten att slita åt sej själv och rå över sina egna saker har ständigt gnagt i skallen. Så ja... Tips och tricks mottages gärna av er som är drivna i ämnet :-)



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

jannee  
#308570 Köpa en skotare för att senare leva på det du kör in är nog dömt att misslyckas. Bättre lönsamhet i att köpa och köra en skördare, dock ingen dans på rosor det heller.
Avgörande är nog om du kan få garanterad körning, vilket inte är lätt, sist in först ut principen gäller oftast.
Visst är dieselkostnaden en stor utgift men inget mot vad reparationskostnaden kan bli om du har otur och köper en maskin som är i betydligt sämre skick än vad du förväntat dig.
Smartast är nog att behålla jobbet som timmerbilschaufför, eventuellt köpa en maskin som du på fritiden kan jobba med åt andra. Typ en mindre grävare och dumper.
Efterhand kommer du nog underfund med vilket som på sikt kan vara bäst.
Med detta vill jag säga att vissa människor är gjorda, har anlag, för att vara egna små entreprenörer medan för andra är det optimala att vara löneanställda.
En skolkamrat till mig var på 70 talet anställd som chaufför, tröttnade och började köra en grävare, det ena gav det andra och till slut hade han ett företag med 10 anställda. När han fyllde 60 pensionerade han sig, sålde företaget och lever nu gott.

Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Fredrik Reuter  
#308571 Hej,
Vad roligt att du delar med dig av dina tankar, jag hoppas du kommer få många bra svar och vägledning!

Att en ny skotare kräver 14.000 fub ställer jag mig bakom. Är det en mellanskotare så är det nog minimum!

Nu beror ju mycket på vilket avtal man kan få med uppdragsgivaren (vem det än må vara) och hur man räknar. Det finns ju miljoner sätt att räkna på men det främsta är nog vilken avkastning du räknar på ihop med service/oförutsett utgifter.

Det jag kan bidra med är en 11 tons ny skotare kräver 20.000 fub för att nå 12% avkastning på året. 70% gallring kanske.

Detta är ju ganska hårt räknat, men 12% avkastning är inga drömsiffror i andra branscher...

Alternativen är ju en äldre skotare. Då förändras kalkylerna så klart.

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

hogis  
#308615 Hej, finns det siffror som stödjer dessa 12%?

Skulle va intressant att se en kalkyl i detalj.

Användarvisningsbild

...bra idé eller lägg ner..?

rokon  
#308621 Nu är det ju inte samma sak med ett litet enmansföretag och en hel koncern, men som Fredrik skrev "men 12% avkastning är inga drömsiffror i andra branscher"

Jag jämförde siffrorna med koncernen Sandvik Resultat efter finansiella intäkter och kostnader % av fakturering för åren 2004 tom 2013 vilket gav ett snitt på 10.3 %
Varav det sämsta året var ett förlustår med -5% och de 2 bästa åren visade ett resultat med 15%

Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

ilbajten  
#308627 Som småindustriföretagare i "legoträsket" skulle ja va mycke nöjd mä 12%

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Baronen1982  
#308637 Många funderingar och faktorer som skall tas med i beräkningarna .... Ju mer jag forskar i ämnet , ju mera vill jag starta eget, samtidigt som det är många negativa faktorer och en mörk verkligen som gör sej påmind och kan sätta käppar i mer än ett hjul. Men den mest positiva faktorn är ändå den att, dom som bedriver enmansföretag inom skogsverksamheten, och har drivit något år, dom livnär sej ju ändå på jobbet. Trots utgifter som haveri, nyinvesteringar, skenande bränslekostnader och dumpade priser på virke...och lön... Ja diverse oförutsedda övriga utgifter.. Så totalt omöjligt torde det ju inte vara att ha en egen skotare, och ett ordentligt kontrakt. Tanken är inte att jag ska bli rik. Tanken är att jag ska vara min egen och kunna försörja mej med en skälig lön varje månad. Funderade först på en lösning som går ut på att driva med maskinkörning på lediga stunder.. Men då får jag jobba helgerna med min maskin, och pressa timmerbilen varenda natt under veckorna. Vilket inte är intressant ur hälsosynpunkt och familjeskäl. Jag jobbar gärna hårt, mycket och länge. Men av egen erfarenhet så blir det inte bra av ett sånt upplägg. Men som sagt, jag har ingen erfarenhet inom ämnet så jag tar tacksamt emot alla positiva som negativa svar. Om man inte frågar får man aldrig något veta :-) . Och ingen känn allt, men alla kan något. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

jannee  
#308646 Du må gärna försöka men kan vara lite riskabelt att bränna alla broar. Kan bara prata för mig själv, har dubbelarbetat sedans jag var 20, även detta har fungerat.
En bekant till mig har en skotare och en skördare, enligt honom är det skördaren som kör in pengarna, skotaren går bara jämt upp, å andra sidan är skotaren ett bra komplement men det blir INGA 40 timmars veckor, mycket tid går åt för underhåll + diverse annat som hör till.
Tycker annars man titt som tätt kan läsa hur olönsamt det är att köra skotare, sju resor värre är det om man ska starta från scratch.
För att INTE komma i rena skuldfällan bör du börja med att starta ett AB, därefter låta bolaget stå för riskerna. Tror ändå att det blir svårt att få bankerna till att ställa upp.

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Baronen1982  
#308651 Mjo... Det kanske helt enkelt är bättre att börja i liten skala och rikta in sej på manuell röjning/huggning och hyra ut sej som maskinförare ...? Eller om man kanske kan komma vidare med en skördare och få körning... Åh.. Nu snurrar det ju än mer i den lilla skalle jag behagar ha.. Har du egen maskin/maskiner Jannee? Hur lägger du upp det med dubbelt arbete osv? Är ju ett alternativ absolut, i alla fall en period för att utforska saker och ting och se om det är möjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Seb macahan  
#308657 Låt nu inte bara negativa intryck. Jag vurmar för alla som har tillräckligt lite förstånd för o starta eget (är själv egen sen 10åren). Visst kan det vara tufft i alla brancher och särskilt i maskinbrancher. Men har man lusten drivet och ambitioner så kan man vända upp och ner på gamla sanningar. Fundera hur du ska göra för att lyckas. Du kanske ska sticka ut på något vis som gör att du vinner mark när andra står o stampar. Det är klart det går o livnära sig på en skotare, annars hade det inte funnits några. O givetvis finns det ett successivt behov av nya entreprenörer. Har svårt o tro att alla dagsaktuella kommer att köra till pension. Men, hasta inte, räkna o gör kalkyler och gör olika scenarion så du är förberedd på vad du ger dig in på, synka med familjen. Är dom beredda på att offra helger och kvällar för att du ska laga maskinen, fakturera, pyssla med bokföring. För det är en sanning, vill man lyckas som företagare så får man räkna med några år med mycket slit. Hoppas du får en god grund att bedöma ditt beslut. Och var inte rädd för o ringa folk och fråga om saket, även de du inte känner. Lycka till vi behöver såna som dig för att landet lagom ska överleva.

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

mrvimek  
#308906 Skulle heller satsa på en grävare både lättare att flytta och mycket bättre betald :)

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Baronen1982  
#308910 Pratat med en kamrat lite sen igår, han tyckte grävare lät bättre han med. Finns det inte timmer att köra så står man helt stilla, utgifterna stannar ju inte för det. En grävare är lättare att hantera vad gäller att få in jobb. Mera flyttbar och användbar inom flera sektorer.. skogsmaskin är ju i skogen.. en grävare har ju flera alternativ.. Men skogen lockar ändå.. någon sorts frihet med naturen =) . Det ena behöver ju inte utesluta det andra.. skaffa en lagom grävare, sen kanske erbjuda sej som inhoppare på diverse skogskörning till olika företag som har akut personalbehov under kortare eller längre uppdrag. Även skaffa mera kunskap och behörighet vad gäller manuell röjning och huggning. Småskaligt är ju en marknad det med. Och en inkomst som kan rädda någon månad om man har lite att göra på maskinen mellan varven.. Finns som sagt tusen funderingar och frågor i denna lilla skallen =)

Men håller tråden öppen en stund, och tackar för alla svar =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

T Landström  
#308911 Eller så får du slå dig ihop med Bertilsson och skaffa en drivare... ;)

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Axl  
#308912 Kan nog vara bra att starta eget och hyra ut sej själv och försöka få ihop lite kapital i företaget innan man köper maskin.

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Baronen1982  
#308914 :P Många bra finesser på ett järnspetts principen :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).